Hämta kattungar - vad är viktigt första tiden?

Cynthia

Trådstartare
Hej

Om två veckor ska jag hämta fyra kattungar. Då är de tolv veckor. De ska veterinärbesiktigas innan jag hämtar dem så jag vet att de är friska.

När jag hämtar dem har de inte varit ute än, de har bott inne och går på lådan. Min tanke är att de hos mig ska bo ute i första hand. I stallet kan de gå in. Hur gör jag när jag får hem dem? Ska jag göra i ordning en plats i stallet och låta dem vara där direkt eller ska jag ha dem inne till en början och sedan släppa ut dem? Det finns ingen värme i stallet, men såklart en rren och torr plats där de kan ligga och mat och vatten.

När ska de vaccineras? När ska man kastrera/terilisera? Avmaskning?

Kan jag uppmuntra dem på något sätt att jaga möss? Eller kommer det automatiskt?

Ska jag ha en låda när de är inne i början även om jag inte tänkt ha det sen? De får ha sin toalett ute och jag tror inte de är intresserade av lådan då. Hur lär jag dem att behoven ska uträttas ute? De har ju lärt sig gå på lådan hittisls.

Ska jag ha speciell kattungemat eller duger vad som helst? Något man ska eller inte ska ge dem? Ska de ha fri tillgång till mat hela tiden eller är det bättre att ge dem då och då? Är det vatten de ska ha att dricka eller kan man ge dem mjölk?

Går det bra att hämta tre kattungar i en kattbur eller blir det för trångt?

Hoppas ni vill tipsa mig lite :)
 
Grattis till dina nya familjemedlemmar! :)

Först och främst måste jag säga att det väl är självklart att inte slänga ut mycket unga kattungar på egen hand i stallet när de kommer till ett nytt hem? De är små och fullständigt försvarslösa och skyddslösa och behöver trygghet, mat och värme och att i lugn och ro och få vänja sig vid sitt nya hem och sin nya familj.
När de är kastrerade (katter blir oftast könsmogna vid 4-6 mån), och id-märkta kan du börja låta dem vänja sig vid att vara ute, något annat är i mina ögon oansvarigt.

Lite info om kastrering här: http://www.kattstatus.se/sida1.html och här: http://www.agria.se/katt/artikel/kastrera-katten--varfor-det
Och id-märkning: http://www.kattstatus.se/sida3.html

När de vuxit till sig och är mogna att börja upptäcka världen kan du ta dem ut till stallet och visa dem var det finns mat och vatten och trevliga sovplatser så väljer de troligtvis själva att spendera sin tid där och komma in när de behöver, om inte så är det bara att acceptera att de hellre bor inne.

Tänk dock på att det är fullständigt oacceptabelt att låta katter bo i ett stall utan värme och en varm plats att sova på. Katter är inga vilda djur som är anpassade för kyla, de fryser när det är kallt och de fryser ihjäl om de lämnas utan skydd! De flesta katter älskar värme och varma mjuka platser att sova på och det är inte god djurhållning att beröva dem det.

Angående jaktbeteende så kommer de enligt min erfarenhet börja jaga alldeles av sig själva, det brukar inte behöva uppmuntras ;)

Är kattungarna inte vaccinerade och avmaskade när du hämtar dem? Kattungar ska få sina första vaccinationer när de är runt 8 veckor och då gärna avmaskas första gången någon vecka innan. En självklarhet för seriösa uppfödare/säljare att ombesörja detta. Men det behöver ju inte vara någon skada skedd! Ta kontakt med din veterinär så att ni får komma dit så fort som möjligt nu och så får de nästa om 3-4 veckor.

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/tid-mellan-avmaskning-och-vaccination
http://www.agria.se/katt/artikel/avmaska-katten

Gällande mat och låda så ska du självklart fortsätta med samma mat och kattsand som de är vana vid, annars kan det bli problem för små magar och de kanske protesterar mot annorlunda sand genom att inte vilja använda lådan. Sedan kan du vänja vid nytt/annat foder genom att ge små mängder och blanda med det invanda. Och så alltid tillgång till friskt vatten förstås, katter ska INTE ges vanlig mjölk, de tål inte laktos.

Du ska absolut ge dem tillgång till kattlåda inomhus som de är vana vid, eftersom de inte ska vara ute alls när de är så här små, när de börjar gå ut kommer de mestadels göra sina behov ute på eget bevåg.

Du kan säkert ha dem alla tre i samma transportbur (om den inte är jätteliten), de är ju som sagt väldigt små än så länge och det kan kännas tryggt att ha sina syskon nära intill när det händer nya och läskiga saker.

Glöm inte att skaffa en bra försäkring genast när du får hem dem!

Några sidor med mycket matnyttig info för nyblivna kattungeägare:
http://vetzoo.se/artiklar/nar-du-fatt-hem-din-kattunge
http://www.falkenbergsdjurskydd.se/0/39/tips-till-nya-kattagare/
http://www.kattstatus.se/sida51.html

Måste säga att jag är avundsjuk, så underbart med en hel kull små kattungar :love::D
Tänk på att det är små bebisar du tar dig an som behöver trygghet, kärlek, omvårdnad och tålamod (när de röjer runt och välter allt som går att välta ;)) och att du en period kommer att ha händerna fulla med tre busfrön (det ingår i att ha ungar oavsett art, de lugnar sig så småningom, jag lovar!), hoppas att ni ska trivas riktigt bra tillsammans och dra dig inte för att fråga här eller din veterinär om du undrar över något.
Lycka till!
 
Tack för ditt svar. När vi pratade om detta här om dagen tyckte min bästa kompis att jag självklart kulle ha katterna i stallet direkt. Men det känns inte helt rätt, tur att min magkänsla var rätt. Det du skriver är egentlgien vad jag tänkt, ha dem inne till en början och sedan, när de blir lite större låta dem komma ut mer och mer. De kommer att bo ute till stor del, men koommer förstås få komma in i värmen varje dag, så ofta de vill. Katterna vi haft under min uppväxt har valt att bo i stallet istället för att komma in. Men jag är bara glad om mina småkatter vill vara inne och gosa med mig!

Jag ska kolla hur säljaren gör med vaccinering och avmaskning. Annars tar jag kontakt med veterinären direkt. Jag ska ringa säljaren och fråga vad de haft för mat och kattsand tidigare så jag kan förbereda det innan de kommer hem. Jag skrev fel, det är fyra katter. Men jag tänker som du att det är skönt för de att vara ihop när de ska ut på äventyr. Ska låna kattbur och jag tror den är ganska stor.
 
Man ska alltid gå på magkänslan :) Om katterna är sådana att de tycker om att vara ute (och de flesta gör ju det i olika grad) så kommer de säkert själva bosätta sig i stallet till stor del när de blir vuxna, förutsatt att där finns mat och värme.
Du kan ju låta dem vara ute korta stunder under uppsikt medan de är små, och när de läkt efter kastrering kan de få gå ut mer som de själva önskar (det brukar vara en lättnad för människor och inredning). Om de går ut själva okastrerade riskerar du att står med dräktig alldeles för ung katt, eller för hankatt att han gör långa vandringar som är farliga för en liten katt och orsakar kattungekullar på andra håll.

Glömde lägga till angående id-märkning att det är en god idé att både tatuera och chipmärka (glöm inte att registrera märkningen!). Med tatuering syns det tydligt att katten är märkt och alltså tillhör någon, men den kan bli oläsbar med tiden och då är det bra att det finns ett chip att läsa av, vilket ju inte syns utanpå.

Jag vill också ha fyra små kattungar! :D:love: Fast det ska nog inte ens andas om varken till sambon eller våra katter, då flyttar de nog :p
 
Släpp dem inte lösa förrän de blivit kastrerade, en del katter (i synnerhet honor) blir könsmogna väldigt tidigt. Veterinärförbundet rekommenderar kastrering från 4 månaders ålder men en del veterinärer gör det från 12 veckor. Samma med vaccination, se till att de är grundvaccinerade innan de börjar gå ut. Både kattpest och kattsnuva tar hårt på kattungar, det är dödliga sjukdomar.

Låda inne är att rekommendera. Kattungar kan behöva springa och göra ifrån sig hastigt och lustigt och då behöver de har lådor nära. Minst 2 lådor skulle jag rekommendera om du får hem 4 st. Rätt vad det är ska alla på lådan samtidigt...

Det där med jakt brukar komma spontant. Kattens jaktinstinkt är så pass stark att man inte brukar behöva bry sig om att göra något särskilt, men självklart kan du berömma dem när de har fångat ett byte, det skadar definitivt inte.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 028
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 804
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 714
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp