Grundläggande behörighet

Mirre

Trådstartare
Om man ska söka en högskoleutbildning och det står 'Grundläggande behörighet' som behörighetskrav, visst ingår det som förut hette Matte B då? Nu heter det väl matte 1 eller om det är matte 2 tror jag.
 
Är lite osäker men grundläggande behörighet tror jag gäller det vi kallade matte A(matte 1 idag) förut.

Jag har kommit in på kurser och program med grundläggande behörighet och saknar matte B(motsvarande matte 2 idag).

Edit: Brukar det inte stå "Grundläggande behörighet samt matte 2a/b/c" om det gäller särskild behörighet? 🤔
 
Handlar frågan om att du håller på att läsa in behörigheten nu, eller handlar den om ifall dina gamla betyg räcker till för att ge behörighet?

Jag uppfattar det som att det normala är att den som en gång uppfyllt kravet på grundläggande behörighet inte blir av med den även om kraven kan ändras för någon som senare ska uppnå grundläggande behörighet. Vad som kan ha gett grundläggande behörighet från början varierar väl lite efter när du gått ut gymnasiet och vilka betygsregler som gällde då.

Här finns en lista på vad som behövs beroende på vilket sätt du uppnår behörigheten. Notera att det även finns andra sätt att uppnå behörighet än med betyg.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag skulle behöva läsa upp Matte från gymnasiet. Då hette kursen Matte B, och nu förstår jag att den heter Matte 2 a, 2b och 2c och att...
Svar
16
· Visningar
806
Senast: Linn-Nora
·
Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
643
Senast: MiaMia
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 787
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp