Grannens katt bajsar på grusgången

SaraXX

Trådstartare
Ja. Nån gång ibland hade väl inte varit hela världen men hon har verkligen vår grusgång/parkering som toalett. Det är svårt att ta sig till bilen utan att trampa i det. Vi har två kattungar som än så länge bara är ute på vår innätade altan. Kanske kommer hon att vara här mindre när de sen börjar gå ut, fram i vår. Men någon som har tips på hur vi kan få henne att bajsa på andra ställen?
Lägga ut kattungarnas bajs?
Sandhög?
Någon lukt som skrämmer bort?

Vi bor på landet och det är egentligen bara hon som passerar, någon enstaka gång en kastrerad hankatt men han är sällan på tomten.

Tips om att bli arg på grannarna undanbedes.
 
Om det bara finns en katt i området så be grannen vänligt att plocka upp efter katten då ni vill kunna gå till och från bilen utan att trampa i kattbajs. Om grannen är vettig så gör hen det utan att bli sur. Om du säger det på ett trevligt sätt.'

Grannkatterna här bajsar i våra rabatter men det finns för många lösa katter här för att det ska gå och göra så här tyvärr...

Hade jag varit du hade jag blivit orolig inför att dina kattungar ska gå ut. Om det finns en vuxen revirhävdande katt redan så riskerar ni att den jagar bort dina ungar. Katter förstår ju inte att er tomt är er tomt.
 
Sand hjälper nog tyvärr inte. Jag har samma problem fast inomhus att katter bajsar på jord och sandgolv.
Det jag provat är att sprida ut citronsaft men tyvärr utan resultat.
Jag tror att ett grövre grus är mindre lockande för katter att använda som toalett.
 
Sand hjälper nog tyvärr inte. Jag har samma problem fast inomhus att katter bajsar på jord och sandgolv.
Det jag provat är att sprida ut citronsaft men tyvärr utan resultat.
Jag tror att ett grövre grus är mindre lockande för katter att använda som toalett.
Det är ju just grövre grus hon bajsar på. Ingen ansats till att gömma.
Tanken med sanden var isf att göra en hög i ena änden av tomten, som kanske lockar ännu mer att bajsa i.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Bon
Om det bara finns en katt i området så be grannen vänligt att plocka upp efter katten då ni vill kunna gå till och från bilen utan att trampa i kattbajs. Om grannen är vettig så gör hen det utan att bli sur. Om du säger det på ett trevligt sätt.'

Grannkatterna här bajsar i våra rabatter men det finns för många lösa katter här för att det ska gå och göra så här tyvärr...

Hade jag varit du hade jag blivit orolig inför att dina kattungar ska gå ut. Om det finns en vuxen revirhävdande katt redan så riskerar ni att den jagar bort dina ungar. Katter förstår ju inte att er tomt är er tomt.
Kattungarna kommer inte gå ut förrän de är större, mer än på det nätade. Bla därför.
 
Har fått höra att katter inte gillar lavendel. Så min trädgård kommer ha en MASSA lavendel, för här skiter katter i rabatten och på allt "löst" (Sand, grus, jord mm) .. Uppfarten är uppgrävd sen de installerade fjärrvärme men sen blir de asfalt på den. Våga vägra kattskit liksom
 
Jag var ju smart nog att plantera nepeta lite här och var i trädgården. Sen insåg jag, korkat nog, att nepeta är kattmynta :angel: det är bajs lite överallt i trädgården nu. Vet inte hur man ska komma tillrätta med det, när de väl gjort det till en vana att toaletta här verkar det sitta i..
 
Någon som har provat en sån där kattskrämma med ljud?

Jag skulle inte använda något med ljud om ni har egna katter. Antingen så är det helt verkningslöst, eller så är det obehagligt nog att ge effekt och då utsätter du era egna för obehagligt ljud i deras hemmiljö. Katter har väldigt bra hörsel, mina kan utan problem höra när jag går över en gräsmatta 70 meter bort, och de är inomhus i en miljö där många passerar på gångvägen precis utanför.

Saker jag hade testat är tex apelsinskal och kompostgaller om det är möjligt att lägga ut. Och byta till tuffare grus, om det går.
 
Har fått höra att katter inte gillar lavendel. Så min trädgård kommer ha en MASSA lavendel, för här skiter katter i rabatten och på allt "löst" (Sand, grus, jord mm) .. Uppfarten är uppgrävd sen de installerade fjärrvärme men sen blir de asfalt på den. Våga vägra kattskit liksom
Jag har av misstag köpt sand med lavendel och ingen skillnad där utan katten gick på toa som vanligt. Men det är såklart inte samma som riktig men ändå.
 
Jag skulle inte använda något med ljud om ni har egna katter. Antingen så är det helt verkningslöst, eller så är det obehagligt nog att ge effekt och då utsätter du era egna för obehagligt ljud i deras hemmiljö. Katter har väldigt bra hörsel, mina kan utan problem höra när jag går över en gräsmatta 70 meter bort, och de är inomhus i en miljö där många passerar på gångvägen precis utanför.

Saker jag hade testat är tex apelsinskal och kompostgaller om det är möjligt att lägga ut. Och byta till tuffare grus, om det går.
Jag vet inte hur långt såna där ljudskrämmor ska täcka in, tänkte om det gick att ha den i andra änden av tomten så länge våra katter inte är ute. Men helst inte då jag och sonen brukar höra såna där, och vi är ju ute.
 
Det är ju just grövre grus hon bajsar på. Ingen ansats till att gömma.
Tanken med sanden var isf att göra en hög i ena änden av tomten, som kanske lockar ännu mer att bajsa i.
Jag hade nog testat med en hög med sand. Vi har en grusväg upp till huset, och ett par meter ifrån ligger paddocken (med paddex). Har nog aldrig sett en hög ute på grusvägen men paddocken används flitigt av alla katter, så det känns som (här i alla fall) att dom väljer det lättgrävda alternativet.
 
Det finns ett typ av granulat med citrusdoft (tror jag) som är ofarligt för djur och växter Minns inte vad det heter, men jag köpte det på en djuraffär när min katt använde grannens grusgång som toalett. Spred ut det och det funkade jättebra! Fanns samma i spray oxå men då låg inte doften kvar lika länge.
 
Det är ju just grövre grus hon bajsar på. Ingen ansats till att gömma.
Tanken med sanden var isf att göra en hög i ena änden av tomten, som kanske lockar ännu mer att bajsa i.
Jag gissar på att det är en revirmarkering. Jag vet inte om man kan försöka få katten att byta markeringsplats till något lämpligare genom att flytta bajsarna en bit.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har varit sjuk och inte varit ute i trädgården på tre dagar. Vilket också innebär att jag på tre dagar inte har tagit den dagliga...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 525
Senast: Breaktown
·
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
4 616
Senast: Amha
·
C
Övr. Katt Hej ! Jag är ny här på forumet. Har tre stycken katter, en kastrerad hane på 9 år och två katthonor som är steriliserade (mor & dotter)...
Svar
11
· Visningar
1 746
Senast: monster1
·
Katthälsa I morse vaknade jag av att det lät som att en katt blev flådd utanför dörrn och tänkte att det väl var parning på gång. Vaknade igen...
Svar
13
· Visningar
1 604
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp