Grovfoder 2023

Halvt knapplån..

Varför är alla så oroliga för lågt ts?
70% ts så är det knappast ensilerat foder, utan bara någon form av lufttät lagring (vilket enligt mig borde vara mer oroande).
Min ena reagerar med ffv på blött hösilage så jag föredrar en högre TS. Nu har jag blandat nya plus gamla i en vecka och hittills har han klarat sig. Tidigare har Nafs haylage balancer hjälpt så det är inköpt.
 
Min ena reagerar med ffv på blött hösilage så jag föredrar en högre TS. Nu har jag blandat nya plus gamla i en vecka och hittills har han klarat sig. Tidigare har Nafs haylage balancer hjälpt så det är inköpt.
Ah, då är d t ju ett specialfall. I det läget hade jag dock hellre valt hö, om man kan hitta med bra kvalitet.
Just eftersom konserveringen blir så osäker.
 
Halvt knapplån..

Varför är alla så oroliga för lågt ts?
70% ts så är det knappast ensilerat foder, utan bara någon form av lufttät lagring (vilket enligt mig borde vara mer oroande).
Jag tror att en del upplever att hästarnas magar tål högre ts bättre. Sen är det lite meckigt med blött foder och minusgrader.
 
Ah, då är d t ju ett specialfall. I det läget hade jag dock hellre valt hö, om man kan hitta med bra kvalitet.
Just eftersom konserveringen blir så osäker.
Är tyvärr inackorderad där vi måste använda det grovfoder som bjuds. Får inte köpa in eget...
 
Jag tror att en del upplever att hästarnas magar tål högre ts bättre. Sen är det lite meckigt med blött foder och minusgrader.
Intressant. Jag är ju som sagt mer rädd för en dålig hygienisk kvalitet pga otillräcklig konservering. Något man ofta pratade om under kurserna jag gick i utfodring (är husdjursagronom) men aldrig eller sällan hör hästfolk bry sig om alls..
 
Intressant. Jag är ju som sagt mer rädd för en dålig hygienisk kvalitet pga otillräcklig konservering. Något man ofta pratade om under kurserna jag gick i utfodring (är husdjursagronom) men aldrig eller sällan hör hästfolk bry sig om alls..
Det beror kanske på att man inte har kunskapen. Olika hästar har olika behov, jag föredrar lite blötare foder eftersom min häst är känslig för damm men den jag köper foder ihop med vill ha torrare. Vi har dock lärt oss genom åren att ju torrare foder desto fler lager plast krävs, så nu köper vi från en leverantör som har 22 lager plast.
 
Ny på det här med analys, väntar på mineralsvaren, men vad tycks om detta?

9.0MJ/kg är väl ganska ok till vuxna hästar på lösdrift, som kommer ut ett par ggr/månad.
Men wsc ligger kanske i högsta laget?

tacksam för hjälp
// total novis.
20231228_111615.jpg
 
Ny på det här med analys, väntar på mineralsvaren, men vad tycks om detta?

9.0MJ/kg är väl ganska ok till vuxna hästar på lösdrift, som kommer ut ett par ggr/månad.
Men wsc ligger kanske i högsta laget?

tacksam för hjälp
// total novis.
Visa bifogad fil 135552
Jag läser 6,8 MJ/kg foder? Det kan passa beroende på hästens behov, för tjocka ponnies är det super. För svårfödda individer kan det vara lågt, så håll koll på hullet. Smältbart råprotein ligger på 35 vilket gör att kvoten blir 5,2 vilket är lågt så det behöver tillsättas någon form av protein. Om du går in på Hästsverige.se finns mycket bra info och även ett gratis foderstatprogram.
 
Jag läser 6,8 MJ/kg foder? Det kan passa beroende på hästens behov, för tjocka ponnies är det super. För svårfödda individer kan det vara lågt, så håll koll på hullet. Smältbart råprotein ligger på 35 vilket gör att kvoten blir 5,2 vilket är lågt så det behöver tillsättas någon form av protein. Om du går in på Hästsverige.se finns mycket bra info och även ett gratis foderstatprogram.
Två kallbl.travare å två varmbl.travare som mumsar. Varmbloden är mina, och dom som jag har mer koll på 😅 ena ligger bra i hull å nya vill jag göda på lite så han har nått å muskla på.
Dom käkar både lucernpellets å hack utöver lite annat smått å gott.

Hade tänkt prova granngårdens foderstatsberäkning? Hur är den? Känner mig inte riktigt säker nog att räkna själv när det kommer till tillskott å kvoter 🫠
Vore ju smidigt iom att jag köper det mesta fodret där 🙈 förutom trikem vitamin å hoof, samt gurkmejan som inte vill ta in..trots att dom har massa annat D&H..
 
Två kallbl.travare å två varmbl.travare som mumsar. Varmbloden är mina, och dom som jag har mer koll på 😅 ena ligger bra i hull å nya vill jag göda på lite så han har nått å muskla på.
Dom käkar både lucernpellets å hack utöver lite annat smått å gott.

Hade tänkt prova granngårdens foderstatsberäkning? Hur är den? Känner mig inte riktigt säker nog att räkna själv när det kommer till tillskott å kvoter 🫠
Vore ju smidigt iom att jag köper det mesta fodret där 🙈 förutom trikem vitamin å hoof, samt gurkmejan som inte vill ta in..trots att dom har massa annat D&H..
Jag har inte provat den. Jag undviker färdigfoder i möjligaste mån utan använder så rena produkter som går. Behövs protein så ger jag potatisprotein. Jag använder foderstatsprogrammet på Hästsverige.se för där finns bra förklaringar och det är inte sponsrat av något bolag som vill sälja sina produkter. Numera finns ju även företag som säljer tjänster som uträkning av foderstat inklusive mickro och mackromineraler.
 
Då kom mineralanalysen oxå. Nått som sticker ut direkt som oh crap? Inget selen, men är väl därför det är tillsatt i allt?

Västerbottenskusten. Lite osäker på när de va skördat. Bonden hade tänkt ett sent parti åt oss, men det här partiet blev som lagom iom att vi ville ha hösilage iår och det är knappa kilometern från oss, så då bjöd han på hemleveransen 🙂

Någon som använt sig av Broogardens foderstatsrådgivning?
20231229_135743.jpg
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 206
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 027
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 109
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp