Bukefalos 28 år!

Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Min pålle har haft griffelbensfraktur...och under den kladdigaste delen av året - dvs lervinter...Också en häst som inte är van att stå på box då våra normalt går på lösdrift i flock. Eftersom det var ett sår in genom huden in i benet så skulle det vara bandage (tjockare än en telefonstolpe) de första fyra veckorna, och det bandaget skulle bytas var 2-4 dag (ingen operation av skadan, utan skulle läka konservativt). Kollade med behandlande vet om det skulle gå med "utebox" i form av en pytteliten hage i boxstorlek, och det var helt ok med veterinären. Det enda var ju naturligtvis att bandaget inte fick bli blött. Lyckligtvis är en av stallinnehavarna hemma nästa hela tiden, så pålle fick vara ute i sin pytteruta men tas in så fort det regnade. Sedan blev ju pytteruta rätt lerig ganska snabbt, så det vara bara att bygga nya små pytterutor undan för undan. Pålle var jätteglad att få gå ut i den lilla pytterutan, inga problem att tas in/ut, och eftersom det blev omväxling mot att stå i box så fungerade denna livliga häst i full tävlingskondition alldeles utmärkt under dessa fyra veckor med bandage samt de ytterligare 8 veckorna ensam i sjukhage (med kompisarna på andra sidan staketet).
Så de flesta hästar anpassar sig alldeles utmärkt, och griffelbensfrakturer brukar läka bra och ge en fullt frisk häst efteråt, så varför låta hästen gå till de evigt gröna ängarna om den är frisk för övrigt? Problemet blir nog inte så stort som man tror innan man prövat. Min häst fungerar utmärkt avseende sin (nu läkta) griffelbensfraktur bortsett från ett överben som ser ut som en vulkankägla rakt ut från benet, det ser litet spännande ut i profil, men det är inget hästen lider av så då gör det ju inget om det ser litet udda ut.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Jag säger som flera innan mig, det kommer säkert att gå bra för din häst med konvalecensen!
Är det inte allt för kallt eller skitigt (vill ju varken ha köld eller smuts i operationssåret) så kan en liten sjukhage funka.

De gånger som vi har haft boxvila på någon av pållarna har vi försökt se till att de har sällskap inne. Någon av de andra hästarna har fått offra sig och stå inne några timmar i taget.
Se till att hästen har något att sysselsätta sig med. Fri tillgång på hö/silage eller strö med halm. Gärna något att ganaga på som en trädgren, typ gran.

Det ska finnas ett kosttillskott som innehåller tryptofan (tror att det säljs under namnet tryptovit). Det ska ha en dämpande effekt på hästar i stresssade situationer.
Säljs av bla. veterinärer (såg det på min närmaste ATG-klinik när jag var där senast).

Vad jag har förstått så är prognosen god på den operation som de föreslår. I mina ögon är ingreppet inget att tveka på.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Mitt fullblod (av yngre och piggare modell) inledde året med tre månaders stallvila pga ligamentskada (och följdskador). Sjukhage var inte att tänka på - han fick bara gå på helt slätt, torrt underlag (läs betonggolv). Ja, naturligtvis inte i boxen, men efter tre månader gick han lös i stallet på dagtid (under uppsikt) eftersom magen packade ihop av att stå helt still.
Vi trodde aldrig att han skulle klara det, men han fann sig otroligt väl. Visst var han helt sjövild när han till slut fick komma ut igen (trots maxdos Vetranquil) men det var ju kanske inte helt oväntat...
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Sjukhage kräver mer passning om övriga hästar går i större hage o busar.

Har man fler mindre hagar blir det troligen lugnare.

Man kan släppa ut dem i ottan o ge frukosten ute- mkt lugnare. Ta in den sjuka först osv.

TS. Det kommer att gå fint. Sätt skydd på övriga ben så:angel:
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Fast problemet ligger inte i att hon inte kan stå just inne i boxen utan det är ju att hon inte kan stå still. Så att stå ute i liten sjukhage gör ingen skillnad. Desutom ligger sjukhagen så att hon inte ens ser nån annan häst tyvärr.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Va bra att det gick så bra med min. Läste du mitt inlägg noga så såg du nog att hon inte alls är frisk utan har kissinge spines.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Jo skydd överallt + hasskydd är väl ett måste! :angel:
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Tack för tipset om medlet :D
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Fast problemet ligger inte i att hon inte kan stå just inne i boxen utan det är ju att hon inte kan stå still. Så att stå ute i liten sjukhage gör ingen skillnad. Desutom ligger sjukhagen så att hon inte ens ser nån annan häst tyvärr.

en griffelbensfraktur är oftast en rätt okomplicerad skada, anledningen till att de väljer att operera i ditt fall är hur frakturen ser ut och vart på griffelbenet det sitter. det görs i förebyggande syfte för att inte orska pålagringar/störningar på leden i framtiden. sitter frakturen annorlunda används inte ens operation utan det läker ut självmant på ngra veckor.

du kan självklart inte döma ut hästen pga detta. Jag förstår inte att du ens tänker tanken.
har hästen KS är det en annan diagnos och då ska den dömas ut för att DEN prognosen är så dyster att hästen inte kan brukas. INTE av ngn annan anledning. eftersom den inte blivit utdömd för KS förstår jag inte varför du försöker få den utdömd nu för att den fått en griffelbens fraktur.

ang. din häst på boxvila i två veckor: har du ngnsin haft hästen på box mer än några dagar? isåfall tror jag att du inte förstår det ngn redan skrev - hästar är vanedjur och vänjer sig. Och alla vettiga veterinärer säger som ngn annan skrev - att hästen ska hållas på det sätt den hålls LUGN. om det är sjukhage eller box kvittar.

om er sjukhage ligger så den inte angränsar till andra hästar så får du stalla upp hästen ngnannan stans temporärt. det är ingen ursäkt att stallet inte erhåller den möjligheten - finns hur mkt stall som helst som tar emot konvalecent eller erbjuder bättre förhållanden. (förstår inte hur man anlägger en sjukhage utom synhåll för andra ö.h.t, det är inte så smart, men men.).
bygg en ny sjukhage brevid de andra hagarna, eller INNE i en av hagarna, sätt dubbelstaket så är problemet löst. annars byter du stall temporärt helt enkelt.

även för boxvila så har många rekommenderat att byte av stall kan vara väldigt gynnande just i de sammanhangen, dvs hästen blir lugnare på ett nytt ställe där den inte har invanda rutiner och kompisar.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Ja jag har haft boxvila i flera än ett par dagar och har erfarenhet av hästar som inte alls lugnar sig utan från gå på starkt lugnande dygnet runt och endast promena i stallgången för den inte kan hållas ute.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Det blir operation på tisdag den 22 :)
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Alla hästar vänjer sig.
Förr eller senare.
Har en häst som var likadan, hon opererades för griffelbensfraktur, slog upp en ny fraktur under konvalescensen, blev en massa komplikationer och blev stående på boxvila i 8 månader!! innan hon fick gå i liten minihage.
Fick ha min ponny inne med henne dagtid i 4 månader för att hon skulle vara still, ingen av dem kan stå still, men de vande sig.
Tips, ha skydd på benet som blivit opererad även efter bandaget tagits bort tills dess att hästen kan motioneras igen.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Svarar snabbt, inte läst hela tråden.

Foderhästen jag hade i 13 månader kom till mig utan ett griffelbel i höger bak. Det enda man kunde märka av det var att han ibland var svullen på morgonen, detta försvann vid ridning och han tränades upp till 1,20 hoppning.
Han var en häst med mycket livslust, har ett behov av att röra på sig och jobba för att må bra. Han klarade en sådan operation väldigt bra.

När han blev dålig i benen (återkommande artros?) och kunde inte trava utan att börja markera och vet började prata om triangelmärkt och han kanske aldrig mer kunde hålla mer än för långa skritt-turer. Då han hade helt andra behov än att bara lalla runt så fick vi ta det svåra beslutet efter 5 månaders konvalescens, försök till igångsättning när han såg ren ut, 2-3 omgångar behandlingar i minst 2 leder gav vi upp. Hoppet var ute. Man såg det i hans ögon. Han hade redan för längesen tackat för sig. Vi försökte med allt vi kunde men han hade gett upp.
Hur jag kunde se på honom? Glimten i ögonen borta. Massor med mat men väldigt dåligt med näringsupptag. Apatisk i hagen, bara stod o hängde.
Då bestämde jag o ägaren gemensamt att han skulle befrias från detta lidande.
Jag beställde kadaverbil + bult två veckor senare efter sista vetbesök där de lät döma ut honom och vi fått klartecken från försäkringsbolaget.

Så griffelbensoperation är bagatell jämfört med det eländet jag och foderhästen genomgick tillsammans.

Min åsikt: Låt operera henne, dra ner på foder så hon inte blir sprallig, ge bara grovfoder + ev lite betfor när de andra hästarna får kraftfoder.
 
Sv: Griffelbensfraktur - råd och tankar hitåt tack! Även ang. boxvila!

Ja jag har haft boxvila i flera än ett par dagar och har erfarenhet av hästar som inte alls lugnar sig utan från gå på starkt lugnande dygnet runt och endast promena i stallgången för den inte kan hållas ute.


Mycket sällsynt. Du är 19 år gammal så så värst många erfarenheter kan du inte ha av detta dessvärre, jmf med mig.

sen är det en annan sak när hästen ska sättas igång och börjar komma ut mera. då kan det bli mera turbulent just under promenaderna. strikt boxvila i början med ngn liten utflykt utomhus i början klarar 99 procent ypperligt när de väl vant sig. vissa behöver inte ens vänja sig utan accepterar läget tämligen omgående. Lättast blir det i regel, som jag skrivit tidigare, om hästen får byta miljö om den ska stå på box dygnet runt - till ett nytt stall. lättare för den att skiljas från invanda rutiner, och hamna i ett nytt där det händer grejer som kan stimulera den mentalt, hålla koll, titta på vad som händer , inga band till individer i stallet osv osv.

din har väl varit skadad länge nu, så den borde ha lättare att vänja sig. Hoppas operationen gick bra- rapport?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 770
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: fridaxi
·
Hästvård Vill bara poängtera att vi varit inne med vår häst en gång för bedömning och ska in en gång till om några dagar men jag vill ändå höra...
Svar
16
· Visningar
1 343
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp