Göteborg Horse Show - Dressyr

Jag tycker att domarna gjorde rätt val när de dömde Jessica von Bredow-Werndl/Unee B B som vinnare. De var överlägset bäst.

Du kanske har fått lite insikt nu då om att domarna kanske inte är så värdelösa på att döma som du alltid brukar påtala.
 
Håller med, flera var oregelbundna bak men det räknas väl just som oregelbundenhet och inte som hälta?

Dessutom veterinärcheckas de väl? Torde innebära kanske att domarna anser alla är ohalta och att ev. oregelbundenheter kommer från ridningen?

Inga hästar blåses av pga oregelbundenhet ens på lokal . Om det ska blåsas av pga hälta måste det vara bortom alla tvivel , pga hur jobbigt det kan bli överklagemässigt annars om man blåser i pipan utan definitivt klar grund som visar sig vara korrekt även etablerat veterinärt .
Man måste nog i elit även ngnstans tro att ryttaren själv skulle känna att hästen är halt på banan trots att den inte var det på besiktningen , och då väljer att utgå av aktsamhet för hästen om ngt hänt helt plötsligt .
 
Är inte Gal en kentaur? Han verkar ju sammanväxt med hästen!

Tycker du ? Jag tycker Gal rider jättebra, i världsklass helt klart, men mycket av framgången handlar ju om resultaten hans hästar får bedömningsmässigt enligt vad som premieras på Elit tävlingsdressyrbanan just nu år 2007+ .
Gals hästar rids otroligt korta i fronten men har spektakulära kvaliteter och han kan visa och ta fram och utveckla dessa ytterst bemärkansvärt bra och harmoniskt utifrån det !
 
Nu har inte jag sett något av dressyren från Göteborg, men för att bli utblåst för hälta så måste det bli märkbart värre under ritten.
 
@mackan ..jag blev aldrig utblåst, däremot framkallad till domaren EFTER ritten där hen påtalade att min häst var halt. Vilket han inte var, bara jag som inte kunde rida ordentligt (hästen hade en liten rörelsestörning ibland när han var dåligt uppvärmd, inte halt enligt vet) och där slutade mitt intresse för att rida dressyr på mycket, mycket länge.
Om hästen vore så halt som domaren med hårda ord sa till en ung tjej borde jag inte fått rida tycker jag. I andra klassen sa domaren ingenting heller.
 
@mackan ..jag blev aldrig utblåst, däremot framkallad till domaren EFTER ritten där hen påtalade att min häst var halt. Vilket han inte var, bara jag som inte kunde rida ordentligt (hästen hade en liten rörelsestörning ibland när han var dåligt uppvärmd, inte halt enligt vet) och där slutade mitt intresse för att rida dressyr på mycket, mycket länge.
Om hästen vore så halt som domaren med hårda ord sa till en ung tjej borde jag inte fått rida tycker jag. I andra klassen sa domaren ingenting heller.

Det hände mig oxå för tusen år sedan, typ 1991. Jag red en ft - dressyr. Blev inte utblåst men framkallad till domaren att hästen gick orent. Då hade vi ju redan gått igenom vet. check. Men vi gick till vet. igen som böjde igenom hästen som var ohalt. Det var bara jag som red dåligt, satt säkert och höll för mkt i en tygel.
 
@mackan ..jag blev aldrig utblåst, däremot framkallad till domaren EFTER ritten där hen påtalade att min häst var halt. Vilket han inte var, bara jag som inte kunde rida ordentligt (hästen hade en liten rörelsestörning ibland när han var dåligt uppvärmd, inte halt enligt vet) och där slutade mitt intresse för att rida dressyr på mycket, mycket länge.
Om hästen vore så halt som domaren med hårda ord sa till en ung tjej borde jag inte fått rida tycker jag. I andra klassen sa domaren ingenting heller.
Fast domaren gjorde ju rätt och det var ju inte dig personligen det rörde så synd att det gjorde att du pga det sen undvek att tävla dressyr :(
Domaren rådde utifrån det den tyckte utifrån det den såg i det programmet men du blev som sagt inte utblåst , helt enligt protokoll enligt min tidigare reflektion ....
Givetvis är det tråkigt men domaren gjorde ju rätt .
 
@mackan domare sa till mig att hästen var så halt att jag aldrig borde suttit upp (ja, precis så) och vägrade lyssna när jag försökte förklara.
Om hästen var SÅ halt borde jag inte fått rida hela programmet. Klart det rör mig personligen när jag mer eller mindre anklagas för djurmisshandel..
Det är det jag reagerade på. Andra klassen, när jag red bättre, var hästen inte "halt" längre.
 
@mackan domare sa till mig att hästen var så halt att jag aldrig borde suttit upp (ja, precis så) och vägrade lyssna när jag försökte förklara.
Om hästen var SÅ halt borde jag inte fått rida hela programmet. Klart det rör mig personligen när jag mer eller mindre anklagas för djurmisshandel..
Det är det jag reagerade på. Andra klassen, när jag red bättre, var hästen inte "halt" längre.
Fast återigen ... Domaren måste agera utifrån vad den ser under programmet . Folks motiveringar till hur och varför har ju inget med det att göra . Du blev inte utblåst , men domaren påtalade det den såg under programmet efter avslutad ritt till dig .
Att din häst sen inte gick så nästa klass och inte hade ngn medicinsk hälta osv är ju en annan sak, det är det jag menat att belysa exakt utifrån diskussionen .
 
@mackan Om hästen var så halt att jag aldrig borde suttit upp, såsom domaren sa till mig, borde jag inte fått rida. Där kommer jag inte ändra åsikt..
 
@mackan Om hästen var så halt att jag aldrig borde suttit upp, såsom domaren sa till mig, borde jag inte fått rida. Där kommer jag inte ändra åsikt..

Jag försöker inte få dig att ändra åsikt personligen jag har bara förklarat att domare enligt TR inte blåser ut hästar pga hälta enligt tidigare kommentarer om det inte är 100% givet att hästen är halt . Hur det gick till mellan dig och domaren vet ju inte jag, men du blev som sagt inte utblåst och hästen var inte halt heller i nästa klass .
 
Han såg bättre ut på lördagen men fortfarande lite oregelbunden i någon ökning. Detta har jag inte sett hos honom förut.

Jag undrar om det var det jag såg, men jag såg ibland i traven att ett framben inte lyftes lika högt som det andra?
Jag kan inte komma ihåg om det var vä fram men det borde det väll vara om det diagonala bakbenet, hö bak inte bar, var lite oregelbunden som du såg?
 
Såg något klipp där på Patrik, tror oregelbundenheten beror på att traven är så mekanisk, han får ju aldrig ut frambenen/kotan/hoven i traven utan går där med ett häng som i passagen. Blir ju väldigt beroende av sitsen då och det räcker nog med väldigt lite för att "tappa" hänget och då blir han oregelbunden.

Tror jag.
 
Jag undrar om det var det jag såg, men jag såg ibland i traven att ett framben inte lyftes lika högt som det andra?
Jag kan inte komma ihåg om det var vä fram men det borde det väll vara om det diagonala bakbenet, hö bak inte bar, var lite oregelbunden som du såg?

Det kan nog stämma.
 
Såg något klipp där på Patrik, tror oregelbundenheten beror på att traven är så mekanisk, han får ju aldrig ut frambenen/kotan/hoven i traven utan går där med ett häng som i passagen. Blir ju väldigt beroende av sitsen då och det räcker nog med väldigt lite för att "tappa" hänget och då blir han oregelbunden.

Tror jag.

Kanske. Jag har som sagt inte lagt märke till detta förut hos denna häst. Nu såg det ut som om höger bak inte ville skjuta på och bära lika mycket som vänster bak. Funderade på om det ganska rikliga löddret i höger mungipa hängde ihop med detta också och hästen helt enkelt inte var riktigt lösgjord, men en så pass skicklig ryttare lyckas dölja det.
Kommentatorn berömde också Toy Storys tuggande på bettet, men jag tyckte det mer var ett oroligt tuggande och flapprande.
Det skiljde en del i procent mellan domarna på deras ritt på fredagen, men vet inte vad den som satte lägst motiverade det med. Finns de enskilda betygen att se någonstans månntro?

Men, som sagt, såg bättre ut på lördagen.
 
Jag har också blivit framkallad efter avslutad ritt där domaren påtalade orenhet. Det roliga var att jag red programridning för samma domare ett tag efter och hon sa att hon först tyckte hästen såg oren ut men det försvann när jag kom igång. Så orenheten berodde helt och hållet på att jag inte fick igån bakbenen tillräckligt. Tycker det är jättebra att domaren kallar fram och påtalar.
 
Kanske. Jag har som sagt inte lagt märke till detta förut hos denna häst. Nu såg det ut som om höger bak inte ville skjuta på och bära lika mycket som vänster bak. Funderade på om det ganska rikliga löddret i höger mungipa hängde ihop med detta också och hästen helt enkelt inte var riktigt lösgjord, men en så pass skicklig ryttare lyckas dölja det.
Kommentatorn berömde också Toy Storys tuggande på bettet, men jag tyckte det mer var ett oroligt tuggande och flapprande.
Det skiljde en del i procent mellan domarna på deras ritt på fredagen, men vet inte vad den som satte lägst motiverade det med. Finns de enskilda betygen att se någonstans månntro?

Men, som sagt, såg bättre ut på lördagen.


Ok , tycker dock den hästen alltid travat så. Här finns resultat med domarsiffror

http://eventcontent.hippoonline.de/990/990zeitplanENG.htm?style=longines


Tryck på förstoringsglaset längst till höger för protokoll.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Seger i gårdagens dressyr. Och i dag tog Maria von Essen en ny pallplats i världscupen. Svenskan blev tvåa i küren på Göteborg Horse Show.
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenskan Maria von Essen imponerade stort då hon vann fredagens världscupdressyr på Göteborg Horse Show. Med hästen Invoice fick hon...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Petronella Andersson och hästen Odina van Klepscheut vann 1,50-tidshoppningen på Göteborg Horse Show. Hon var näst sist ut och då hon...
Svar
0
· Visningar
117
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 46:e upplagan av Göteborg Horse Show är tillbaka efter att förra året ha blivit inställd. Startfältet är rykande hett när bland...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp