Bukefalos 28 år!

Gulnackad amason

L

Lillavit

Har någon här en gulnackad amasonpapegoja?? Det skulle vara roligt att prata med nån annan som har det, Men det skulle vara jättekul med någon som har en amasonpapegoja över huvud taget :)
Våran gulnackade heter Elvis, är 2 år, och kan både prata och sjunga som en galning xD
 
Sv: Gulnackad amason

Jag har ingen gulnackad amazon, däremot en gulkindad amazon som är 3år gammal
 
Sv: Gulnackad amason

Ingen gulnackad, men en gulhuvad mexikansk amason, kläckt 1970 :D han heter Rigo och är en riktig elaking :angel: Han pratar inte så mycket längre, men när jag var liten fick man inte tyst på honom.

Han satt ofta på balkongen o frågade folk som gick förbi om de ville ha kaffe :rofl:

Nu för tiden ropar han bara Kalle, min pappas namn.
 
Sv: Gulnackad amason

Ok...vad heter den då?
Kan den prata?
 
Sv: Gulnackad amason

Kom på att jag faktiskt har en bild på "kräket" :angel: :D

Här sitter han på min morfars axel
skanna0149.jpg


Han bodde ett tag hos morfar, medan vi renoverade hemma. Under den tiden hann han bli ett bortskämt monster :angel:
När vi kom på besök så satt morfar och Rigo o käkade kvällsmat. Morfar på ena sidan bordet, Rigo på andra, på stolsryggen satt han och käkade fläskkotlett från egen tallrik :eek: Morfars ursäkt var att Rigo kladdade så när han åt från morfars tallrik :o

Sen dess får man inte äta ifred. När han hör att det skramlar i köket så skriker han. Han är även väldigt sotis av sig. Om man pratar i telefon blir det ett jäkla liv på honom.
Han hugger o hackar när man går förbi buren, men på kvällarna i stugan, när han är riktigt trött efter att ha suttit i sin stora utebur hela dagen, så KAN man få klia honom i nacken. Men han måste ju först hota lite, så ingen tror att det är mysigt heller ;) :rofl:
Han är ganska knäpp, men rätt charmig.
 
Sv: Gulnackad amason

Han heter Apple, köpte honom 2004 från en uppfödare i Farsta. Han är ingen begåvning när det gäller detta att härmas (men jag har inte heller tränat honom någonsin), han säger några ord och visslar några melodier. Mest så säger han "good boy" men bara när han gör något ofog som att tex flyga upp på övervåningen (ahn får inte vara där) eller klänga i gardinerna :mad: :p
Han blev könsmogen för några månader sedan och ja, han är amazon och han är hane så han blev lite aggressiv där ett tag. Oftast så är han världens finaste fågel som absolut älskar att fara runt och leka samt sitta på min mage och goosa :love:

110641.jpg


163831.jpg


164302.jpg
 
Sv: Gulnackad amason

Vad vacker han är :love:

Jag är mest övertygad om att Rigo är en hona.... med konstant pms :devil: Men uppfödaren sa att det var en hane, så man får väl lita på det.
 
Sv: Gulnackad amason

Vad fina båda era amasoner var :)
Jag har bilder på våran Elvis, men jag vet inte hur man lägger ut dom här i forumet....

Men han är i alla fall 2 år (blev det i januari) och uppför sig som en bortskämd snorunge :devil:

Han är kär i min pappa och det är bara han som får gosa (utom på kvällarna när Elvis är trött och orkar inte protestera), och han brukar hänga ut från buren och hugga alla andra förbipasserande xD

Han är en hane, det har vi DNA-testat =)
 
Sv: Gulnackad amason

Vad fina båda era amasoner var :)
Jag har bilder på våran Elvis, men jag vet inte hur man lägger ut dom här i forumet....

Men han är i alla fall 2 år (blev det i januari) och uppför sig som en bortskämd snorunge :devil:

Han är kär i min pappa och det är bara han som får gosa (utom på kvällarna när Elvis är trött och orkar inte protestera), och han brukar hänga ut från buren och hugga alla andra förbipasserande xD

Han är en hane, det har vi DNA-testat =)

Läs på datorforumet hur du lägger ut bilder :idea:

Rigo var ju mammas fågel från början. Han satt på hennes axel o blev matad med solrosfrön etc. Pappa var han svartsjuk på, så mamma fick stänga in Rigo när pappa kom :angel: annars flög han på honom. Sen vände det en dag, då blev Rigo kär i pappas tröja :crazy: o sen dess hatar han kvinnor :angel: :devil:

I stugan är han ute i sin stoooora utebur hela dagarna, och när han kommer in är han lös tills det är sovdags. Hemma i stan går inte det, för de har katter :angel:

Det roligaste minnet var när jag var liten. Vi hade en stoooor schäfer då som hette Asco. En dag så hör vi Asco pipa o gnälla som attan i hallen. Då hade Rigo tagit Ascos leksak, en sån där pipande igelkott :rofl: hunden kunde hur lätt som helst bara tagit tillbaka den eller klippt fågeln på en sekund, men han låg där o var helt förtvilad bara :rofl:
 
Sv: Gulnackad amason

Läs på datorforumet hur du lägger ut bilder :idea:

Rigo var ju mammas fågel från början. Han satt på hennes axel o blev matad med solrosfrön etc. Pappa var han svartsjuk på, så mamma fick stänga in Rigo när pappa kom :angel: annars flög han på honom. Sen vände det en dag, då blev Rigo kär i pappas tröja :crazy: o sen dess hatar han kvinnor :angel: :devil:

I stugan är han ute i sin stoooora utebur hela dagarna, och när han kommer in är han lös tills det är sovdags. Hemma i stan går inte det, för de har katter :angel:

Det roligaste minnet var när jag var liten. Vi hade en stoooor schäfer då som hette Asco. En dag så hör vi Asco pipa o gnälla som attan i hallen. Då hade Rigo tagit Ascos leksak, en sån där pipande igelkott :rofl: hunden kunde hur lätt som helst bara tagit tillbaka den eller klippt fågeln på en sekund, men han låg där o var helt förtvilad bara :rofl:

Ok =)
Jaa, Elvis hatar typ också kvinnor. Han gillar iaf killar mer. Fast han är så tuff mot oss, men när det kommer okända på besök så blir han livrädd och klämmer in sig i ett hörn och hoppas att ingen ser honom xD

Hos oss är han jämt ute, utom när han ska sova eller vi inte e hemma. Men vi har katt, och det går hur bra som helst. Till sommaren ska vi bygga en stro utebur till honom så att han kan vara ute mer.

Nyss så hade vi köpt en ny leksak åt honom, och när han stog på buren och lekte med den så hängde ena delan ner på merken, och den blev våran katt jättenyfiken på xD Hon ville också leka :rofl:
 
Sv: Gulnackad amason

Ingen mer som har en papagoja? Vilken som helst ^^,
 
Sv: Gulnackad amason

En av mina bästa vänner har papegojor och andra fåglar, vet inte riktigt hur många. Kanske runt 70 st?

Hon föder upp papegojor, alla möjliga sorter, och det är ständigt ungar att mata och pyssla med.
Underbara är de och väldigt personliga. :love:
 
Sv: Gulnackad amason

En av mina bästa vänner har papegojor och andra fåglar, vet inte riktigt hur många. Kanske runt 70 st?

Hon föder upp papegojor, alla möjliga sorter, och det är ständigt ungar att mata och pyssla med.
Underbara är de och väldigt personliga. :love:


Åhh vad gulligt =) Papegojungar som är så söta :heart
Vad föder hon upp för sorter.Och var i sverige ligger hennes uppfödning?
Jaa, papegojor är så otroligt personliga. Det är synd att inte fler människor vet det =)
 
Sv: Gulnackad amason

Hon har alla tänkbara sorter. Mina favoriter är dock African Grey.
De bor ute i voljärer i par och ungarna flyttar in i burar och handmatas när de är stora nog.

Vi bor i Hereford i England. :)
 
Sv: Gulnackad amason

Jaha =) jaa, dom har jag hört är fina fåglar, har dock inte haft kontakt med en personligen.

ok...synd att det inte låg i sverige ^^
 
Sv: Gulnackad amason

hejsan! jag har en gulpannad amazon tjej på tre år:) vi funderar på att skaffa en till..hur är den gulnackade amazonen?mvh linda
 
Sv: Gulnackad amason

hejsan! har en gulpannad amazon tjej på tre år.funderar på att skaffa en till..hur är den amazonen du har? mvh linda
 

Liknande trådar

L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 549
Senast: förvirrad
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 641
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Igår fick jag reda på att en person är död. En som jag har känt i nästan hela mitt liv iallafall som jag kommer håg. Hon är två år yngre...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 748
Relationer Jag går och funderar och undrar lite om det finns roliga solskenshistorier om relationer som återuppstått? Jag har tex ett ex sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 070
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp