Bukefalos 28 år!

Häst dödad i trafikolycka

Sv: Häst dödad i trafikolycka

Tråkigt! Har hänt så mycket olyckor med bil och hästar på sistone:( hästägarna bör kanske se över hagarna...
 
Sv: Häst dödad i trafikolycka

Två hästar som fick avlivas här i krokarna med nu i kväll, efter olycka med bil...:(
 
Sv: Häst dödad i trafikolycka

Har dom ingen koll på staketen, eller är de nån som släpper ut för och jävlas. :(
 
Sv: Häst dödad i trafikolycka

Jag har vid några tillfällen varit med om att hästar har sprängt staketen när de blivit skrämda av något (skogsmaskin t ex). Det är förstås bara möjligt med tråd/bandstaket. Men det är nog vanligast idag, även intill större vägar.

Annars tror jag att största risken är vid in-/utsläpp. En av våra kom hos tidigare ägare lös i samband med hämtning i hagen. Försvann upp på motorvägen... Som tur var klarade hästen sig utan värre skador och ingen människa kom till skada.

Rymningar i samband med in-/utsläpp kan förebyggas med hjälp av slussar vid grindarna eller extra grindar för gångarna mellan hagarna. Vet också en anläggning nära en stor väg som har ett extra, yttre, staket runt hagar och stallplan. Dyrt, visst, men med tanke på konsekvenserna så bör man tänka i de banorna om det är kort sträcka till större väg tycker jag. Och även i övrigt fundera över hur gården är organiserad.

Som hästägare kan vi bidra till säkerheten genom att ha täcken och grimmor med mycket reflexer och i ljusa (neon-) färger. Om hästen kommer lös så syns den i alla fal bättre och ger bilförare en chans att se den. Inte så lätt att få tag på täcken, men om fler frågar efter det ökar förhoppningsvis utbudet. Det är ju lite konstigt att det finns hur många fabrikat som helst av skrittäcken i neonfärer med reflexer men endast något enstaka regntäcke.
 
Sv: Häst dödad i trafikolycka

Fast om man kollar hur katastrofalt dåliga väldigt många häststaket är så är jag inte ett dugg förvånad att hästarna tar sig ut utan större problem.
El som inte går fram ordentligt, gamla halvruttna stolpar eller ännu värre tunna plaststolpar som står på trekvarten och trådar som hänger i knähöjd här och var.
Det i kombination med att många hästar får för lite grovfoder och är hungriga..
Ja då kan man ju räkna ut med lilltån vad hästarna kommer att göra..
Sen alla ouppfostrade hästar som inte kan gå ordentligt vid in/utsläpp gör ju inte saken bättre..
Sen kan de såklart bli rädda och spränga staket men jag är helt övertygad att dem situationerna är mer undantag än regel.

Reflexgrimmor och reflexgrimskaft finns det flera tillverkare som har.
Även täcken med mycket reflexer finns, Hööks har ett och Weatherbeeta har också täcken med ordentliga reflexer på.
 
Sv: Häst dödad i trafikolycka

Tror att vi är överens om att stallägare kan göra en del för att minska olyckor av denna art. Jag gav exempel på lite extra säkerhetstänk. Men jag tycker inte att det är ok att anklaga folk utan att veta vad som har hänt. Olyckor händer trots att ingen har gjort något "fel".

Håller med om att utbudet av reflexgrimmor är bra, bara att inhandla. Täcken däremot har jag endast hittat ett neonfärgat med rejäla reflexer (Hansbo). Och det passar tyvärr bara en av våra hästar. Önskar att liknande modell fanns hos fler tillverkare. Vi har försett våra andra utetäcken (i så ljusa/klara färger som möjligt) med reflexfärg/reflexer. De exempel som du gav är mörka (mestadels) och har rätt begränsat med reflexer. Kan någon förklara varför vintertäcken ska vara mörka och murriga när det är så gott om färgglad ridutrustning? (Hööks hade förut ett orange täcke som de tyvärr slutat med. Hästen såg visserligen ut som en vägarbetare men den syntes på långt håll.)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ännu en trafikolycka med dödlig utgång för en häst har skett, denna gång utanför Lungsjön, Ramsele, i Ångermanland.
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
576
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Halkan ställer till det för många hästar och deras ägare just nu. Stephanie Lindskog oroade sig för att hennes oskodda avelssto skulle...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Långdals ridcenter i Nykvarn utanför Stockholm läggs nu ner, efter att länsstyrelsen gett ägaren Anne Lindblad ett föreläggande om att...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp