Bukefalos 28 år!

Göda utsvulten katt.

Minta

Trådstartare
Vi har, lite oplanerat, blivit med katt här hemma. En mager, utsvulten stackare som bara är skinn och ben som helt enkelt flyttade in hos oss för några veckor sedan. Han är omärkt och har troligtvis blivit utslängd då ingen verkar sakna honom. Så han får bo kvar här hos oss. :laugh:

Har varit hos veterinären och han hittade inga fel på katten, förutom att han han svälter, då.

Så nu undrar jag. Vad kan man ge honom så han får tillbaka hullet igen? Vad är bra kattfoder och vad är mindre bra?
Veterinären föreslog bland annat rått kött som kycklingvingar och lammkött. Och grädde. Men ska man ge laktosfri grädde då? Glömde fråga om det.
Fler tips? :laugh:
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Laktosfri grädde är säkrast. ja.
Vets råd verkar vettiga. Hjärta är ocskså bra.
Inte för stora portioner i början, men han är ju inte ny hos er heller...
Om han äter våtfoder så fortsätt också med det. Mjaus/Bozitas våtfoder har gott rykte.
Torrfoder? Tänk mycket animalier, både animaliska proteiner och fett, relativt hög fetthalt. Billiga foder har regelmässigt alldeles för mycket vegetariskt.
Orijen är bland de bästa på marknaden och finns på många djurshopar.
Kattungefoder eller foder för activa katter är annars bra tips för att även medelmåttiga märken skall ha tillräckligt hög protein- och fetthalt. T.ex. Bilanx Kitten.

Tack för att ni hjälpte den behövande.

Lycka till och mycket glädje med eran nya pälsade vän. :)
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Han får små portioner ofta av våtfoder och så har han torrfoder ståendes.

Hjärta, var får man tag på det? Inget vi direkt köper i vanliga fall. :)

Kattungefoder eller för aktiva katter ska jag komma ihåg. :laugh:
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Kycklinghjärta kan finnas i vanliga mataffärer.Det kanske är större chans att hitta det på stormarknader.
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Laktosfri grädde är säkrast. ja.
Vets råd verkar vettiga. Hjärta är ocskså bra.
Inte för stora portioner i början, men han är ju inte ny hos er heller...
Om han äter våtfoder så fortsätt också med det. Mjaus/Bozitas våtfoder har gott rykte.
Torrfoder? Tänk mycket animalier, både animaliska proteiner och fett, relativt hög fetthalt. Billiga foder har regelmässigt alldeles för mycket vegetariskt.
Orijen är bland de bästa på marknaden och finns på många djurshopar.
Kattungefoder eller foder för activa katter är annars bra tips för att även medelmåttiga märken skall ha tillräckligt hög protein- och fetthalt. T.ex. Bilanx Kitten.

Tack för att ni hjälpte den behövande.

Lycka till och mycket glädje med eran nya pälsade vän. :)

Ursäkta en fråga bara.Mjaus/Bozitas var köper man detta foder? Det finns ett märke som heter Mjau i vanliga affärer, är det samma som Mjaus/Bozitas?
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Mjau och Bozita är samma tillverkare, och ibland - är det samma foder. Utomlands marknadsförs det som Bozita.
Nu finns det ju som bekant Bozitas tetror, har gott rykte, samt Mjaus burkar. Som ju också borde vara bra...
Mjaus torrfoder är OK, men inte samma utmärkta foder som deras våtfoder.
Dessa finns alla i vanliga livsmedelshandlar till rimliga priser.


Däremot Bozitas torrfoder är kanske ett litet snäpp bättre än Mjaus torrfoder, har jag för mig.
Bozitas torrfoder finns bl.a. på Granngården, men säkert även andra ställen.
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Ett fullfoder för kattungar kanske? En väninnas magra katt står på det fast hon knappast är kattunge längre men om du väljer att vilja testa det så rådfråga även din veterinär så denne ger klartecken om att det är okay då ju svältande katter kan vara hemskt känsliga.
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Små portioner som serveras ofta är nummer ett för att få i katten mycket näring utan att magen kollapsar. När vi tog in en mager katt så gav vi honom specialblötfoder från veterinären och delade varje burk i 8 delar och gav honom en åttondedel varannan timme under de 16 timmar vi var vakna, alltså en hel burk:

http://www.hillspet.se/adult/products/product.aspx?pid=64&packform=Can&sc_lang=sv-SE

Svältande katter får ofta en begränsad leverfunktion så det där fodret tycker jag är mycket bra.
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Tack för den infon. Skall kolla nästa gång jag åker till granngården efter torrfodreret.
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Små portioner som serveras ofta är nummer ett för att få i katten mycket näring utan att magen kollapsar. När vi tog in en mager katt så gav vi honom specialblötfoder från veterinären och delade varje burk i 8 delar och gav honom en åttondedel varannan timme under de 16 timmar vi var vakna, alltså en hel burk:

http://www.hillspet.se/adult/products/product.aspx?pid=64&packform=Can&sc_lang=sv-SE

Svältande katter får ofta en begränsad leverfunktion så det där fodret tycker jag är mycket bra.


Kanske skulle ta en tur via veterinären och se om han har denna inne och köpa hem ett antal burkar.

Mat varannan timme ska jag komma ihåg.
 
Sv: Göda utsvulten katt.

En del mår bara bra av grædde!

Har du tænkt på att før bara 50 år sedan så var sækert 95% av alla katter ladugårdskatter som levde i stort sett på mjølk och møss? Det ær mindre laktos i grædde æn i mjølk så det går troligen bra! Om inte blir han løs i magen men det går fort øver. Æggula ær vældigt næringsrikt så det kan han få en om dagen utblandad med den øvriga maten. Några droppar omega 3 før katter ær också bra. Men æn om du inte direkt specialgøder honom så ær jag øvertygad om att han kommer att øka i vikt och komma i form æn om det tar lite længre tid då.
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Jo, nu får han ju mat och vatten varje dag. Och har kattlåda. Han vill inte ens gå ut längre. Han tar ett varv på uteplatsen ibland, sen går han in och lägger sig igen. Så upp i vikt går han förhoppningsvis sakta men säkert. :)

Lägger till äggula på listan över saker som är bra att ge. :laugh:
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Lilla kissen blev idag sjuk och har fått vandra vidare. :cry:

Vi gjorde vad vi kunde men enligt veterinären var han i för dåligt skick och för utmärglad. :(
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Ja, han fick en bra sista tid.

Och som maken sa. Nu är han tjock och belåten och ligger och jäser i solen.
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Den lille katten kan ju ha varit mager för att den var sjuk också.
När njurarna ger upp på en katt så blir den mycket mager utan att det går att direkt påverka.
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Jo, vi misstänker att det var nåt sånt.

Vi visste ju inget om kissen. Han flyttade ju bara in en dag. Bokstavligt talat. Han gick rätt in och tyckte att nu ska jag bo hos er.
Han var helt omärkt och inget halsband och någon ägare har vi inte lyckats hitta.

Enligt veterinären var han inte särskilt gammal.
 
Sv: Göda utsvulten katt.

Och ni får trösta er med att ni gjorde vad ni kunde och gav katten en bra sista tid.
Det är faktiskt inte det sämsta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 903
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 231
Senast: mackan
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 922
Senast: MJLee
·
Katthälsa För drygt två månader sedan tog jag över en väns katt. Katten är från början mammans, hon har flyttat utomlands, döttrarna kunde i ha...
Svar
16
· Visningar
2 642
Senast: Hipphopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp