Bukefalos 28 år!

Här hjälper vi varandra med våra problem!

LH90

Trådstartare
Hej alla :)

Jag tycker det är jätteroligt att läsa här på forumet då man får mycket tips och råd, men också en insikt i andra hundägares vardag med sina vovvar. Det är roligt att se hur många problem som löser sig med hjälp av detta forum och varandra. :)

Nu tänkte jag att vi startar en tråd där man kan presentera det "problem" man för tillfället har och arbetar lite extra med. Kanske har du, precis som jag, en valp att envisas med? :p

Det kan vara allt från problem med ensamträning, få sin valp/vuxna hund att sluta dra mot andra hundar, sluta skälla, lära sig att vänta på kommandot "varsågod", lära sig ett nytt trix, sluta dra i koppel etc etc. Min tanke är att vi här kan peppa varandra och ta del av varandras erfarenheter och kunskaper eftersom vi troligen inte har samma problem då vi alla har olika individer. Det är också mycket roligare att trilskas med våra envisa vovvar när man har någon att berätta framstegen för, men också ventilera när det känns som man har fastnat.

Så vad säger ni?

Jag kan börja och berätta vad jag och min valp arbetar med just nu. Han är 6 månader gammal (Lapsk Vallhund) och vi arbetar för fullt med ensamträningen... fortfarande. Känns som vi står rätt stilla men jag fortsätter att gå in/ut och övar flera ggr om dagen, förhoppningsvis lossnar det snart!

Annars jobbar vi för tillfället med att inte dra i kopplet fram till sina hundkompisar. Han drar inte alls lika mycket ifall vi passerar en okänd hund på gatan men ifall hans hundkompis står i en park t ex, så drar han otroligt fram dit just för att han vill leka. Jag har alltid varit nogrann med ögonkontakten för att "fråga" ifall han får något och det funkar jättebra så jag släpper honom aldrig utan att han är lugn och ser mig i ögonen följt av mitt "varsågod"-kommando. Varje gång han drar mot hundkompisen har jag stannat som en stolpe tills han slutar dra och kommer tillbaka till mig. Jag har då kunnat gå ytterligare ett steg framåt men så har samma procedur upprepat sig (Envis valp, javisst!). Jag har de sista två gångerna faktiskt fått lägga honom ner på sidan och låtit honom legat där någon minut helt stilla (det är han duktig på) och sedan har vi kunnat gått framåt lugnt och fint. Då har det räckt med att jag bara harklat mig ifall han börjat dra, så har han slutat. Hoppas han förstår snart utan att jag ska behöva lägga honom ner....

SÅ - vad arbetar ni med för tillfället? Tips och råd till mig? :)
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Jag har en egen filosofi när det gäller att gå fint i koppel.

För det första så har jag ett "nu drar du inte en cm-halsband" som jag använder vid träning. Sen har jag "dra-bäst-du-vill-sele" annars. Men ju oftare inte-dra-halsbandet kommer på, desto snabbare kommer vi frammåt i träningen mot följsamhet.
Sen när jag tränar följsamhet, så stannar jag aldrig. eftersom följsamhet är en rörelse frammåt, då vill jag också att inlärningen till rätt position sker frammåt. Hur en hund som man lägger ner ska fatta att det har med dragandet i kopplet att göra, fattar jag inte.
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Han drar inte i koppel vanligtvis och är jättebra med just följsamheten. För att lära honom att inte dra i koppel så har jag helt enkelt stannat till varje gång han dragit, för att fortsätta när han kommit tillbaka till min sida. När andra hundar (de han känner) leker en bit ifrån honom blir han helt enkelt väldigt ivrig. Så pass ivrig att det knappt går att få kontakt med honom trots alla försök att bryta fokus. Det enda som fungerat hitills har flertalet metoder är att få honom att lägga sig ner och försiktigt lägga honom på sidan, där han slappnar av. Det är alltså inget "dra tag i hunden å slänga i backen"-tag jag tar i honom, såklart!

När jag säger åt honom upp å hoppa igen, så går han plötsligt fint fram till hundarna och det går att få kontakt med honom igen som vanligt. Självklart får han massvis med beröm i detta skede och tillslut även leka med hundarna, eftersom det var dit vi var påväg.

Det är just att han blir så fokuserad på de andra hundarna i detta skede att all annan lydnad försvinner....:confused:
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Jag har en liten som bodde hos kennel i 4 månader. FORTFARANDE efter sådär snart ett år här så har hon kvar kennelbeteendet. Skäller på allt och alla.. Är inte äns rumsren hur man än försöker..,

Finns det några tips till hur man ska göra? Det är en liten chihuahua så hon går ju och gömmer sig när hon ska göra sitt.. Sen tar det år innan man kommer åt henne så man kan lägga henne på rygg, och då är"faran" över..
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Har tankte jag halla med Blandrastik och saga att jag har bade halsband och sele pa valpen och den enda bestraffning som utfors ar att saker hon vill ha uteblir ... men med tanke pa sista inlagget gick jag och poppade popcorn, nagon som vill ha?:p
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Ang rumsrenheten så gränsa av henne till det rum där du är så att hon inte kan springa och gömma sig. Ta ut henne ofta och beröm när hon gör ifrån sig ute. Straffa henne aldrig om det händer olyckor inne.

Ang skällandet så sluta lägg ner henne. Detta kommer bara göra henne mer osäker och därmed skälla ännu mer. Har du lärt henne kommandot tyst? Och då menar jag inte att du skriker tyst så fort hon skäller. Vet hon vad tyst betyder? Har hon några positiva associationer när hon hör kommandot tyst?
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Lägga henne på rygg?

Jag tycker det låter betydligt mer som ett träningsproblem, än att det skulle bero på uppväxt på kennel.
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Lägga henne på rygg?

Jag tycker det låter betydligt mer som ett träningsproblem, än att det skulle bero på uppväxt på kennel.

+1

Jag har/haft 2 kennelhundar, en BC tik som kom till mig när hon var 1½ år, hon hade utvisats till hundgårdsboende någon månad efter första löpet pga att hon attackerade gammeltiken i avsikt att döda.
Leon, min Berger var kennelhund o kom till mig vid 10 månaders ålder, han hade dock inte bott i hundgård, utan inomhus.

De hade behållits av uppfödaren med tanke på avel. Båda var rumsrena, välartade o grunduppfostrade, dvs gick att ha med andra hundar o folk o fä utan problem. Ingen av dem har skällt speciellt mycket på någonting, men o andra sidan återfinns inte följande i dera rasbeskrivning:

" Egenskaper / Mentalitet

Chihuahuan är en hund med stor flock- och ägarinstinkt. Den försvarar gärna högljutt sin flock och sitt revir mot inkräktare
, men så fort faran är över kommer den gärna upp i inkräktarens knä för att kela."
http://www.skk.se/hundraser/chihuahua-kortharig/

En vavvauppfödare har knappast sina hundar i hundgård dygnet runt. Seriösa uppfödare tränar de valpar som finns kvar efter 8 v ålder.

kl
Jag vill ha mina
happy1.gif
välsaltade o smörindrypta, gärna med välkyld
occasion14.gif
till.
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Vad gäller skällandet så tror jag också på att lära hunden vad tyst innebär. Och självklart förstår ingen hund vad det ordet faktiskt betyder om man inte lär den det. Det gjorde jag genom att lära min hund skall och på så vis kunde jag även lära in ordet tyst vilket har fungerat jättebra. :)
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Har tankte jag halla med Blandrastik och saga att jag har bade halsband och sele pa valpen och den enda bestraffning som utfors ar att saker hon vill ha uteblir ... men med tanke pa sista inlagget gick jag och poppade popcorn, nagon som vill ha?:p

Tror du, och Blandrastik, att det är en bra metod för mig och min valp också trots att dragandet inte finns när vi själva promenerar i koppel. Det är alltså enbart när vi närmar oss våra hundkompisar som redan leker ihop i parken som vi brukar träffas i ibland. Hur, rent konkret, gjorde ni ifall era hundar drog i "icke-dra-halsbandet"? Och hur fungerar det idag (nu vet jag iofs inte hur gamla era hundar är), har de lärt sig att inte dra i något av halsbanden nu eller har ni helt enkelt slutat använda halsbandet som det är "okej" att dra i? För jag ser ju inte riktigt anledningen till att ha ett sådant halsband då det aldrig för mig är okej att ha en hund som drar i kopplet under våra promenader.

Jag kanske missförstår er metod så förklara gärna lite tydligare, är ni snälla :)

Tack!
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Men är det ett så stort problem då? Om hunden går fint annars och inte drar i kopplet, gör det så mycket om den drar fram till sina kompisar vid något enstaka tillfälle?
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Men är det ett så stort problem då? Om hunden går fint annars och inte drar i kopplet, gör det så mycket om den drar fram till sina kompisar vid något enstaka tillfälle?

Jo jag ser det nog som ett problem eftersom vi ändå bor i ett rätt hundtätt område och därför stöter på hans hundvänner rätt ofta. Jag har en rätt listig grabb också så om jag släpper på en regel eller liknande för ett tillfälle så har han snappat upp det på direkten och försöker liknande nästa gång. Jag vill därför ha som regel att man drar inte i kopplet, oavsett om vi går själva i skogen, träffar en hundkompis eller ifall alla hans hundkompisar leker.

Jag har som sagt försökt med min vanliga metod vid dessa tillfällen, alltså stanna till som en stolpe tills att kopplet blir slakt igen och han kommer tillbaka till min sida. Denna metoden fungerar dock inte vid dessa tillfällen då han är så upp i varv, och det blir nästan en negativ cirkel så att han stressar upp sig själv ytterligare. Jag brukar också öva passivitet en bit i från andra hundar så att han lär sig att när han är lugn, så går vi framåt. Men oavsett om han blir lugn eller ej, så drar han lika mycket igen så fort vi tar ett steg närmare. Jag ska försöka planera in hundmöten och träningar tillsammans med hans hundkompisar. Det är väl övning, övning och mer övning som gäller antar jag :)
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Tack för tipsen! Det största problemet vi har är just när vi är ute och går. Hon blir så upphetsad när hon ser en annan hund. Sen bara för att jävlas typ så börjar den äldre hunden morra och då drar den lilla igång som tusan. Jag tror det är som hon vill hälsa egentligen. Men vilken hundägare vill låta sin hund hälsa på någon som bara står och skäller oavbrutet? Nej dom kortar kopplet till sina hundar och drar dem ifrån min. Då blir det ännu värre. Sen går hon och mopsar sig resten av rundan..

Har anmält mig till en grund lydnads kurs med henne. Så dom kan lära mig och visa lite hur jag ska göra. Det är så svårt att hantera den lilla tycker jag. Vår andra chihuahua blev uppfostrad av en annan hund vi hade förr som var världens lugnaste och aldrig skällde. Honom gick vi på lydnad med så han lärde den andra.

I kenneln min är från har uppfödaren berättat att de hade lagt ut tidningar lite överallt i huset som hundarna kunde göra ifrån sig på för det fanns för många hundar så de hade inte tid att träna dem... Sen sprang dom ut och in från trädgården som dom ville. Ingen uppfostran där nej..
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Hur jag jobbar med en hund som drar i kopplet beror mycket på ålder och kunnande hos hunden. Men om tar en unghund/valp så har jag alltid en metod som kallas magneten.

Koppel i höger hand, i vänster en godisbit, eller leksak, som ska vara så eftertraktad av hunden att själva godbiten kan fungera som en magnet. Jag kör med kyckling/skinka eller kattmat som säkra kort.

Gå nu baklänges, akta lyktstolparna, ha handen med godbiten vid ditt vänsta knä. Låt hundens nos vara i princip dikt an mot din vänsta hand, som om den vore en magnet. Hunden går alltså framlänges, du baklänges.
Gå baklänges ett par meter, så att du är hundra på att hunden nästan "sitter fast" vid din vänstra hand.
Gå nu rakt fram.
Jag har nog sett alla möjliga alternativ på snurrar och krumelutter från folk som ska göra detta. Men backa - ta med hunden till din vänsta knä - Gå rakt fram.
Hunden kommer nu helt automatiskt att hamna i perfekt position vid din vänstra sida med slakt koppel. Öppna din vänsterhand och belöna i position. Stanna inte.
Gör om och gör om igen. Lär hunden var det är lönsamt att vara.

Den äldre hunden som försöker streta mot en god lukt:
Kort koppel, preja med vänster knä i en snabb 90-graders sväng. Hunden hamnar nu bakom ditt vänstra knä. Här är klicker guld för att visa vad som är rätt.
Som belöning kan jag ge "var så god" till fläcken som luktade.

Den gamla klassikern, att vända tvärt, görs också bara på äldre hundar. Ha uppsikt så hunden inte hamnar bakom dig, där vill vi inte ha den.
 
Senast ändrad:
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Hur jag jobbar med en hund som drar i kopplet beror mycket på ålder och kunnande hos hunden. Men om tar en unghund/valp så har jag alltid en metod som kallas magneten.

Koppel i höger hand, i vänster en godisbit, eller leksak, som ska vara så eftertraktad av hunden att själva godbiten kan fungera som en magnet. Jag kör med kyckling/skinka eller kattmat som säkra kort.

Gå nu baklänges, akta lyktstolparna, ha handen med godbiten vid ditt vänsta knä. Låt hundens nos vara i princip dikt an mot din vänsta hand, som om den vore en magnet. Hunden går alltså framlänges, du baklänges.
Gå baklänges ett par meter, så att du är hundra på att hunden nästan "sitter fast" vid din vänstra hand.
Gå nu rakt fram.
Jag har nog sett alla möjliga alternativ på snurrar och krumelutter från folk som ska göra detta. Men backa - ta med hunden till din vänsta knä - Gå rakt fram.
Hunden kommer nu helt automatiskt att hamna i perfekt position vid din vänstra sida med slakt koppel. Öppna din vänsterhand och belöna i position. Stanna inte.
Gör om och gör om igen. Lär hunden var det är lönsamt att vara.

Den äldre hunden som försöker streta mot en god lukt:
Kort koppel, preja med vänster knä i en snabb 90-graders sväng. Hunden hamnar nu bakom ditt vänstra knä. Här är klicker guld för att visa vad som är rätt.
Som belöning kan jag ge "var så god" till fläcken som luktade.

Den gamla klassikern, att vända tvärt, görs också bara på äldre hundar. Ha uppsikt så hunden inte hamnar bakom dig, där vill vi inte ha den.

Tack så mycket för tipsen! Det första du kallar "magneten" lät väldigt bra faktiskt. Det skulle jag mycket väl också kunna använda i samband med dragandet som sker vid hundkompisarna - ska absolut testa det! :)
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Jag har inte "längre" drag problemet frammåt. Utan det går åt andra hållet, bakåt. Och ibland genar han förbi bakom mig.
Hunden är en unghund på ca. 1,5år. Detta kommer då bara ibland och inte kontinuerligt, men när han väl får för sig och sacka efter så är det SVÅRT
och få honom och öka på takten resten av promenaden. Utan han sackar av så fort han kommit ifatt mig igen. Vad gör jag?
Bara fortsätta belöna när han är i rätt "position" och hoppas på att det ger med sig?
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Intressant metod, men hur tusan gör man när hunden inte är mer än två äpplen hög:D Väldigt svårt låta hunden ha nosen vid handen om den inte ska gå på två ben:cautious:
 
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

uhum...

tog over en 6 manaders schafer. Drog som f-n, skamtar inte nar jag sager att varenda led pa -mig- fran midjan och uppat lat som popcorn som poppas efter en promenad.

Losningen?

Bara ga.. och ga.. och ga. Vi korde serpentiner, volter, attor, mer serpentiner, insatt sitt, tillbaka upp, uppmarksamhet pa matte vad som an hande. Och en j-vla massa berom. Gjorde man ratt var matte skitrolig, matte kan bade trolla fram godis, och leksaker... och var man Riktigt duktig sa sprang matte och lekte som varsta clownen. Skitkul sa lillplutten.

Pa 6 manader (ge o ta nan dag) har vi gatt fran en hund som kastar sig i kopplet - bade frammat och bakat, skrek, skallde, studsade, drog, nafsade efter hander/ben/armar/halsduk/you name it. Till en snart 1arig gentleman som pa sin hojd drar lite i kopplet pa nytt stalle for att sniffa ut en bra kissplats.

Fran att ha nastan paniskt forsokt ta sig till nya/halv bekanta hundar har vi kommit till det har med "matte ar skojjigast" metoden: https://www.youtube.com/watch?v=UwxkQyaXv-g

(Och sen undrar jag vad folk tror de uppnar genom att lagga ner hunden? jaja, jag bidrar val till popcornandet men... Varfor i hela friden? o0 )
 
Senast ändrad:
Sv: Här hjälper vi varandra med våra problem!

Intressant metod, men hur tusan gör man när hunden inte är mer än två äpplen hög:D Väldigt svårt låta hunden ha nosen vid handen om den inte ska gå på två ben:cautious:

Då drämmer man till med nåt extra stinkigt, typ vom i vänsternäven, så det bildas en doftbro mellan vänsterhand och hundnäsa. I positon är det bara att släppa stinkbomben på korrekt följsam hund. JU!:p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 403
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 377
Senast: Frost116
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 017
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp