Bukefalos 28 år!

Häst med svankrygg

Frikazee

Trådstartare
Hej!:)
Jag håller på att leta runt efter en egen häst. Senaste hästen jag var och provred(ett skimmel sto) verkade bra från ryggen men hade många frågetecken från marken. Till att börja med hade hon svankrygg. De sa att hon haft det hela sitt liv, hon är 20 år nu. Sedan märkte vi av sadeltvångs symtom. Inga jätte allvarliga men det kan ju somsagt förvärras. Det hon visade var att hon hade öronen bak, nafsade i luften och viftade irriterat med svansen. De spände inte sadelgjorden jättehårt. Vi ledde ut henne på ridbanan och spände gjorden mer innan vi satt upp, när vi spände gjorden utomhus reagerade hon inte alls utan stod helt lugnt. Hon visade inte av något vid uppsittning eller ridning vad jag märkte.
Innan vi gjorde i ordning henne kände vi igenom henne och hittade inget. Efter vi ridit och tagit av sadeln kände vi igenom henne igen och hon visade obehag när man rörde hennes rygg där sadeln varit. Hon la öronen bakåt och gick ifrån mig.
Jag har kollat runt lite och tror att det är själva sadeln som är problemet, vad tror ni?
 
Det behöver inte vara sadeltvång för att den blir sur när man spänner sadelgjorden, om man spänner för snabbt kan det bli obehagligt. Det är mycket möjligt att det är sadeln som inte passar också, framför allt när du kände på ryggen och hon reagerade. Om hon inte gjorde något eller visade något vid uppsittning tror jag inte att det är sadeltvång. Jag spänner alltid sakta, oavsett häst för att det inte ska bli obehagligt.
Är hästen igång? Är den skogsmulleriden tidigare, eller välutbildad? Tänker mest att det påverkar hur noggrann man varit med att sadeln verkligen passar. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 576
Senast: Honey07
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 385
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 445
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp