Bukefalos 28 år!

Glukosamin

Sv: Glukosamin

Mitra: enstaka fall där man fått gott resultat är inga bevis. För det krävs upprepat goda resultat i en statistiskt säkerställd del av fallen, där man kunnat utesluta annan anledning till förbättring.


Nej det förstår jag. Synd bara att de aldrig har gjort de här testerna.

MEN jag är enormt tacksam att vara smärtfri och kunna rida igen.

Inte så kul att få höra av läkaren när man är 27 år att nu får du leva med dessa smärtor för vi kan inte hitta felet :crazy:

Själv ändrade jag inget i min livsstil eller tog några andra preparat som kunde förklara varför det blev bättre.
 
Sv: Glukosamin

Nej du!
Om du har problem att läsa och förstå det svenska språket, ska jag förklara för dig vad jag har skrivit. Men jag tar det i så fall via PM.

Mitra: enstaka fall där man fått gott resultat är inga bevis.
Om man plötsligt får en kraftig och ihållande förbättring av tillståndet och dess utveckling, och den enda förändring som finns, är intag av G. Bör man då inte kunna tänka sig, att G påverkat skeendet? Åtminstone??? :smirk:
Fr a som det är ett flertal människor som har samma berättelse?

Varför svarar du inte på frågor i st f att hacka på dom som ser det du inte ser eller tror på?

LIA
 
Sv: Glukosamin

"Glukosamin, aloe vera och andra sk naturprodukter känns rätt förkastligt."
Ja, eftersom att jag kommer att bli stelare och stelare ju äldre jag blir så måste jag röra på mig för att bromsa karusellen. De receptbelagda, testade och beprövade mediciner jag har hjälper mig att göra det.
Dessutom är det en helt annan kostnad att äta receptbelagd medicin än G eller AV.

... "Det fixar inte Glukosamin. Jag är ganska säker."
Att vara ganska säker verkar inte speciellt övertygande som argument.
I början av meningen talar jag om att sova. Sömn ger som bekant större smärttålighet. Glukosamin är väl inget sömnmedel?
Så ja, jag är ganska säker på att jag sover bättre på mina Stilnoct.

Du kanske skulle prova naturläkemedel eftersom dom kemiska preparat du räknar upp inte verkar hjälpa dig. Dom har ju åtminstone inte dom biverkningar som många av dom "erkända" har.
Jo, de och rörelse hjälper mig till ett drägligt liv. Dock kommer de aldrig bota mig, jag kommer lixom alltid vara reumatiker, resten av livet. Och jag kommer alltid ha ont, mer eller mindre.

Vad har du att förlora?
Insatsen till ett drägligt liv om 10-15- eller 20 år. De traditionella preparaten finns det forskning om. Om naturläkemedel vet vi inget.

mvh Eva
 
Sv: Glukosamin

Jag äter glukosamin för häst och hund( Emin) .Jag doserar mig själv som stor hund, fungerar bra på mina artroser i tummar och stortår, jag märker klar skillnad när jag gör uppehåll. Gammelhästen äter samma...:angel:
 
Sv: Glukosamin

Nej du!
Om du har problem att läsa och förstå det svenska språket, ska jag förklara för dig vad jag har skrivit. Men jag tar det i så fall via PM.

Med en sån nedlåtande ton får jag inte precis någon större lust att diskutera med dig.

Den situation du beskriver är inte ett bevis i vetenskaplig mening.
 
Sv: Glukosamin

Vi kanske ska avhålla oss från att diskutera vem som är mest nedlåtande?
F ö kan jag inte se att du intresserat dig för att diskutera tidigare heller. Däremot föreläsa, dvs envägs kommunikation.

Så jag får väl fortsätta att undra:
Varför svarar du inte på frågor i st f att hacka på dom som ser det du inte ser eller tror på?

LIA
 
Sv: Glukosamin

Jag vände mig i första hand mot den negativa inställningen och dom ologiska argumenten du framförde i ditt inlägg. Din sjukdom eller dina förutsättningar vet jag inte ett jota om. Inte heller är det något jag diskuterar här. Däremot opponerar jag mig mot felaktiga/ej underbyggda påståenden. Dina specifika besvär är, om du ursäktar, inte intressant i debatten om huruvida G fungerar eller inte. Annat hade det varit om du bidragit med erfarenheter i ämnet, oavsett du märkt någon förbättring eller inte.

"Glukosamin, aloe vera och andra sk naturprodukter känns rätt förkastligt."

Ja, eftersom att jag kommer att bli stelare och stelare ju äldre jag blir så måste jag röra på mig för att bromsa karusellen. De receptbelagda, testade och beprövade mediciner jag har hjälper mig att göra det.
Dessutom är det en helt annan kostnad att äta receptbelagd medicin än G eller AV.

Hur kan du förkasta något du inte vet något om?
För din information, så är även G receptbelagt! Läs f ö tidigare i tråden.

G är inget sömnmedel, vilket jag inte heller påstått, men tar det bort smärta och värk (som i mitt fall), hjälper det till med sovandet. Precis som vilket fungerande medel som helst.

Dock kommer de aldrig bota mig, jag kommer lixom alltid vara reumatiker, resten av livet. Och jag kommer alltid ha ont, mer eller mindre.

Med den attityden är det väl bara att lida på då? Trist när viljan att greppa halmstrån försvunnit. Inte för att jag tror att G botar reumatism, långt därifrån, men det kanske kan vara en lindring även där? Eller när det gäller andra typer av ledbesvär?
Jag upprepar än en gång: Vad har du att förlora? Funkar inte G (eller andra vägar) är det ju bara till att fortsätta med dom traditionella preparaten.

LIA
 
Sv: Glukosamin

När det gäller ämnen där jag har lång utbildning, erfarenhet och specialkunskaper blir det gärna föreläsningar, eftersom jag sitter på väl grundad kunskap. Jag försöker ofta rätta till missförstånd, och då blir det ingen diskussion utan jag säger helt enkelt "nej, så här är det". Den som har problem med det kan säkert uppfatta mig som nedlåtande. Det får vara den personens problem.

Om man aldrig skulle förkasta något man inte vet något om skulle det bli en kaotisk situation där man i så fall skulle prova vad som helst mot vad som helst. Jag tycker det är tråkigt när man avstår från dokumenterat verksamma, kontrollerade behandlingar till förmån för odokumenterade preparat utan bevisad effekt, och t o m tror att de är bättre för att de är "naturliga" och skulle sakna biverkningar, vilket är en missuppfattning (se ovan).

Nu lägger jag ner om det inte dyker upp något som tillför diskussionen något mer.
 
Sv: Glukosamin

Jag vände mig i första hand mot den negativa inställningen och dom ologiska argumenten du framförde i ditt inlägg. Din sjukdom eller dina förutsättningar vet jag inte ett jota om. Inte heller är det något jag diskuterar här. Däremot opponerar jag mig mot felaktiga/ej underbyggda påståenden. Dina specifika besvär är, om du ursäktar, inte intressant i debatten om huruvida G fungerar eller inte. Annat hade det varit om du bidragit med erfarenheter i ämnet, oavsett du märkt någon förbättring eller inte.

Jag tycker i högsta grad att mina besvär är relevanta eftersom jag har en diagnos (till skillnad mot många som äter G etc som godispiller för att de har lite ont någonstans). Jag är reumatiker och kommer aldrig att bli frisk från det.
Mina erfarenheter i ämnet är att mina läkare (och dom hara blivit många under åren) inte tror att G kan hjälpa mig. Det finns ingen anledning då att skriva ut det när jag redan har mediciner som fungerar.

Visst G fungerar säkert på dom som har lite ont någonstans ibland. Sådär som att en del känner sig lite trötta och äter lite vitaminpiller. Eller har huvudvärk och tar en huvudvärkstablett.

Roligt att höra att G fungerar för dig. För mig är det inget alternativ.

mvh Eva
 
Sv: Glukosamin

Håller inte med dig ang relevansen. Du tillför ju ingenting i fråga om G fungerar, och i så fall hur, eller inte.
Mina erfarenheter i ämnet är att mina läkare (och dom hara blivit många under åren) inte tror att G kan hjälpa mig.
Tyvärr, det är inte detsamma som erfarenheter av G. Däremot av trångsynta och tunnelseende läkare. Läs gärna i Land om en annan typ av läkare.
Dina fungerande mediciner, botar dom dig? Förbättrar dom din kropp i förhållande till tidigare status? För det är det som G anses göra!

Visst G fungerar säkert på dom som har lite ont någonstans ibland. Sådär som att en del känner sig lite trötta och äter lite vitaminpiller. Eller har huvudvärk och tar en huvudvärkstablett.
Att förringa andra människors plågor är dåligt och att göra det för att hävda sig i en diskussion är ett slag under bältet. Du kan läsa ovan vad som gällt för ett par av oss som använder G.

Din inställning till alternativ är ditt problem och det är du som ska leva med din sjukdom och din kropp. Lycka till!

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Glukosamin

Ungefär som du har nedlåtande-problem för att jag är bättre på det svenska språket?

Om man aldrig skulle förkasta något man inte vet något om skulle det bli en kaotisk situation där man i så fall skulle prova vad som helst mot vad som helst.
Är det ett argument mot att prova något annat/nytt över huvud taget? :confused:

Jag tycker det är tråkigt när man avstår från dokumenterat verksamma, kontrollerade behandlingar till förmån för odokumenterade preparat utan bevisad effekt, ...
Vem har framfört den tanken här?

Tunnelseende yrkesmänniskor i allmänhet är beklagansvärt, inom vården mycket mer än så. Se bara på återkommande fall av feldiagnostiseringar som grundar sig på läkares (ibland sköterskors) oförmåga att vidga vyerna och byta tankebanor.

Innan du lägger ner kan du väl svara på mina frågor och påpekanden? Det är ju grunden för en diskussion. Att man bemöter argument med motargument, klargör missförstånd och oklarheter mm. Inte predikar och föreläser!

LIA
 
Sv: Glukosamin

Ungefär som du har nedlåtande-problem för att jag är bättre på det svenska språket?

Det vore intressant att utreda vari du anser att mina språkkunskaper brister, men jag antar att det skulle utmynna i ännu mer smutskastning från din sida, varför jag väljer att avstå.
 
Sv: Glukosamin

Smutskastning? Ge dig nu.
Betr språket, se "fri från biverkning".

OK! Du vägrar att svara på frågor och påpekanden, du kommer med motsägelser osv. Jag har bett om olika klargöranden ett antal gånger men utan att få några.
Detta talat för sig självt.

LIA
 
Sv: Glukosamin

Är det nån som äter glukosamin mot ledvärk och stelhet? Erfarenheter? Kan det hjälpa mot ryggont tro...?

Jag har inte läst alla svar du fått hittills, men jag bara måste rekommendera KIROPRAKTOR! (Mot ryggont på människa).

Ta någon legitimerad, gärna utbildad i Danmark (eller något annat land där de får gedigna kunskaper i medicin i utbildningen). De kan säga om det beror på skelettet, nerverna, musklerna eller annat, och de skickar dig vidare till läkare om det behövs. Det kan tex vara inälvor som smärtar (ex njurar, lever) och jag skulle kunna tro att i ett extremt fall kanske glukosamin förvärrar ryggontet.... fast jag vet tex hundar som blivit bättre (fast hur kan man veta om det var just det som hjälpte? Har aldrig sett några entydiga forskningsrapporter på att många blir hjälpta av det).

Fast jag har sett hästar förvandlas över en dag av 20min kiropraktorbehandling, som fått tillbaka livsglöden i ögonen och varit som pånyttfödda i ridningen. Jag har också sett många där det inte hjälpt ett skit.

Allt är så j**la krångligt och invecklat! Jag tror du får prova dig fram helt enkelt.... Men om problemet är att du har ont i ryggen, så är mitt tips att vänta lite med att köpa dyra kosttillskott, innan du testat en (visserligen dyr) behandling av muskler, leder och skelett.

(Fan vad konstigt svar....):crazy: .....:p
 
Sv: Glukosamin

Även om det kan kännas jobbigt, så brukar jag ibland tänka på att det var inte så länge sedan man hamnade i fängelse om man påstod att jorden var rund.
Vad jag menar med det är att saker som vetenskapen inte tror på idag, kan kanske vara allmänt vedertaget imorgon. Innan dess kan man väl inte annat än glädjas åt att saker och ting som inte borde hjälpa, tex "utspät vatten" eller glukosamin, faktiskt hjälper folk. Placebo eller ej, huvudsaken är väl hur man mår! Låt dem vara glada åt det tycker jag! :)
Vill de inte ta in din faktakunskap så skulle jag personligen inte ägna mer tid åt det, risken är bara att det själ ens egen energi och att andra känner sig tråkigt behandlade (ja, jag har precis läst en populärpsykologisk bok).
 
Sv: Glukosamin

Jag har kört med glucosamin i olika perioder och har märkt att jag är stelare när jag suttit still en längre stund de perioder jag inte ätit det.
 
Sv: Glukosamin

Tar en knapp !
Jag använder lillhägnas glukosamin - sanamove till pålle...knäppljuden i hans slitna leder har blivit färre
.....jag tror på att prova......skulle aldrig lita blint på vare sig läkare eller veterinärer
...men inte på naturpreparat heller....men då eventuella biverkningar faktiskt är "snällare" än
kemiska preparat, tycker jag inte alls är konstigt...men vad man än provar så kan man aldrig räkna
med att det fungerar på alla - kemiskt eller naturligt
.....väljer alltid att vända mig till läk./vet. först, men har för ofta,(inte alltid)
känt mig besviken vid besök....& som LIA sa :
Dom är precis som vi andra, människor med kvalitéer och brister.
Man får inte ha för höga förväntningar & nästan hoppas att man träffar en läk./vet. som stött på
liknande & både hunnit behandla & rehab. med gott resultat & hoppas att det fungerar för mig.
Då har man störst chans....lite grovt draget men jag hoppas att ni förstår hur jag menar:o
Använder själv mediciner vid behov men tänker gärna till en gång extra &
frågar kanske fler frågor om funktion/verkan/biverkningar numer
...är mer svårövertalad & vill ha "bevis"....& är ändå skeptisk....:crazy:

Då fler med mig har fått både olika rekomendationer ang. olika medicin preparat & rehab
gällande olika sjukdomar....pappa-prostatacancer....mamma/mormor-artros...med mycket mera.
Svärmor har högt blodtryck (beror inte på mig:angel:) & på gränsen till diabetes
....går på regelbundna koller & fick ett recept på blodtrycksmedicin & rekomendationer att börja
motionera lite lätt...hon läste igenom biverkningarna & valde i stället att börja promenera varje dag
......alla värden efter bara ca 4 veckor var kanonbra !!!!!!!!!!!

Exempel gällande mig själv som har ont i axlar & höft valde Osteopat & vit&min...med bra resultat
...håller det i sig=bra...om ej står G på min inköpslista!:laugh:

Ex. angående "vanliga sjukdomar"...som nu när barnen precis bytt av
varandra med vattenkoppar (härlig julledighet...not!) så får man "tusen" olika råd från läk. & huskurer
....potatismjölet fungerade jättebra-speciellt i blöjan på minstingen!

Ingenting är lätt här i livet...tror på att försöka förebygga så gott det går & inte vara rädd för att
prova med viss försiktighet vad det än gäller....oj,blev mycket av annat..;)
 
Sv: Glukosamin

Givetvis ska man inte lita blint på läkarkunskapen men jag ger nog mer för deras kunskap som faktist är evidensbaserad än en hop människor som provat något & går i god för att det fungerar.

Varför har folk sådan övertro till "naturläkemedel"?

Har b.la provat aloe vera som inte gav NÅGON effekt, hade jag trott på det så hade jag förhoppningsvis iaf fått placeboeffekten.
Man kan bli bättre av vad som helst som inte är skadligt. Bara man tror på det.

Ibland är övertron på naturläkemedel direkt skadlig. Provade Aloe Vera på dotterns eksem. Det blev etter värre. Försäljaren hävdade att "slaggprodukterna" lämnade huden, därför blev det värre. Efter 2v gav jag upp. Tog den vanliga dosen av cortison-kräm. Eksemet blev bättre på 2 dagar.
 
Sv: Glukosamin

Är inte frågan snarare, varför man inom läkarhåll är så ovilliga att ta till sig något nytt som inte säljs av läkemedelsindustrin eller dito utrustningstillverkare? Antagligen har många fler här än jag erfarenheter av läkare och vet som brustit i kunskap på olika sätt.

Det har gått ett år sedan tråden "omstartades" och under det året har mitt knäproblem ytterligare minskat i st f att öka. Dvs så bör ledbrosket blivit ännu lite tjockare. Men det har jag iofs ingen undersökning som bevisar.

Att du hittat ett medel som inte ger effekt, bevisar väl inte att resten inte heller gör det? Jag är ingen som helst expert på naturläkemedel, det enda jag någonsin använt är Glukosamin så jag vet inte hur resten är, men menar du att samtliga är verkningslösa?

Den hop du refererar till uttalar sig inte om G:s verkningar för andra personer eller deras besvär, däremot kan man uttala sig om verkningarna i den egna kroppen.
Placeboeffekten? Du menar alltså att ledbesvär lindras/upphör uteslutande av den? Eller att den bevisade ledbrosktillväxten i mitt knä skulle bero på den?

LIA
 
Sv: Glukosamin

Är det nån som äter glukosamin mot ledvärk och stelhet? Erfarenheter? Kan det hjälpa mot ryggont tro...?

Glukosamin hjälper mot ledbesvär som beror på artros. Själv har jag dock provat det för det ändamålet utan några resultat. Däremot regelbunden motion har gjort mig välmående istället - styrketräning. Om glukosamin hjälper mot ryggont beror ju givetvis på vad som orsakar ryggsmärtorna. Mot muskelinflammation hjälper ju t.ex. inte glukosamin.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Katthälsa Var in till veterinären med Göte igår och konstaterade artros, både åldersrelaterad i tassarna samt i en armbågsled troligen orsakad av...
Svar
2
· Visningar
868
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
671
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Nån här som testat ren jod, Äter Euthyrox men de hjälper noll. Hade Levaxin innan. Kom av en slump upp reklam på en sida angående jod...
2
Svar
27
· Visningar
1 043
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 979
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp