Bukefalos 28 år!

Hackamore byta till bett?

L

Linker

En islandshäst som jag rider några dagar i veckan rids oftast på hackamore, och när vi väl ska prova bett blir han väldigt springig och hetsig när man ska tölta och trava. I galoppen blir han väldigt hetsig även med hackamore. Han lyssnar väldigt fint i trav, och tölt med hackamore. Men i galoppen sticker han nästan. Några förslag på vad man kan göra? :angel: Vi brukar träna halt, trav, halt, då brukar han lyssna bättre. Har provat lite i galopp, trav, galopp. På hemvägen är det värst då går det knappt att trava lite, för då sticker han. Han brukar även gå i sidled när man tar i ena tygeln, även fast jag har jämna tyglar. Hjäälp tack.
 
Sv: Hackamore byta till bett?

Min första tanke just på reaktionen när ni byter till vanligt bett är att kanske ta ut en tandläkare.. Det är det första jag tänker på när en häst tycker att det är obehagligt att ha nåt i munnen.. Kan vara vassa tänder eller liknande
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: Roheryn
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 945
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 258
Senast: Bri
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp