Bukefalos 28 år!

fridiz

Trådstartare
Har nyligen tagit en nordsvenskvalack på foder, han är inte direkt "skolad" utan kan i princip bara gå rakt fram i skritt, trav och galopp.
Han har problem med backknäet ( har ätit medicin nu och håller på att tränas upp ) och därför vill jag nu bygga upp de rätta musklerna, som veterinären rådde mig att göra.

Har plockat lite med tyglarna och så men såklart förstår han inte vad han ska göra. Tänker ju inte ratta ner honom.

Tänkte därför på att köpa en graman, eller vad rekommenderar ni? Om jag väljer att använda graman vad borde man tänka på?

Tacksam för svar :-)
 
Om han har problem med bakknäet låter det som en ganska dålig idé att tvinga ned huvudet. Jag tror du kommer få mycket bättre resultat av att rida för en tränare som är duktig på rehabilitering och göra upp en plan med henom.
 
Om han har problem med bakknäet låter det som en ganska dålig idé att tvinga ned huvudet. Jag tror du kommer få mycket bättre resultat av att rida för en tränare som är duktig på rehabilitering och göra upp en plan med henom.
Men veterinären var och kollade på honom i förrgår och tyckte att vi skulle jobba han i form, fast bara gå rakt fram och inte på böjt spår.

Tackar för svaret! ;)
 
I form har inte med huvudet att göra. Det har med bakbenen att göra SEDAN kommer huvudet. Du kan inte påverka bakbenen via huvudet.

Att sätta graman på en oskolad häst är ju rent djurplågeri. Hästen blir inte skolad, utan tvingad. Du måste skola hästen till den form du vill att den ska gå i. Utbilda. Lära. Inte tvinga.
 
Jag hade aldrig satt en graman på en oskolad häst. Om den inte förstår vad du vill, kommer den inte att förstå mer av att du drar ner huvudet på den i det här läget. Har du otur spänner den istället emot i halsen och bygger underhals, vilket kommer att försvåra ytterligare och dessutom är ett helsike att bli av med (jag vet, min egen har lätt för att bygga underhals - dock av helt andra skäl än det du redovisar.).
Bakbensaktivitet först - sedan kommer huvudet. Formen börjar i bakbenen, motorn sitter i bakbenen.

Du skriver att du inte "tänker ratta ner honom". Det är precis vad en graman gör..
 
Sätter du på en graman och frar ihop hästen kommer den inte bygga upp några muskler.
Tömkör hästen istället, utan inspänningar och bygg upp den från marken.
 
Ta hjälp av en tränare för tusan. Jag tolkar det som att du inte är speciellt ridkunnig och kombinationen bristande kunskaper + outbildad häst (som dessutom kräver rehabilitering) är som bäddat för problem. Problem som, hur mycket du än vill, aldrig kommer lösas med en graman.
 
promenera med hästen i skogen, upp o ner för backar och runt träd. och ta REGENBUNDEN hjälp av en bra tränare så fort du kan flr att lägga upp en plan och rida för, som de andra sagt.

Med en graman gör du precis som du inte ville att "ratta ner honom" (om jag förstod dit uttryck rätt)
 
Jag har sett flera unghästar med graman. Jag har kanske hamnat i dressyrkretsar men jag vet många unghästutbildare (tycka vad ni nu tycker om dessa) som sätter på graman som HJÄLPMEDEL. Den behöver inte alltid ha spänning utan fungerar som guide för vad hästens huvud ska vara. Så att när man inte driver på får en häst som går som en okontrollerad giraff och bygger underhals. Inte för att få hästen i någon hög tävlingsform men som hjälp och stöd för hästen att förstå var den ska söka sig. Nu är det här människor med kunskap och de har ändå utbildat flertalet unghästar för olika test och championat.

Ta som de andra sagt hjälp av en tränare. Även om jag kanske inte är lika negativ som de andra tycker jag att om du känner dig osäker på hur en graman ska användas tycker jag dock att du ska hålla dig borta. Men det jag ville säga är att jag inte är emot graman på en grön häst med rätt ryttare.
 

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 269
Senast: Badger
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 843
Senast: lillamy73
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 365
Senast: klystron
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp