Bukefalos 28 år!

guppyfrågor

Prosit

Trådstartare
Jag har lite guppys i ett avelskar nu och de flesta är på smällen, varav tre vääääldigt feta nu. Fick runt 20 yngel i torsdags, men jag hann inte se födseln.
Hur ser man att det är på gång? Födseln alltså???

Hört nåt om svart fläck i baken, och de tre tjockaste är alla kolsvarta vid analfenan. Betyder det att det är nära nu???
Brukar man hinna se dem föda eller får man nöja sig med att se resultatet i efterhand?? Föder de i ljus eller mörker??

Många frågor..... Nån som kan hjälpa???
 
den svarta pricken som syns brukar visa sig iallafall en vecka innan. det är ögonen som syns genom mammans hud. jag har sett en del fördslar, både i ljus och i mörker. har även snittat :eek: upp en del förstfödande honor som inte rokade med att föda och dog. men ynglena klarade sig bara man var försiktig och snabb :)
 
:eek: hoppas jag slipper uppleva det!!!!

Ja, jag lägger mig väl så får vi se i morgon om de roat sig i skydd av mörkret eller inte....

Jag återkommer med rapport när det blir några bebbar!
 
endel honor kan bli vädigt oroliga när det ä dags å föda..dom simmar upp å ner hela tiden....vet dock inte om det gäller alla..
 
hihi:)
gör så :cool:

fast en gång när jag "kejsarsnittade" en av mina döda honor så fick jag ett yngel med två huvuden:)
hennes barn har dock inte blivit tvåhövd :smirk:
häftigt iaf
 
:eek: :eek: :eek: då hade jag pruttat i brallan!!!
Ingen hade fått några bebbar inatt. Jag flyttade akvariet från vardagsrummet till sovrummet igår, och nu ser jag inte in i grottan längre och sånt. Jag kommer därför att ägna en timme idag åt att möblera om lite åt dem, lite försiktigt. Allt som jag byggde upp var under förutsättningen att vänster gavel var fri, och öppen för insyn, men nu står den mot väggen och det är där alla firrarna håller till.

Ska byta sida så grottan och det kommer på höger sida, så jag ser det.

Det är ju så rogivande att ligga och titta på dem små liven!! :love:
 
När det är dags för födsel så brukar honorna ställa sig "på huvudet" i gruset, kan inte garantera att 100% av honorna gör det, men alla mina guppyhonor har gjort det.

Har också fått snitta en hona, tyvärr var både hon och bäbisarna döda när jag gjorde det, vet inte hur länge hon hade fösökt föda innan jag hittade henne.
 
Hmm, jag har inte sett någon stå på huvudet än i alla fall. Nu ska jag i alla fall ta tag i ommöbleringen i karet, så ska de få lugn och ro sen, och jag kan ligga och titta in i grottan från min mjuka kudde!!!!
 
Igår kväll fick jag bebisar!!!!!!!! Och hann se det oxå!!!!!

Jag fixade en balja där jag slängde över de tre tjockaste, mest svartrumpade tjejerna. Vips så var det yngel... och när jag satt och tittade så klämde hon ur sig ytterligare.... nu på morgonen var hon rosa/orange i rumpan. Är hon tom då???

Ska gå o räkna yngel om en stund och se hur många det blev till slut. Det var 8 när jag somnade.
 
när dom blivit rosa är de tomma. kan ju komma någon eftersläntare.
jag tror min blackmolly hona slog alla yngelrekord!
153 yngel i en kull!
det var lite småjobbigt att räkna dom men jag tog det när dom blivit lite större så att dom gick flytta med håv :smirk:
 
OJ!!!! :eek: Så många har jag inte fått.... runt 30 har jag fått det till. Ska räkna mer noga nu när jag flyttar alla yngel till ett eget akvarium. Har just gjort i ordning ett fint åt dem.

Har nu 5 honor som är kolsvarta i rumpan, 3 som är svartprickiga och 4 som är rosa.

Kanske blir lite mer bebisar till helgen då ;)
 
haha.. jag tror ändå att det är ganska bra med 30st. mina guppysar som jag har nu har som mest fått femton :smirk:
 
vill bara tillägga att den sk. dräktighetsfläcken är en myt. visst finns den hos dräktiga honor då tarmar mm trycks mot buken av ynglen, men icke dräcktiga honor, och hanar kan oxå ha den
 
:confused: ok?? Hur ser man det då då????

Om jag nu tittar på en av mina feta honor....... vart ska jag titta?? Vad ska jag titta efter????

Kan någon förklara detta för mig på ett bra sätt innan jag får krupp och hänger mig eller nåt?????????
Snälla!!!
 
jag ror att du har lite svårt med den här dräktighetsfläcken lilla du :rofl:
om du nu har en mörk fläck på en hane, då är det antingen för att hans färg ser ut så eller för att du är oförmögen att se könet.
hur vet du att dina honor som har en fläck inte är dräktiga?
väntar på svar :devil: :rofl:
 
jag vet det jag vet. gå in på nån fisk sida såp fårdu se, visst finns den på dräktiga honor, men på andra oxå!

Jag vet att mina hanar är hanar + att alla mina firrar har jag fött upp själv och honorna har inte fått några ungar och har ändå sin lilla fläck.
 
Hur går det??? Får du några fler yngel???
Är de svartrumpor allihop nu??

Jag har också hört om fläcken, stämmer inte det??? Att de blir kolsvarta i rumpen precis före födseln. :confused:

Hade platy förut, men fick aldrig yngel på dem.... det tände väl inte till mellan dem?! :confused: :D
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu kört på vägen som kallas slingerbulten till och från jobbet i 4½ månad. Den vägen är onekligen en annorlunda upplevelse, för...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
42 111
Senast: LindgrenV
·
Katthälsa I morse vaknade jag av att det lät som att en katt blev flådd utanför dörrn och tänkte att det väl var parning på gång. Vaknade igen...
Svar
13
· Visningar
1 646
Senast: Yrja
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 958
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp