Bukefalos 28 år!

Graman för att förhindra bockning-går det?

Sonic76

Trådstartare
Jag har klurat och tänkt på bra sätt att förhindra min hästs bockningar. De är inte dåliga och sker precis de första stegen under ridning. Sitter mna kvar då så slutar hon men hon bockar med huvudet vid bogen och hela ryggen i en båga och studsar rätt upp och ner. Sen åt sidan och eftersom jag inte är så igång med ridningen, fick ta en paus efter senaste flygturen så sitter jag inte kvar.
Hon är kollad och sadln är kollad mm. Men frågan är: Förhindrar en graman att hästen bockar?
Jag skulle föredra den eftersom jag kan släppa efter och ha den lös sen när hon slappnar av, skarpt bett osv sitter där det sitter.
Men om jag drar ner huvudet kan hon inte bocka ändå?
HAr ridit i 25 år upp till msv hopp o dressyr men aldrig använt graman så jag vet inte om den hjälper?
Får jag bara sitta ut ett par ridturer så slutar hon, hon har nån form av glädjeyttring när hon gör så.
 
Sv: Graman för att förhindra bockning-går det?

Tyvärr, hästar kan bocka alldeles utmärkt även med graman...
 
Sv: Graman för att förhindra bockning-går det?

Du säger att din häst bockar de första stegen...Sadelgjordstvång kanske??!!

Ju mer du får ner hennes huvud desto lättare för henne att bocka...Därför är nog graman ingen bra idé!
 
Sv: Graman för att förhindra bockning-går det?

Du säger att din häst bockar de första stegen...Sadelgjordstvång kanske??!!

Ju mer du får ner hennes huvud desto lättare för henne att bocka...Därför är nog graman ingen bra idé!


Det låter nästan som sadelgjordstvång...En häst jag red på stället jag jobbade på innan gjorde också så de första fem-tio minuterna. För att komma till rätta med det började vi alltid att longera så att hon fick "bralla" av sig det värsta. Efter ca 10 min var det inga problem att sitta upp. Förutom det var hon helt underbar att rida :)
 
Sv: Graman för att förhindra bockning-går det?

förr hade jag en häst med sadelgjordstvång och hon gjorde precis som du beskriver.

Jag brukade göra så att jag spände bara sadelgjorden superlätt inne i stallet och gick sedan ut på gårdsplanen där jag spände ett hål till. Sedan gick vi några steg och jag spände ett till osv. så höll jag på tills jag spänt gjorden såpass mycket som behövdes.

Om jag bara spände gjorden i stallet och sedan efterdrog lite innan jag satt upp så åkte jag av innan pållan tagit 10 steg :cool:
 
Sv: Graman för att förhindra bockning-går det?

varför inte longera henne så hon får bockat av sig det värsta innan du sitter upp?
 
Sv: Graman för att förhindra bockning-går det?

Vi trodde på sadeltvång från början men allt är kollat bytt ändrat och hon är uppkollad. Hon bockar ingenting om jag longerar hur mkt jag än provocerar henne.
I o f s är hon inte i kondis än så jag kan ju longera henne lite mattare än att sitta upp direkt. Ska prova om underlaget tillåter nästa gång. Är dunderförkyld just nu så jag vilar lite
 
Sv: Graman för att förhindra bockning-går det?

Jag hade en katapultbockare som var vedervärdig på turerna i skogen. Kunde hålla sig i skinnet månader i sträck, men när det väl smällde var det kört.

Hade på graman, men fäste den i ringarna som du normalt fäster förbygel i. D v s vid sidan av framvalvet. Detta gjorde att jag hade styrka att hålla upp huvudet, det blev inga bockar, mer rätt lama försök. Utan att jag kom ur balans, jag kunde rida på framåt och få till ridning istället för trams. När den inte verkade var den lika lätt att släppa ut som tygeln.

Skillnaden är att med den infästningen ger den ryttaren ett starkare tygeltag utan att betsla upp. Du behöver inte släppa ut den helt, utan kan ha samma längd som tyglarna. Verkar inte lika mycket INÅT/BAKÅT som andra infästningar och är lättare (tycker jag) att reglera.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 188
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp