Bukefalos 28 år!

Gungrörelse i galopp i vagn

L

lasseman

Hej allihopa,
jag har för ett antal veckor sedan fått hem min häst från inkörning där den varit i fyra veckor. Allt har gått bra, i alla fall efter att hon accepterade stångbettet... Hon är hur cool som helst och har inte visat rädsla för vagn eller skaklar en enda gång varken hos inkörarna eller hemma.

Jag har fått hjälp att skaffa utrustning och har en Pfiff Hobbysele och en tidaholmsvagn, typ åkvagn med gummiklädda ekerhjul, klaffbroms, två tvärställda sitsar bak och en liten ståplatta för ev. groom. Så grejorna är riktiga och inkörarna körde med mina grejor ett par gånger innan jag tog hem henne.

Men häromdagen när jag var ute och körde tänkte jag att jag skulle galoppera lite på en plan grusväg, hittills har jag bara galopperat i uppförsbackar. Hästen är knabstrupper/halvblod och har en rund och trevlig galopp. Men när jag kom upp i fart i galoppen (blev lite nervös) skulle jag bromsa in och fick då en otrevlig gungrörelse i vagnen. Den tryckte liksom på framåt i samma rytm som galoppen, hästen tyckte förstås det var obehagligt så jag försökte bromsa (paralyserad som jag var glömde jag använda fotbromsen!) och då gick ju galoppen ännu mer uppåt och gungrörelsen blev värre. Tillslut blev hästen förbannat (fullt förståeligt) och sparkade bakut jämfota så det small!! Fick stopp på ekipaget och hon lugnade sig på en gång. Kunde trava efter en stund och tog en galopp uppför en backe (som jag ju vet går bra). Nästan hemma upptäckte jag att hon skurit upp sig på framsidan av kotan bak, så det blev veterinär, två veckors vila, pencillinkur osv. SUCK! Samtidigt tackade jag gud för att min häst är så cool och att vi inte skadade oss värre. Ett böjd stålrör i sparkskyddet fram på vagnen är INTE hela världen!

Men till min fråga, vet någon vad jag menar? Inkörarna menade att jag kunde spänt bakselen dåligt och att det blev för mycket rörelse i vagnen men jag är inte säker på att det var vagnen som körde in i henne. Mer att hela ekipaget tryckte på i sele och allt. Naturligtvis ska jag ändå kontrollera hur bakselen är spänd lite nogrannare framöver! Skaklarna går inte att förlänga och inkörarna trodde inte att det egentligen skulle behövas. Det som var otäckt var just den där fram och tillbaka rörelsen. Har känt den förut i min rockard med en annan storgalopperad häst men då var inte ekigpaget så tungt, kommer man dessutom i drag försvinner det. Naturligtvis skulle jag hindrat det med fotbromsen men ibland tänker man inte... Kan det bero på hjulen, det är ju packad snö på vägen och hjulen är klädda med slät gummi. Någon som vet vad jag menar och hur jag kan göra så att situationen inte uppstår igen.

Tips, idéer, råd?
 
Sv: Gungrörelse i galopp i vagn

den där gungrörelsen har jag också råkat ut för vid ett par tillfällen på plan mark. har kört med samma utrustning och samma inställningar som vanligt då.. vet tyvärr inte heller vad det beror på.. har bara hänt ett par gånger under de åren jag kört min ponny. fast han reagerar som tur inte på det.
 
Sv: Gungrörelse i galopp i vagn

Lite tröst att höra att fler råkat ut för det med vanlig inställning på sele m.m. Man känner sig ju lätt puckat om det var så enkelt som att bakselen inte var ordentligt spänd.:crazy:
Jag tror att det kan vara att jag är dressyrnörd i botten och för mig känns det naturligt att ha hästen i en bärig och rund galopp men det blir kanske inte så optimalt att dra en vagn på det sättet? Det blir för mycket uppåtrörelse då?
Ja, jag vet inte. Tänker däremot att jag ska vara beredd med fotbromsen nästa gång jag galopperar på plan mark (om jag törs igen...) då KAN väl omöjligt samma situation uppstå?
Fler tankar, råd?
 
Sv: Gungrörelse i galopp i vagn

Nu kanske jag helt är ute och cyklar... Men detta är bara en fundering.
Om man kör en lätt fordon och har en tyngre kärra på så brukar kärran dominera bilen genom att den slingra sig på vägen. Och den slutar ju inte förrän man saktat ner.

Så jag undrar om det inte är en kombinanation. Jag tänker på att när hästen gungar i galoppen så gungar ju vagnen med och speciellt när ni inte hade nåt speciellt bra fäste pga av snön så blir ju vagnen tyngre och trycker på med sina gungrörelser som troligtvis då blir större än hästens så då behövs det att bromsen kommer bakifrån dvs från vagnen före hästen bromsar. Och sen gör det nog sitt till att hästen är ganska färsk inom körning.

Har känt av det lätt själv, men de har aldriv varit nåt problem då jag bara kör med rockard.
 
Sv: Gungrörelse i galopp i vagn

Låter klokt och logiskt!
Den wobblade i och för sig inte i sidled, vilket ofta är fallet när man kör transport, men å andra sidan drar bilen oftast jämt framåt (inte i galopprörelse:D ).
Hästen är förvisso grön men hon galopperade faktiskt bara snällt på och blev mer förbluffad och fundersam (och till sist sur!) över vad det var som knuffade på henne bakifrån. Så jag tror inte det var något hon gjorde, i och för sig kanske en mer erfaren körhäst inte blir så förbryllad. Det var ju i inbromsningen som det kom, hade jag ökat igen hade det säkert slutat men det var så obehagligt att jag ville få stopp på det hela...
Fästet har kanske betydelse då också så man kan hoppas det blir mindre risk med barmark. För det är inget jag är så sugen på att återuppleva i den omfattningen.
Tack för insikter!
 
Sv: Gungrörelse i galopp i vagn

Nä, jag mena inte att jag trodde hästen gjorde nåt utan snarare att det var ovanan som visade sig just när vagnen betedde sig "fel". Nåt som hon aldrig upplevt förut och tyckte va otrevligt/otäckt och då är det klart hon vill bli av med de.
Men jag tror inte att det är nåt större "fel" som varken häst eller utrustning utan att bara naturlagarna kan göra saker konstiga ibland.
 
Sv: Gungrörelse i galopp i vagn

När din häst galopperar blir det en framotillbaka rörelse för vagnenes del om det är en ganska långsam galopp.

Hon sätter i bakhovarna, tar sats, tar ett galoppsprång, sen vilar hon i luften lite och ingen mera kraft fram kommer, mest uppåt, då kommer ju vagnen och håller samma fart som i språnget. Den trycker på då. Har man bromsad vagn kan man ju hålla lite lätt på bromsen.

Jag tror mest din häst inte var galopperad i vagn på rak väg och då är det något hon ska lära sig, att det är inte farligt, men kanske lite störande. Galopperar du på lite mer kommer du inte att känna det.
ta korta galopper på rak väg sen. Att ha bakselen korrekt spänd är en bra idé.
När jag tränar maraton spänner jag in två hål på bakselen jämfört med dressyrkörning i skritt o trav.

Det är samma i traven på min gigg, i ett visst tempo, i en viss långsam trav när pontus inte arbetar med ryggen utan mest går långsamt, då guppar sitsen vilt upp o ner och det är obekvämt att sitta. Ökar jag på lite så slutar det.
 
Sv: Gungrörelse i galopp i vagn

Ja, precis så var det! Skönt att höra att ni vet vad jag varit med om och att det inte är något konstigt. Jag fegade nog lite i galoppen helt enkelt och då blev för mycket rörelse. Foten lätt på bromsen kommer jag ha i fortsättningen!
Tack för hjälp!
 

Liknande trådar

Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 337
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 180
Senast: Mezcal
·
Körning Hej! Jag ska nu köpa min första utrustning till min b-ponny. Så nu ska jag fråga er kloka bukare om hjälp! Jag ska välja mellan två...
Svar
16
· Visningar
1 477
Senast: Underbar
·
Körning *fundering* Var ute o körde litegrann idag, länge sen, hästarna har väl mer eller m indre semester.. :) Har ju min equilexsele och...
Svar
7
· Visningar
1 158
Senast: MittNyaJag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp