Bukefalos 28 år!

Grönt kort.

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Nataliiie

Nu snurrar de till sej totalt.

Ska ta grönt kort, mina kompisar från samma klubb behövde bara göra ett prov, men nu så kommer alla och säger att de är teoriprov och ridprov, men vad är det igentligen man ska göra när man ska ta grönt kort? :eek: snurrigt värre..
 
Sv: Grönt kort.

Du ska skriva ett prov och sen ska du göra ett ridprov om du inte tar tagit ryttarmärke IV (tror jag det är?) eller har nån annan som kan intyga att du faktiskt kan rida.. Lite olika vad de accepterar.. Provledaren som jag tog grönt kort för var kvar en stund och tittade eftersom jag ändå skulle rida lektion efteråt, så det blev ju inget "prov" i den bemärkelsen.
Man ska också visa häst vid hand och redogöra för lastning av hästen.
 
Sv: Grönt kort.

Du ska skriva ett prov och sen ska du göra ett ridprov om du inte tar tagit ryttarmärke IV (tror jag det är?) eller har nån annan som kan intyga att du faktiskt kan rida.. Lite olika vad de accepterar.. Provledaren som jag tog grönt kort för var kvar en stund och tittade eftersom jag ändå skulle rida lektion efteråt, så det blev ju inget "prov" i den bemärkelsen.
Man ska också visa häst vid hand och redogöra för lastning av hästen.
Okej, :) vad ska man göra när man visar hästen vid hand så man kan förbereda sig?
Är det bara att springa och visa om den är halt?
Ska man lasta den oxå :)?
 
Sv: Grönt kort.

Du ska visa att du kan hantera en häst vid hand, gå på rätt ställe bredvid hästen, vända åt rätt håll, hålla tyglarna rätt mm. Sånt som är viktigt ur säkerhetssynpunkt.
Lastningen är muntlig, även där är det säkerhetstänkandet som är viktigt.
Försök att få tag i studiematerialet från ridsportförbundet, konsten att tävla och säkerhetsregler vid hästhantering el. säker med häst. Där står det vad du behöver kunna för att klara proven.
Går du studiecirkel som många klubbar brukar anordna får man ju tillgång till materialet.
 
Sv: Grönt kort.

Jag och mamma behövde inte göra några ridprov när vi tog grönt kort, tur det för mamms kan inte rida. Vi gjorde bara ett skriftligt prov sen va det klar.
 
Sv: Grönt kort.

Jag skrev bara provet och travade en häst vid hand och lastade en häst. Ridläraren som skrev under visste redan att jag kunde kontrollera hästen i alla gångarter. :grin: Ridit i 9 år :P
 
Sv: Grönt kort.

Du ska skriva ett prov och sen ska du göra ett ridprov om du inte tar tagit ryttarmärke IV (tror jag det är?) eller har nån annan som kan intyga att du faktiskt kan rida.. Lite olika vad de accepterar.. Provledaren som jag tog grönt kort för var kvar en stund och tittade eftersom jag ändå skulle rida lektion efteråt, så det blev ju inget "prov" i den bemärkelsen.
Man ska också visa häst vid hand och redogöra för lastning av hästen.

Jag behövde inte göra ridprov...och jag har inte tagit ett ända ryttarmärke
 
Sv: Grönt kort.

Man ska ta både teori- och ridprov men sen är det upp till den som ger ut det om du behöver göra ridprovet eller inte har jag upptäckt.

Teoriprovet ska göras i vilket fall som men sen är det vissa som struntar och tar förgivet att man kan rida, som min utdelare gjorde när jag tog Grönt Kort eftersom jag hade häst. Lite synd för jag kanske inte hade varit en av dom. Men det hoppas jag att jag är haha :D
 
Sv: Grönt kort.

klubbar som inte har ridskole bedrift har oftast inte ridprov. De förutsätter att man kan det som ska kunnas när man har egen häst.
 
Sv: Grönt kort.

klubbar som inte har ridskole bedrift har oftast inte ridprov. De förutsätter att man kan det som ska kunnas när man har egen häst.

Okej, ja det visste jag inte men jag tog det på en ridklubb fast jag inte tillhör den.
 
Sv: Grönt kort.

Ridskole-elever brukar inte behöva göra något ridprov om de tar grönt kort i anslutning till ridskolan dvs ridskolan anordnar kurs och/eller provtillfälle.
Detta beror så klart på att ridlärnan har koll på sina ridande elever och att eleven på sätt och vis avlägger ridprov på alla sina lektioner...
 
Sv: Grönt kort.

*trådkap

Jag tog Grönt Kort 1995 men har inte tävlat sedan -98.
Finns det några kurser man kan gå för att förnya sina kunskaper? Måste man göra prov enligt nya reglementet om man haft uppehåll länge eller är krotet giltigt på livstid?
 
Sv: Grönt kort.

Kortet är giltigt på livstid men vill du kan du säkert få hänga med på någon GK-kurs på närliggande klubb.
Eller så studerar du på egen hand med TR, som ju finns tillgängligt på SvRF:s hemsida, och kollar om du kan få tag i de andra broschyrerna också. (De broschyrer som Jezzie nämner kan ju vara lämpliga.)
 
Sv: Grönt kort.

Ok. Tack. Då vet jag hur jag ska bete mig om sisådär hundra år när jag tränat upp mig och har tillgång till tävlingsbar häst igen:angel:
 
Sv: Grönt kort.

*kl*

Tog nyligen grönt kort, och behövde bara skriva teoriprovet, resten antog provledaren att vi kunde. Jag frågade henne t.o.m. om hon ville se ridintyget men det ville hon inte..
 
Sv: Grönt kort.

Hejhej, jag ska göra provet nu på lördag men tycker att det verkar så svårt. Har pluggat som en dåre men får ändå inte in allt i skallen. Vi har fått ett tjockt häfte att träna på men får ändå inte in det i huvudet :(
Men är det skriftliga provet svårt? Är det mycket om olika klassen, unghästar m.m. eller ädet mer om hur man lastar en häst osv?

Vore jättetacksam för svar, börjar få lite panik nu. Vill verkligen klara det, men det är så mycket att plugga på! :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 920
Senast: Habina
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 903
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Var på min första behandlig i morse. Svårt säga om det kommer göra någon skillnad på min höst/vinter-trötthet efter en gång, men de var...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: cewe
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp