Häst på tomten

ASKAPLASKA

Trådstartare
Har precis köpt ett litet hus på landet.

Meningen var att jag skulle arrendera en hage med lada alldeles intill där jag skulle göra iordning en utedrift till min islänning och shettis.
Nu strular det med arrendet och jag kan tillfälligt stå utan någonstans att ha mina små liv. :eek:

Funderar därför på om man får ha sina hästar på tomten hursomhelst.
Jag kan reglerna runt hästar på utedrift men funderar på det här med grannar och hästar.
En av grannarna håller på och bygger stall. Resten är sommargäster. Huset ligger inte i ett sk tättbebygt område men det finns ju ändå hus runt omkring.
Nån som på ett vänligt sätt kan berätta för mig vad det är som gäller?

Har ingen lust att ringa miljö och hälsa och försöka få tag i nån som kan vara trevlig och DESSUTOM svara på mina frågor (och heller inte är på semester.)
 
Sv: Häst på tomten

Det varierar från kommun till kommun vilken policy de har, så du får nog ringa kommunen ändå.

Är det detaljplanerat område så rekommenderar länsstyrelsen i mitt län ett avstånd på minst 50 m till hästarna och minst 100 m till gödselstaden.
 
Sv: Häst på tomten

Jag har en tomt på ca 7000 kvm och har min hästar på ca 5000 kvm av dessa :) Bor förvisso på landet med åkrar å en å annan villa runt mej, men just nu inget att arrendera runt mej... Men det har funkat än i 2 år...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 607
Senast: kma
·
Hundhälsa Vi har en sheltiehane på 7 månader. Han har kommit in i en självständigare fas nu och vi måste formulera en strategi för att få honom...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 839
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 349
Anläggning kanske ha haft en sån här tråd innan , men kommer inte ihåg det i så fall.... :) det är så här att jag och min sambo bor i ett litet...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp