Bukefalos 28 år!

Här hjälper vi varandra med våra problem!

Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Då drämmer man till med nåt extra stinkigt, typ vom i vänsternäven, så det bildas en doftbro mellan vänsterhand och hundnäsa. I positon är det bara att släppa stinkbomben på korrekt följsam hund. JU!:p

Aha - och samtidigt håller det störande folk borta eftersom man luktar så illa:D
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Funkar inte så bra på dvärgpudlar som lätt går långa sträckor på bakbenen...:p Alla raser har sina utmaningar!:D
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

*KL*

Jag och Ipod har ett problem - släpspår.
På prov ska hunden apportera en kanin som släpats ca 250 meter, där en tredjedel av sträckan ska vara åkermark och två tredjedelar av sträckan ska vara skogsmark. I skiftet åker/skog är det inte helt ovanligt med ett dike, snåriga buskage etc, vilket gör att det krävs att hunden verkligen håller i.

Vi har haft en hel del problem i den vanliga apporteringen tidigare, men detta har blivit enormt mycket bättre och nu har jag en hund som blir överlycklig så fort han får se en dummy, både i vatten och på land. På land är fågelapporteringen inga problem, möjligtvis en lite trög hemgång ibland, och i vatten är det största problemet att han inte söker ut ordentligt och därmed inte hittar fåglarna om han inte får vind på dom. Ibland får han för sig att simma över till andra sidan och äta upp fåglarna om det är en mindre sjö, men *pepparpeppar*, det har han inte gjort på hela sommaren ;)

Släpspåret då. Han älskar kaninen, lite för mycket. Hemgången har ganska hög fart i början, men under de här 250 metrarna så går det bara långsammare och långsammare, vilket inte helt sällan slutar i att han lägger sig och käkar upp kaninen helt enkelt.
Hittills i sommar har vi bara tränat det som ett spår, men att han i slutet apporterar kaninen och sedan går vi tillbaka, och han får lossa på utgångspunkten. Han har bra grepp och håller i ordentligt, men han lade sig ner två gånger på vägen, och det syntes väl att han tyckte att jag kunde knata vidare så han fick käka lite på kaninen i ensamhet ;)

HUR i hela friden ska jag få upp tempot hem?
Inkallningar sitter som en smäck i vanliga fall och det är inga större problem med att blåsa av honom på fullt drev. Jag har försökt att blåsa in honom vid hemgången, men det fungerar bara ibland.
Jag har ingen aning om vad jag ska kunna erbjuda som slår den här goda kaninen vid överlämningen heller.

Han har startat prov med det här momentet två gånger. Första gången var han som en klocka ut och hämtade kaninen, på vägen tillbaka sprang han på älgslag och tog en avstickare för att checka dom, men kom ihåg uppgiften efter någon minut och kom tillbaka till mig. Släppte tyvärr kaninen när han hoppade över diket mellan skogen/åkern.
Andra gången var han måttligt intresserad, hade bra fart ut men när han väl var framme nosade han bara på kaninen och började göra undersökningar av omgivningen i stället. Blåstes tillbaka, utan att ha rört kaninen.

Tips någon?

DSC_1162_zps1cc0c3b8.jpg

Besvärad kille som vill gå undan och käka kanin.....
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Tränas separat: Avlämnande av kanin ger toppbelöning - om det så är att få tillbaka kaninen och äta den!
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Du tänker typ landapportering med kanin?
Jag vet bara inte vad jag ska erbjuda för byteshandel, ibland har jag svårt att få honom att vilja släppa en enkel dummy, om jag så har skinkost, blodpudding, en kampleksak eller galet bus att erbjuda :banghead:
Att använda kaninen som belöning kanske kan funka! Det har jag inte ens tänkt på, men det ska jag testa nästa gång. Det borde ju kunna vara roligare att släppa den om han vet att han får tillbaka den sen..
Tack för tipset! :up:
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Håller med Migo, ont om genvägar utan det är bara att börja från ruta ett med vanlig apportöverlämning.
Har själv en Staby, precis som din, ut, greppa - hur fint som helst. Sen ser man det verkligen i hunden "MIN!"

Nu är min fem månader, så jag kör två minuter varje morgon, vanlig sketen apportträning, det ska inte spela nån roll om det är kanin eller del av rosa elefant som hunden har i munnen, den ska bringas in till föraren och inget annat.
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

KL
Tycker ni det är lönt att lägga 1200kr på 8 lektioner för att min hund skäller på andra??

(Är en fattig student.. Därför jag ser det som mycket pengar!)
 
Senast ändrad:
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

KL
Tycker ni det är lönt att lägga 1200kr på 8 lektioner för att min hund skäller på andra??

(Är en fattig student.. Därför jag ser det som mycket pengar!)

Det beror väl lite på vad du har försökt göra åt det innan och hur besvärande du tycker att det är.
Skroffan kan gaffla på andra hundar vilket jag i och för sig inte tycker är ok men heller inte tillräckligt "no, no" för att gå en kurs/ta hjälp av instruktör. (I ärlighetens namn har jag väl inte tagit tag i det särskilt mycket själv heller, hade jag gett mig tusan på det så hade hon väl lärt sig hålla klaffen.)
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

KL
Tycker ni det är lönt att lägga 1200kr på 8 lektioner för att min hund skäller på andra??

(Är en fattig student.. Därför jag ser det som mycket pengar!)

Om det är möjligt kan du ju alltid prova gå som fotfolk/åskådare och se på hur de andra gör med sina hundar och prova hemma med din sen. Betala mindre pengar och ha tillgång till att fråga frågor o.s.v. istället.

Underskatta aldrig den möjligheten, superbra när man är fattig. Är man observant och ställer rätt frågor så kan man lära sig lika mycket som att gå kursen själv.
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Jag ville helst gå för att hon ska vänja sig att ha stora hundar runt sig. Och kanske sluta skälla för det. Sen är hon så liten så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med henne när hon bara stänger öronen och ögonen för allt vad jag säger..

En granne till oss som tränar/tävlar lydnad med sin hund tyckte att jag skulle klick träna henne. Men hur tusan gör jag det?
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Kl

Skulle gärna vilka höra era tankar och idéer kring detta.
Jag har aldrig haft en hund som blivit biten tidigare, men i vintras/våras blev Iver biten av sammanlagt tre hundar vid två olika tillfällen. Två hundar i koppel som släpade sina ägare till honom och en lös som hängde på.

Efter detta har han till min (och hans) stora förskräckelse blivit en hundmagnet. Varje vecka springer det fram lösa hundar till oss, alla ska fram. Skymtar vi en lös hund och väljer en annan väg kan du ge dig fan på att den kommer studsandes ur skogsbrynet längre fram ändå. Lyckligtvis är det mest trevliga hundar och jag har blivit expert på att hålla främmande hundar på behörigt avstånd med röst och kroppsspråk men varje gång en hund kommer farandes känner jag paniken i både mig själv och min hund. Katastroftankarna säger att vi ska bli uppätna pga vad som hände tidigare på året.

Den stora frågan är vad fasiken han utsöndrar? Allt detta började efter första gången han blev biten, sen dess vill alla fram, trevliga som otrevliga. :crazy:
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Så var det med vår tidigare hund också. Först blev han riktigt illa biten som valp av en stor hund, sen under ett år kom två(!) större hundar in på vår tomt och bet honom.

Detta var en liten cavalier king Charles , den första som bet honom var en jätte såll golden som i vanliga fall aaldrig varken hade morrat eller skällt åt en annan hund. Nu slängde han runt vår lilla bebis som en trasa.
Vår teori var färgen.. Han var en tricolor, svart, brun och vit. Hundar kanske reagerar på varandras färg? Hundar ville gärna komma nära honom också och när han satt i trädgården och andra gick förbi så var dom väldigt intresserade.
Sen var detta också världens mesigaste hund men bara för det ska ju inte andra hundar springa in på tomten..
Vilken färg har din?
 
Senast ändrad:
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Han är en mörk golden. Jag tänker att han utsöndrar någon form av osäkerhet, men det är så märkligt att de ska fram ändå tycker jag? Häromdan hade vi en welshhane som sprang runt och "uppvaktade" honom och cirklade runt oss i en halv evighet!?
Igår blev vi extremt utskällda av ett gäng småhundar som i vanliga fall mest ger ifrån sig ett bjäbb eller två?
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Tva fragor jag behover hjalp med just nu.

Har borjat prova lite parson spar. An sa lange korta, raka och I latt terrang med focus pa att det ar kul. Hunden ar vanligtvis mycket svarmotiverad sa jag tycker det ar jattekul att han faktiskt tander till lite. Har anvant en trasa som sparslut (som jag burit med mig vid laggandet av sparet saklart) och han blir skitglad och stolt som en tupp nar han hittar den. So far - skitbra! Men, vi forstor ju trasan nagot fruktansvart = det ar bara tradar kvar. Ar det dumt att lara honom att han far lov att forstora beloningen? Tankte om jag sedan vill gora tex IRL sokningar pa forsvunna personer (in my dreams) eller vilt/bruks.

Andra fragan. Har borjat klicka in hastskor. Han fattade kvickt att det var skon han skulle hitta. Daremot ar han inte mycket for att apportera, sarskilt inte om det kanns konstigt I munnen. Hade helt klart nojt mig med en sittmarkering men kan inte lista ut hur jag ska belona sa han behaller fokuset pa objektet (skon). Klickern var super enkel for att visa exakt vad han ska hitta men nar jag forsokt klicka aven pa lite avstand lamnar han direct objektet for att fa beloning hos mig.
Har kort med godis beloning hittills (mjukmat) men kan inte kasta det sa att det hamnar vid objektet. Bollar etc gar helbort och kamp maste vara valdigt intensivt for att vara intressant.
Maste ju ha en valdigt tydlig och stadig markering nar skon ligger ute I en hage sen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 377
Senast: Frost116
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 015
Senast: lady_vip
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp