Gödselplatta

G

Gisburne

Kan man ha träskatet runt om, eller måste det vara gjutna väggar som håller inne gödseln för att plattan ska bli godkänd? Måste plattan ha avlopp eller räcker det med att den är konstruerad så att urin m.m. inte rinner av?

Jag hade en idé att gjuta en platta som lutar några millimeter åt ett håll, med en liten ränna i, och vatten/urin rinner då i rännan och ner i en hink som är nedgrävd några centimeter bredvid plattan (för att komma i samma höjd), som är enkel att tömma när den blir full. Kan det fungera som alternativ till avlopp? Min erfarenhet av avlopp på gödselplattor är nämligen att de bara proppas igen av gödslet.
 
Sv: Gödselplatta

Vet inte om jag är ute och cyklar - men jag har faktiskt aldrig hört talas om att man skulle behöva ha avlopp i en gödselplatta??:confused: Det är väl snarare så att man inte ska ha någon avrinning alls från plattan?

Jag har en enkel gjuten platta utan väggar (och utan avlopp!). Det är dock en klar fördel att ha väggar av något slag (har jag upptäckt!) eftersom gödseln har en konstig förmåga att trilla utanför annars .... Därför har jag satt upp ett enkelt nätstaket som håller gödseln på plats men som ändå är lätt att ta bort när det är dags att tömma plattan.
 
Sv: Gödselplatta

Min tanke också, att ha ett staket (dock i trä) runt plattan som man kan lyfta bort några plankor på när man ska tömma.

Har för mig att jag läste att man antingen ska ha ett speciellt avlopp för urin och vatten, ELLER konstruera plattan så att ingenting rinner av, helst med gjutna väggar eller liknande.
 
Sv: Gödselplatta

Det beror på till vilka djur man ska ha plattan. Ska man ha även kor och/eller grisar så behöver man ha en urinbrunn där vätska från gödseln kan rinna ner. Har man bara hästar och/eller får räcker det med en platta som är konstruerad så att gödselvatten inte kan rinna ut utan stannar på plattan. Det i sin tur kan innebära att man måste ha väggar runt den, beror ju alldeles på hur den ser ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp