Bukefalos 28 år!

Gris som hatar andra grisar.

D

Donkey

Jag har en minigris som tydligen hatar andra grisar och jag undrar om detta är vanlig förekommande. Hon kom till mig just av den anledningen att hon slogs med minigrisen som fanns på den 4H gård som hon flyttat till. Hundar, hästar, åsnor och människor tycker hon om, så ibland undrar jag om hon tror att hon själv är en hund och tycker att grisar är äckliga. Hon är enligt uppgift uppväxt hos en familj som hade flera hundar och hon tillbringande dagarna i hundgården och sov inne. Idag fick jag besök av en jobbarkompis och hennes dotter som hade med sig en minigris och tanken var ju att de skulle få hälsa på varandra. Ulla, min gris, var i sin hage och den andra grisen kom fram till staketet för att hälsa. Ulla började sidsteppa, tugga med käkarna och piska med svansen. Till slut for hon som ett jehu genom staketet och högg den andra grisen i örat. Hans ägare fick lyfta upp honom och jag jagade tillbaka henne in i hagen. Tack och lov så fick han bara en liten skråma, men nu undrar jag alltså om detta är vanligt. Jag skulle ha velat ha en polare till henne, men nu vette väl tusan hur det ska gå till. Jag hade en stor fransk vädurskanin tillsammans med de minigrisar jag hade förut och de trivdes jättebra ihop och åt ut samma skålar. Törs jag prova släppa en kanin till henne eller mår hon bäst ensam. Hennes hage ligger bredvid vår hundgård, så dagtid har hon ju sällskap av hundarna, men hon sover inne i en box i stallet nattetid nu när det är kallare.
 
Sv: Gris som hatar andra grisar.

Alla grisar slåss när dom ska etablera en rangordning. Det är ett helt naturligt flockbeteende.

Oftast är det klart på en kort stund, men om grisarna är jämbördiga i kroppslig styrka, mental stabilitet och ålder kan det ta några dagar innan de har kommit fram till vem som bestämmer.

/KT
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 179
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Happimess
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 843
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 651
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp