Göra egen flugspray/medel

Gullan86

Trådstartare
är det någon här som gjort eget flugmedel som funkat bra, om ni vill dela med er av ett recept så vore det jättesnällt.:bow:
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

Finns många trådar om sånt.
Sök så hittar du recept:).
Själv använder jag: ÄCV, vitlök, citronmeliss, grönsåpa,timjan, funkar kanonbra!
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

Finns många trådar om sånt.
Sök så hittar du recept:).
Själv använder jag: ÄCV, vitlök, citronmeliss, grönsåpa,timjan, funkar kanonbra!

Kan du berätta hur du gör, låter intressant med grönsåpa.
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

är det någon här som gjort eget flugmedel som funkat bra, om ni vill dela med er av ett recept så vore det jättesnällt.:bow:

1,5 liter vatten
25 gr torkad rosmarin
1 hel vitlök (inte klyfta utan hela löken) KROSSAD

Koka samman detta, ca 10-15 minuter. Låt stå och dra 1 dygn, sila av i duk. Tillsätt tea tree olja.
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

jaha oj va bra det låter, funkar det bra? spayar du på det med en sprayflaska sen eller? räcker det länge? inte irriterande för hästens hud då?
vart kan man köpa tre tree olja? rosmarin finns det i en vanlig mat affär eller?
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

Vatten,vinäger,ättiksprit,citroner,vitlök,timjan,rosmarin,oregano skiva citronerna och pressa vitlöken. Krydorna ska vara torkade


Sedan kokar du upp allt. och låt det sjuda i 30 minuter sedan stå och dra 1 dygn sedan sila av det


Det funkar jätte bra!
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

jaha oj va bra det låter, funkar det bra? spayar du på det med en sprayflaska sen eller? räcker det länge? inte irriterande för hästens hud då?
vart kan man köpa tre tree olja? rosmarin finns det i en vanlig mat affär eller?

Jag kokar detta låter svalna av, sila det, häller på flaska och tillsätter 2-3 droppar tea tree olja. Sedan spruta in hästen.

Tea tree olja är tillgängligt på hälsokost affären.
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

Blanda matolja och en massa pressade vitlöksklyftor. Funkar superbra och håller allla sorters djur borta:rofl:.....för den enda nackdelen är att alla känner ¨på fem mils avstånd om man kommer ridande....
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

är det någon som använder aloe vera till sina eksemhästar? är det bra?
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

Blandar krossade nejlikor, citronsaft, ättika, vatten, vitlökspulver, äppelcidervinäger. Luktar INTE :) gott och det tyckr inte flugorna heller!
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

Hur har du kommit fram till att använda nejlika?

Annika_38, som använder ÄCV, citronmeliss, grönsåpa, vitlök,timjan.
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

Ett gammalt beprövat recept som användes förr och som jag använder,är att koka libbsticka i vatten,(en växt)!sedan sila o hälla i sprayflaska!jag brukar även gnida in magen o hals med stjälkar o blad!hästen luktar inte gott!ska ni koka hemma,så låt ingen vara hemma,luktar hemskt illa..dra av några stjälkar,koka i 1-1,5 L vatten,låt stå en stund,sila,klart!har hört att libbsticka funkar på eksemhästar,men vet ej receptet dit,trots att jag letat!har eksemhäst!Vet ej hur libbsticka växer eller var,vi hade en växt vid stallet!
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

:bow: Kul med gamla huskurer.
Jag läste i en bok (Sagan om Valhall av Joanne Hildebrandt) om att de gnugga in sig med skvattram. Kanske kunde vara ngt att utveckla?

Själv försökte jag med kokande vatten, rosmarin, vitlök och citron. Stod och drog ett par dagar. Blandade i ättika strax innan påsprutningstillfället. Fungerade bättre om jag borstade strax efteråt så medlet/lukterna satte sig bättre. Halvnöjd med tanke på att kostnaden inte var så stor.


Btw, vad är ÄVC?
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

blanda : ca 4 msk pressad vitlök
låt det dra i vinäger (ca 2 dl) någon dag
I kruka Citronmeliss, repar ner och häller på
kokande vatten, får dra något dygn.
Gör Timjan avkok (4 msk torkad Timjan, häll på
kokande vatten, 3-4 dl, får
dra något dygn)
Silar vitlök+vinäger, och Timjan-vatten, citronmeliss-
vattnet, genom kaffefilter.
Blanda ihop med Grönsåpa, ca 3 dl, 5 dl vinäger och
resten vatten till en mängd av ung. 2L.

Har använd detta under hela sommaren, tycker det fungerar riktigt bra.
Finns många sidor härpå Buke med andra "recept".
Man får kanske prova sig fram.
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

Jag har funderat lite och frågar nu:
Vad blir billigast??
att bara köpa flugspray eller att koka egen och köpa en sprayflaska?:bow::bow:
 
Sv: Göra egen flugspray/medel

Eteriska oljor som är repellerande på insekter är bl.a:
Citronellaolja
Kryddnejlikeolja
Pepparmintsolja
Tea treeolja
Lavendelolja.

Använder droppar av dess i äppelcidervinäger och vatten som fått stått och dra med vitlök under ett dygn.

Funkar lika bra som flugmedel mna köper. De små flaskorna med olja räcker hur länge som helst.

Använder en sprayflaska som man pumpar upp tryck i.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Mat Jag har fått en rejäl omgång nyplockade kantareller av min granne och skulle gärna vilja göra kantarellsoppa på dem. Alla recept jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 456
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 241
Senast: gulakatten
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
540
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp