Bukefalos 28 år!

Hälsosamtal på jobbet?

Snowball

Trådstartare
Från och med januari 2017 så ska vi bli kallade till hälsosamtal med chefen om vi är sjukskrivna tre gånger eller mer inom en sexmånadsperiod. Och flera av mina kollegor verkar känna en viss oro/irritation över detta. De flesta vill verkligen inte vara sjukskrivna men har drabbats av magsjuka och kraftiga förkylningar och helt enkelt varit tvungna att vara hemma. Många gånger så har det börjat med att deras barn blivit sjuka och föräldrarna blir smittade till slut eftersom de ju bor med sina sjuka barn. Vad hjälper ett hälsosamtal då?

Vid en lite slarvig googling hittade jag ett omfattande protokoll för hälsosamtal som jag definitivt inte skulle vilja ha som underlag vid ett eventuellt hälsosamtal med min chef :down: nu vet jag inte vad för slags protokoll som kommer att användas på min arbetsplats och vet inte på vilken arbetsplats det var tänkt för heller.

Tydligen så kommer detta "uppifrån" eller från facket :confused: var det någon som sa. Och sjukskrivningar pga av stressrelaterad ohälsa vill väl ingen ha, varken arbetsgivare eller arbetstagare. Men bör inte detta motas i grind innan man blir sjuk? Till exempel var det en person som blev utbränd men personen tog alla extrapass som bara fanns och jobbade jämt tills hen gick in i väggen fullständigt. Just det fallet hade kanske kunnat undvikas om någon hade reagerat på hur mycket personen jobbade.

Så jag blev lite nyfiken på andras erfarenheter av hälsosamtal
Hur vanligt är det att arbetsplatser har hälsosamtal?
Är tre gånger inom en sexmånadersperiod rimligt?
Har sjukskrivningarna minskat?
Ledde hälsosamtalet till att du mådde bättre på jobbet?
Känner du att du kan vara fullständigt ärlig vid ett hälsosamtal med din chef?
Kan man vägra att ha hälsosamtal med sin chef och begära att få ha det med någon annan?
Är hälsosamtalet konfidentiellt?

Andra tankar och erfarenheter är välkomna :)
 
Det handlar om de nya reglerna från Arbetsmiljöverket. Självklart måste man kartlägga sjukdom, och hälsosamtalen är en början. Det kommer senare att leda till de åtgärder du nämner (i ett fungerande system) men först måste man ha belägg för det man tror, d v s kontrollera med de som faktiskt är sjuka.

Att vägra tycker jag är oerhört barnsligt, och kan säkert i en förläning ställa till det eftersom man inte samarbetar kring det regelverk som är ålagt arbetsgivaren.

Detta är ingen quick fix, det är ett långsiktigt arbete.
 
Att vägra tycker jag är oerhört barnsligt, och kan säkert i en förläning ställa till det eftersom man inte samarbetar kring det regelverk som är ålagt arbetsgivaren.

Inte att vägra ha själva samtalet men att inte vilja diskutera sin hälsa med en viss person i chefsställning. Jag skulle inte ha några problem att ha samtalet med min teamchef men jag vill inte ha det med min chef.

Vid medarbetarsamtal har vi haft möjligheten att välja mellan teamchef och chef tex
 
Inte att vägra ha själva samtalet men att inte vilja diskutera sin hälsa med en viss person i chefsställning. Jag skulle inte ha några problem att ha samtalet med min teamchef men jag vill inte ha det med min chef.

Vid medarbetarsamtal har vi haft möjligheten att välja mellan teamchef och chef tex

Beror helt på vilken policy företag har. I det här fallet finns det väldigt tydliga direkt från AV, så det kan säkert vara så att man valt att ansvarig chef och inte teamchef ska ansvara för samtalen. Det är ju känsliga uppgifter.
 
Tydligen så kommer detta "uppifrån" eller från facket :confused: var det någon som sa. Och sjukskrivningar pga av stressrelaterad ohälsa vill väl ingen ha, varken arbetsgivare eller arbetstagare. Men bör inte detta motas i grind innan man blir sjuk? Till exempel var det en person som blev utbränd men personen tog alla extrapass som bara fanns och jobbade jämt tills hen gick in i väggen fullständigt. Just det fallet hade kanske kunnat undvikas om någon hade reagerat på hur mycket personen jobbade.

Som Lovisaleonora skriver så är det nya direktiv från Arbetsmiljöverket och det är exakt för att minska stressrelaterad ohälsa på längre sikt.
Det är bra att din arbetsgivare tar de nya reglerna seriöst, sen kunde kanske informationen varit bättre så ni anställda inte behövt känna sig oroade över dessa samtal

Vi kommer nog inte ha några hälsosamtal på min arbetsplats om inte Arbetsmiljöverket kommer och kräver redovisning från chefen med medföljande vite att det uppföljs :cool:
 
Vi fick bara ett meddelande om att det ska vara hälsosamtal med chefen, inte var det kom ifrån eller varför eller någonting :mad: och två av mina kollegor uttryckte direkt oro och en kände sig träffad då hen varit mycket sjuk och en annan släpade sig till jobbet trots att hen var dunderförkyld :crazy: och egentligen borde legat hemma i sängen så just nu känns hälsosamtal som att det faktiskt istället bidragit till ohälsa i alla fall hos min två arbetskamrater

Och så är det just det att min chef inte verkar ta någonting speciellt seriöst och därför verkar ingen vilja ha hälsosamtal med chefen :( teamchefen däremot är super
 
Vi fick bara ett meddelande om att det ska vara hälsosamtal med chefen, inte var det kom ifrån eller varför eller någonting :mad: och två av mina kollegor uttryckte direkt oro och en kände sig träffad då hen varit mycket sjuk och en annan släpade sig till jobbet trots att hen var dunderförkyld :crazy: och egentligen borde legat hemma i sängen så just nu känns hälsosamtal som att det faktiskt istället bidragit till ohälsa i alla fall hos min två arbetskamrater

Och så är det just det att min chef inte verkar ta någonting speciellt seriöst och därför verkar ingen vilja ha hälsosamtal med chefen :(

Man kan ÖNSKA information, men faktiskt förstår jag inte varför ni jagar upp er så himla mycket över något som är direktiv från AV.
 
Just tre gånger på en sexmånadersperiod eller sex dito på ett år är standard. Vi kallar det för omtankesamtal på min arbetsplats. Det är ju ett sätt att hålla lite koll på om det kan tänkas vara något bakomliggande som är orsaken till frånvaron - är det tydligt att det inte är något "konstigt" är det ju ingen stor grej. Det är ju självklart att man kan bli sjuk ofta när man har småbarn, tex. Vi har inga protokoll på min arbetsplats heller och det behöver inte ens vara något formellt möte. Dock är det självklart konfidentiellt, men chefen kan förstås vilja ta kontakt med företagshälsovården för uppföljning eller åtgärd. Det får chefen rimligtvis inte göra utan den anställdes medgivande, men det kan nog räknas som vägran att medverka till rehabilitering om det nu är det som verkar behövas. (Dock skickar ju ingen chef någon till dyra företagshälsovården för att den anställde varit förkyld eller magsjuk eller haft ryggskott ett par gånger.)

Om någon känner sig obekväm med att prata med chefen kanske man kan be att få prata med t.ex en HR-person istället? Vägra är ju lite dumt men att be om att få prata med någon annan är väl inga konstigheter.

På min arbetsplats har dessa samtal haft positiv effekt. Om det påverkar sjukfrånvarons kvantitet kan jag inte svara på, men det är många som har fått hjälp, däribland jag själv.
 
Beror helt på vilken policy företag har. I det här fallet finns det väldigt tydliga direkt från AV, så det kan säkert vara så att man valt att ansvarig chef och inte teamchef ska ansvara för samtalen. Det är ju känsliga uppgifter

Man kan ÖNSKA information, men faktiskt förstår jag inte varför ni jagar upp er så himla mycket över något som är direktiv från AV.

Kanske för att vi inte har förtroende för vår chef och inte hade en aning om var detta kom ifrån. Kanske för att det gnälls när vi sjukskriver oss. Kanske för att det känns som om att chefen inte direkt bryr sig om arbetsplatsen. Kanske för att vår chef ignorerar både regler och problem ibland

Två av mina kollegor sa att de kände sig oroliga över hälsosamtal med just chefen och ja det kanske är att jaga upp sig, men eftersom de faktiskt verkade grubbla en del på detta med hälsosamtal så jag blev nyfiken på andras erfarenheter av hälsosamtal och vad det kommer ifrån. Försökte googla men hittade inget vettigt. Så jag tänkte, jag frågar på buke för att få veta lite mer och få andras synpunkter.

Och jag har tyvärr väldigt lite förtroende för chefen som kan vara både spydig och elak emellanåt därför vill jag inte diskutera mina eventuella hälsoproblem med chefen
 
Och jag har tyvärr väldigt lite förtroende för chefen som kan vara både spydig och elak emellanåt därför vill jag inte diskutera mina eventuella hälsoproblem med chefen

Ännu en god anledning att be att få ta samtalet med t.ex en HR-person istället. Hen lär lägga ihop två och två och kanske framgent hålla ett öga på hur chefen beter sig mot sina medarbetare.
 
Det är bra att din arbetsgivare tar de nya reglerna seriöst, sen kunde kanske informationen varit bättre så ni anställda inte behövt känna sig oroade över dessa samtal

Problemet är att chefen inte verkar ta någonting alls seriöst :meh: det är tyvärr det intryck jag har fått av chefen
 
Ännu en god anledning att be att få ta samtalet med t.ex en HR-person istället. Hen lär lägga ihop två och två och kanske framgent hålla ett öga på hur chefen beter sig mot sina medarbetare.

Just nu vet jag faktiskt inte vem jag skulle vända mig till i såfall men teamchefen känner jag att jag kan prata om det mesta med
 
Vi hade så under en prövoperiod för några år sedan, men då var det bara ett erbjudande. Om man var korttidssjuk tredje gången inom ett år ringde företagshälsovården upp och frågade om man ville komma. De ringde dag två, så jag som då under en period hade migränbesvär var då tillbaka på jobbet redan...
Tycker det är bra att det erbjuds, men lite tveksam till att det skulle bli obligatoriskt när det gäller t ex kortare infektioner. I mitt fall var det väl bra att de kollade att jobbet inte förvärrande/utlöste min migrän (det gjorde det inte).
 
Problemet är att chefen inte verkar ta någonting alls seriöst :meh: det är tyvärr det intryck jag har fått av chefen
Då verkar problemet vara långt större än eventuella hälsosamtal? Kände jag sån stor brist på förtroende för min chef skulle jag nog hellre lägga energin på att antingen hitta nytt jobb eller hitta ett sätt att mentalt hantera min chef än att försöka krångla mig ur obligatoriska hälsosamtal.
 
Då verkar problemet vara långt större än eventuella hälsosamtal? Kände jag sån stor brist på förtroende för min chef skulle jag nog hellre lägga energin på att antingen hitta nytt jobb eller hitta ett sätt att mentalt hantera min chef än att försöka krångla mig ur obligatoriska hälsosamtal.

Jag har inte jätte stor kontakt med chefen och jag trivs på jobbet med min teamchef och med mina arbetskamrater. Men nej jag har inte något stort förtroende för chefen och jag har fått intrycket att chefen helst skulle vilja jobba någon annanstans. Och chefen har rent ut sagt vid något tillfälle att hen funderade på att söka ett annat jobb. Så det kanske är chefen som behöver ett hälsosamtal för chefen har varit borta en hel del och chefen har ju också en chef :up: Känslan jag fått är att chefen inte bryr sig nämnvärt dock så kan det ju ligga annat bakom som jag inte vet något om

Sen blev det lite diskussioner angående hälsosamtal när vi fick meddelandet (informationen kunde ha varit mer utförlig ;)) en kollega sa rent ut att hen inte ville ha hälsosamtal med chefen (och det vill inte jag heller) så jag ville veta mer och höra andras erfarenheter
 
Generellt skulle nog jag anse att det är svårt att neka sin chef ett samtal som företaget/verksamheten kallar till baserat på saker som rör själva jobbet. Frånvaro är ju en sådan sak. Jag blev kallad till ett sånt där hälsosamtal pgv för mycket korttidsfrånvaro. Har egentligen aldrig haft så stort förtroende för mina chefer (som ändrats i det oändliga under åren). Det blev ett formellt möte, där det fanns ett underlag att luta sig mot i samtalet. Jag redogjorde för min frånvaro, vi pratade lite om min fritid samt om arbetsmiljön, arbetstider osv. Inget konstigt alls, och jag kände inte att det behövde bli personligt. Däremot ett bra tillfälle att lyfta eventuella brister som kan förbättras. Tror att detta är en bra grej egentligen, ett bra tillfälle att fånga upp sina medarbetare och om det används rätt kan förbättra verksamheter och trivsel på arbetsplatser ...
 
På min arbetsplats har dessa samtal haft positiv effekt. Om det påverkar sjukfrånvarons kvantitet kan jag inte svara på, men det är många som har fått hjälp, däribland jag själv.

På min arbetsplats har dessa samtal lett till minskad sjukfrånvaro, och genom att fler är på jobbet, så har stressen minskat hos dem som ofta täckt upp vid kollegors sjukfrånvaro.

De som haft samtal har uttryckt uppskattning för att chefen bryr sig och ibland har det framkommit uppgifter som gjort att det varit lätt att göra vissa insatser. Ofta har också arbetet med arbetsmiljön blivit bättre för alla.
 
Problemet är att chefen verkar helt ointresserad av hur många av oss mår eller hur vår arbetssituation är. Tex så hade jag en dag, en otrolig körig dag då i stort sett allting krånglade. Teamchefen var ledig så jag sa till chefen att jag inte riktigt hinner med idag. Svaret jag fick var att då får du jobba fortare. Och vi hade nyligen en som gick in i väggen där det fanns varningstecken dock inte sjukfrånvaro utan andra varningstecken. Andra problem har också ignorerats samt att folk har behandlats förvånatsvärt olika.
Hälsosamtal verkar bra men just nu tror jag inte min chef är rätt person att ha hälsosamtal med
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 905
Senast: monster1
·
Skola & Jobb För att inte hänga ut min arbetsplats så skriver jag under anonymt nick. För två år sedan fick jag chansen att starta upp en etablering...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Maoam
·
Skola & Jobb Ja, hur är det egentligen "normalt" med kontakt med jobbet när man är sjuk? Hur ofta och hur mycket? Telefonsamtal, mail eller sms...
2
Svar
21
· Visningar
12 346
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Min BM har satt mig fullständigt på pottkanten. :cry: Är nu gravid i 27:e veckan, kör tung lastbil i mit arbete. Mår för övrigt...
2
Svar
25
· Visningar
3 202
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp