Hälsokontroll, böjprov, ledinjektioner osv

M

md5krist

Jag funderar på om jag borde låta en veterinär (klinik) göra en hälsokontroll av en av mina hästar. Hon är ung (5 år) och har tävlat i hoppning på en för hennes ålder ganska hög nivå under året. Jag märker inget "fel" på henne, tvärtom är hon väldigt rörlig och smidig i gången.

I september böjdes hon i samband med kvalitetstävlan. Då visade hon reaktioner på alla fyra benen, mer bak än fram. Jag diskuterade med veterinär, som tyckte att hon skulle få ta det lite lungt i några veckor för att det lät som om hon kanske var lite överansträngd.

Nu är ju säsongen slut och jag funderar på att låta en veterinär gå igenom henne. Om hon nu skulle reagera på böjprov igen, så antar jag att behandligen betår i att spruta henne.

Nu funderar jag på vad jag ska tro om böjprov. Vi har haft hästar som visat reaktioner och som två dagar senare varit helt ok vid genomgång på klinik. Veterinären har då sagt att det kan bli så om hästen för dagen känner sig lite ur form. Å andra sidan är ju böjprov ett bra hjälpmedel för att upptäcka ledproblem.

Nu till alla om... Om jag åker in med henne, om hon reagerar och om de vill spruta henne och det kanske inte var något större fel på henne, kanske det gör mer skada än nytta med ledinjektionen.

Det är ju trots allt en häst som är helt ren i gången och presterar bra, då kanske det inte är värt att riskera en injektion. Å andra sidan så kanske det faktiskt är något "på gång" om hon reagerar och då är det ju jättebra att upptäcka och behandla detta.

Det var många om och men och allmänna funderingar. Någon som är mer insatt i vad ledinjektioner egentligen innebär? Kanske det är bättre att spruta direkt i blodet (om det nu skulle vara något)? Brukar ni kontrollera era hästar på klinik? Vad gör ni i så fall?
 
varför skulle h*nn bli sprutad bara för h*n markerar...
Tycker själv de talar sitt tydliga språk om hästen markerade på alla fyra...VILA!
 
Jag skulle INTE spruta utan hellre då ge en kur butta eller liknande och ett par veckors vila.

Förut åkte jag till klinik om det var ngt jag funderade över men numer överlåter jag det till min "hemmaveterinär" om det inte är ngt jag vill ha röntgat också.
 
Travhästar är det ju ganska vanligt att man sprutar med tuppkam just när dom är ofräscha...Där finns inte alls samma "negativa inställning" till att spruta kotorna :)

Vi har också haft en ofräsch ponny som vi tog till klinik och som visade sig ha kotledsinflammation. Han blev sprutad en gång, ordentlig vila, långsam igångsättning och han är i dag fräsch igen.

Om jag var i din situation skulle jag nog låta en duktig veterinär gå igenom hästen på klinik. Du har ju en välpresterande häst som faktiskt kan bli sämre om den inte behandlas....
 
Jo, det är lite så jag känner. Fast samtidigt så är hon ju såvitt jag kan bedöma inte ofräsch nu. Hon är definitivt inte halt eller kort i steget. Det i höstas var säkert att hon gått lite hårt en period. Hon fick ta det lungt i några veckor och gick sedan en stor tävling (vet. tyckte att det var ok att försöka) på ett jättebra sätt.

Man hör ju att en del hästar alltid reagerar på böjprov utan direkt anledning, tänk om hon nu är en sådan häst och jag förstör något genom att börja trassla med behandlingar på en frisk häst.
 
Markerar hon runt om är det knappast aktuellt att spruta. Men annars tolkas ju böjprovsreaktion som en indikation på ledproblem och då är injektion med tuppkam eller liknande den vanligaste behandlingen.
 
Känns hästen fräsch nu så kanske vilan räckte för att den skulle återhämta sig!? Ibland är det ju det enda som behövs.
 
Ja, jag uttryckte mig nog lite oklart. Om jag skulle kolla henne nu eller ej hade jag säkert funderat på oavsett om hon reagerat i september eller ej. Fast det är klart, jag blir ju ännu mer velig nu, när jag vet att hon reagerade då.
 
Hej
Om det var min häst skulle jag åkt till klinik och kollat. Om reaktionerna kvarstår lika på alla fyra skulle jag diskuterat med vet (om han ville behandla) och kanske bett att få något annat inflammationshämmande preparat, det finns ju många olika, även flera som inte sprutas i leder. Men om hon skulle reagera bara på ett ben/ en led, skulle jag gå med på att spruta för att bli av med inflammationen så fort som möjligt. Långvariga inflammationer kan ju orsaka benpålagring och det kan vara början till nåt värre...
Hästen är ju så ung och duktig, absolut att du skall gå igenom henne noga nu så att hon får en riktig chans att läka ut under vintervilan.
Och visar hon inget så är hon frisk så vet du det och behöver inte bekymra dig nåt mer!
/P

Svaret ovan kanske inte är ett direkt svar på din tråd, men jag tror inte att hästar reagerar på böjprov om det inte gör ont - möjligen om reaktionen kvarstår efter bedövning, men det vet du ju inte förräns du bedövat igenom "hela" hästen. Jag är nästan mer skeptisk till bedövning än till att spruta i led. Bedövning upplevs som mycket konstigt, jag hade en häst som blev jätterädd när hon inte kände, vågade knappt sätta ner hoven...
Inflammationer läker tydligen inte av sig själv och kroppens reaktion på inflammation är pålagring och pålagring har ofta dålig diagnos.
 
Tack för era synpunkter!

Nu har jag beställt tid för en kontroll av henne. Fast jag funderar ju fortfarande på det här med ledinjektioner. Vad är det för för- och nackdelar? Fördelarna kan jag ju i och för sig tänka ut själv :), men vad är det egentligen för nackdelar? Blir leden "irriterad" eller vad är det som kan hända?
 
Tänkte bara meddela att jag har kollat henne nu, och hon visade inte antydan till reaktioner på något ben nu. Dagen är räddad... :banana: :banana:
 
Roligt att din häst var frisk. För att svara på din fråga innan;vid ledinjektioner finns det alltid en risk att du för in bakterier i samband med sticket som i sig kan leda inflammationer och i värsta fall infektioner. Fördelen är ju att du behandlar inflammationen lokalt ( där den är i t ex knäleden) och övriga kroppen påverkas inte på samma sätt som när du ger antiinflammatoriskt ( Finadyn o Fenylbutazon) via mulen ( i foder el med ingivare)då substansen går ut till varje cell i hela kroppen- många hästar kan ju få magknip av butta och liknande preparat..

Som en välrenommerad veterinär en gång sa: ge en häst 8 v vila så läker den ut alla ev. hältor
 
Man kan väl även ge antiinflammatoriskt preparat intravenöst (hörde någon som pratade om det) för att behandla ledinflammationer? Antar att det inte blir riktigt lika effektivt som när man sprutar direkt i den aktuella leden, men finns det några andra nackdelar (i stil med de du nämnde, magont osv). Magen borde ju inte drabbas när de inte äter preparatet?

Ja, vila läker väl det mesta. Fast jag har hört att just ledinflammationer läker inte så bra på "egen hand" och kan ge upphov till pålagringar om de inte behandlas.
 
Ja, verkligen. Det var riktigt roligt att betala 700 kr för fem minuters arbete... :D
 
Jag har fått för mig att det är otroligt vanligt att behandla hästar som går högre klasser (nationellet/internationellt).

På diskusioner som jag hört A & B-tränare föra så låter det som man gör detta i stort sett förebyggande...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 226
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 288
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp