Hälen ned samtidigt som man ger hjälper

Joslinder

Trådstartare
Hej!
Ny på forumet och googlade lite innan men hittade inget riktigt bra svar på just mitt problem.

Min ridlärare säger att jag ibland hamnar på tå i stigbygeln, men att det har blivit bättre.
Problemet är att när jag ger hjälper så kommer jag inte åt med hälen om jag har den nedtrampad. Ex om jag travar och måste ge skänkel för att hålla hästen i trav och inte vill "slänga" med hela benen då hamnar jag på tå då jag skänklar liksom.


Har ni några tips och trix på hur man kan öva?
 
Hej!
Ny på forumet och googlade lite innan men hittade inget riktigt bra svar på just mitt problem.

Min ridlärare säger att jag ibland hamnar på tå i stigbygeln, men att det har blivit bättre.
Problemet är att när jag ger hjälper så kommer jag inte åt med hälen om jag har den nedtrampad. Ex om jag travar och måste ge skänkel för att hålla hästen i trav och inte vill "slänga" med hela benen då hamnar jag på tå då jag skänklar liksom.


Har ni några tips och trix på hur man kan öva?
Jag har alltid gjort likadant som du (dragit upp hälen, och då drar jag automatiskt upp knäna och sen blir sitsen kass :p), men jag har fått förklarat för mig att det inte är hälen man ska skänkla med, utan vaden/nedre delen av benet. Så då kan man ju ha kvar hälen nedtrampad. I dressyr behöver man ju dessutom inte ha hälen så nedtrampad utan det räcker med att ha den lite lätt nedåt, nästan "rak" fot liksom, som om du står på marken.
 
Hej!
Ny på forumet och googlade lite innan men hittade inget riktigt bra svar på just mitt problem.

Min ridlärare säger att jag ibland hamnar på tå i stigbygeln, men att det har blivit bättre.
Problemet är att när jag ger hjälper så kommer jag inte åt med hälen om jag har den nedtrampad. Ex om jag travar och måste ge skänkel för att hålla hästen i trav och inte vill "slänga" med hela benen då hamnar jag på tå då jag skänklar liksom.


Har ni några tips och trix på hur man kan öva?

Du ska ju inte driva med hälen! Det är vaden du ska driva med. Ett tips är dessutom att tänka "tå upp" istället för "häl ner". Tänker man att man ska trampa ner hälen blir man väldigt lätt spänd i benen och tar spjärn i stigbygeln. Det leder till att man sitter och studsar på hästen.
 
Hej!
Ny på forumet och googlade lite innan men hittade inget riktigt bra svar på just mitt problem.

Min ridlärare säger att jag ibland hamnar på tå i stigbygeln, men att det har blivit bättre.
Problemet är att när jag ger hjälper så kommer jag inte åt med hälen om jag har den nedtrampad. Ex om jag travar och måste ge skänkel för att hålla hästen i trav och inte vill "slänga" med hela benen då hamnar jag på tå då jag skänklar liksom.


Har ni några tips och trix på hur man kan öva?
Alldeles utan att ha sett dig gissar jag att ditt "tåande" handlar om att du har lite "fosterställningspåslag" dvs ditt system är i lite försvarsställning: Dra upp benen, falla fram, knipa, gripa. En ryggmärgsreaktion som sker helt naturligt när vi blir reaktiva istället för proaktiva. Känner du samma sak i skritt? Eller sker det bara i trav? Testa att fokusera på att komma fram lite mot sadelns framvalv, med hela din sits och bål, och då med hjälp av att pusha dina lårben lite neråt bakåt, så att dina knän sänks. I traven: Jobba i lätt sits, alltså stå upp och trava, och se om du kan göra samma sak, sänk knäna lite ner, och så känn hur du har en liten fjäder i din hälsena, som gör att hälen kan spjonga lite upp-ner i varje steg hästen tar. Hälen ska inte vara nedtryckt i botten så att fjädern smäller. Den ska inte heller vara alldeles ihoptryckt. Utan den ska lite hitta sitt mellersta läge, och så svikta lite där. Allra lättast i lätt sits i trav, och sen kan du se om du kan prova att behålla denna känsla i lättridningen. I början kanske du bara kan hålla det tre-fyra steg, gör då inte fler utan gå tillbaks till lättsitsen igen och hitta det igen. Det tar tid att hitta det, och kroppen kommer göra MÅNGA försök att vilja gå tillbaks till det gamla invanda. Ha tålamod och fokusera på att hitta "spjonget i hälsenan". :)
 
Just ja, drivningen. Antar att du menar skänkelhjälper här, för mycket drivning finns ju i sitsen (bäckenets position, lutning, synk med hästens steg eller fördröjt, beroende på vad man vill). Och även skänkeln har ju olika drivningseffekter. Vad vill du uppnå? Vill du ha högre km/h? Eller mer undertramp? Eller att hästen ska ta i mer med främre magmusklerna? Eller en kvickare reaktion?
 
Jag tycker att det är lättast att få ner hälen om jag tänker att jag ska göra mig så lång som möjligt. Inte streta men låta kroppen bli lång, det hjälper en att få överkroppen bra också. Det är svårt att sitta bra i en sadel som inte passar en, det kan ju vara så att ridskolans sadlar inte passar dig utan är gjorda för större ryttare, då blir det lätt stolsits av det.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 198
Hästhantering Hej! Jag har en relativt ny häst (2 månader). Hon är extremt rädd av sig. Jag miljötränar från marken och försöker att inte linda in...
Svar
4
· Visningar
1 118
Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 533
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 349
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp