Bukefalos 28 år!

Häst påkörd av bil fick avlivas

Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

(Ridsport)
En bil körde tidigare på torsdagen på en häst med vagn på länsväg 225 vid Botkyrka golfbana. Hästen skadades så allvarligt att den fick avlivas.


Läs mer...

Stackarna. Har varit med om samma sak själv, men då satt jag istället på hästen. Vidrigt och så hänsynslöst mot människorna runt djuret. Ett barn dessutom.

Hälsning Maja
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Stackarna. Har varit med om samma sak själv, men då satt jag istället på hästen. Vidrigt och så hänsynslöst mot människorna runt djuret. Ett barn dessutom.

Hälsning Maja

Fast det kan ju ha vart en ren olycka.

Man ska nog inte förhasta sig och anklaga bilföraren innan man vet hur det gått till.

Det är vidrigt för alla inblandade!
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Det handlade om flera lösspringande hästar på en mörk 70-väg, så det var nog inte så lätt för den stackars bilföraren att undvika hästen. Jag håller till i ett stall i närheten, och vad jag hörde så hade det hänt något under en uteritt och många hade ramlat av, vilket ju resulterade i en massa lösa hästar. Ren tur att inte fler blev skadade.

Mina tankar går till hästen och alla inblandade. :(
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Mm jag körde förbi en stund efter, stackars alla inblandade, hemskt!

Står i artikeln att det var häst o vagn med barn, men enligt vad jag hört (stallkamrat stannat o hjälpt till) var det ett barn på en ridskolehäst, alla/många i gruppen hade ramlat av o hästarna hade visst dragit åt olika håll... =/
O stackars hästen!

Mm det skedde på mörk 70 väg där man gärna gasar på lite... om hästen kom i full fart - hur lätt är det för föraren att hinna? Även om han höll hastigheten.

Usch. Synd om alla parter. :(
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Dom kom bärande på en sadel vid olycksplatsen så antar att någon ramlade
av:(
Den där vägen är inte rolig, starkt trafikerad med mycket tung trafik där 70-hastigheten sällan följs. Har själv stått i ett stall utmed den vägen förut och tyckte det var otäckt med all trafik.
Jag åker förbi det här stallet där olyckan hände varje dag och tänker ofta att det är läskigt med alla hästar och barn i kombination med den vägen.

Lider med alla inblandade:cry:
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Jag har sett grupper därifrån som rider ut vid skymmning o nästan inte en enda reflex:eek:
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Med rådande trafikförhållanden så är det väl kanske inte så många som kör för fort - i gengäld får man inte stopp ändå.
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Nej usch.. Den där vägen är man ju minst sagt bekant med. Hårt trafikerad, mörk och bred.

Skänker en tanke till alla inblandande :'(
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Jag har sett grupper därifrån som rider ut vid skymmning o nästan inte en enda reflex:eek:

:eek: Jag som ofta tyckt att de är så duktiga på att ha ordentliga reflexer, brukar köra förbi veritabla "ljuskanoner" som jag nästan blir bländad av. Men det kanske gällt "grupper" på en eller två ryttare, inte hela ridskolegrupper nu när jag tänker efter...

Det ligger så knasigt till det där stallet, inklämt mellan två 70-vägar, även om den ena är bra mycket mindre än den andra.
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Jag åker ofta på den lilla vägen till Lida o har mött grupperna åtskilliga gånger o blivit förskräckt över tanklösheten/ vårdslösheten- respekten för andra.
Vem vill köra på en häst eller då kanske oxå ryttaren:eek:

En liten pannlampa räcker inte för att folk ska se VAD det är.

Min ena häst som aldrig har sett ljuskäglan från en sdn gjorde illa sig rejält o hackamoret gick upp:eek: Inte heller DEN förstog vad det var. Helt klart alien-varning.

Det tar tid för bilister att tänka ut VAD det kan vara. SEN ska de oxå hinna reagera- bromsa.
Reflexer på både häst o ryttare är ett måste.

folk verkar inte tro fatta att man kan ramla av o att hästen tar sig hem själv:mad:
Då räcker varken reflexjacka eller lampa.

Det kanske blir skillnad nu eller så skyller man på vårdslösa bilister:crazy:
det finns fartkamera där som dämpar farten från ett håll.
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Jag åker mot Skanssundet och de ryttare jag har mött med reflexer har både haft benreflexer, reflexländtäcke, reflexer på sidostycken och tyglar och svansreflexer. Plus reflexer på ryttaren. Har alltså blivit bländad av det reflekterade ljuset från mina egna billysen, inte av en pannlampa.

Men som sagt, det var nog enstaka ryttare, och inte hela grupper.
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Åker också mot Skanssundet varje dag då jag har mitt stall åt det hållet.Har också sett både och, en del har reflexer överallt och en del inga alls. Oftast inga alls när de ska ta in hästarna från hagen på andra sidan vägen:crazy:.

Detta var en tragisk olycka, ändå är jag förvånad att det inte hänt fler. Deras hagar har brister (ffa sommarhagarna) och hästarna var vid minst två tillfällen ute och sprang på vägen (mot skanssundet) i somras. Ett under att ingen blev påkörd. Fångade själv (tillsammans med en stallkamrat) upp 2 st vid ett tillfälle, och i det skick som den hagen var i skulle jag aldrig våga ha mina hästar i, även fast vi står långt ifrån stora vägen. EN tråd som hängde slappt ca 50 cm ovanför marken. Har hänt minst en olycka där förr och en häst omkom.

Hursom, jättetragiskt och jag känner med alla inblandade:(
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Ja, lösa hästar pga dåliga staket har de väl lite titt som tätt... har också sett lösspringade hästar ett par gånger (inte stannat då det redan var massa folk där), samt vet stallkompisar som vid ett flertal tillfällen stannat och fångat hästar.

Att de inte haft reflexer när de tagit in hästarna kom jag på att jag sett flera gånger, nu när du sa det. Inte så kul. :crazy:
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Usch, den korsningen är hur läskig som helst att ta sig över till häst! Köpte min häst därifrån och stod kvar några veckor innan jag tog hem henne och de fina ridvägarna är på andra sidan vägen, men med alla svängfiler så är det typ 5 filer att ta sig över. Riktigt tragisk händelse men jag kan inte heller säga att jag är förvånad tyvärr.
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Åker också mot Skanssundet varje dag då jag har mitt stall åt det hållet.Har också sett både och, en del har reflexer överallt och en del inga alls. Oftast inga alls när de ska ta in hästarna från hagen på andra sidan vägen:crazy:.

Detta var en tragisk olycka, ändå är jag förvånad att det inte hänt fler. Deras hagar har brister (ffa sommarhagarna) och hästarna var vid minst två tillfällen ute och sprang på vägen (mot skanssundet) i somras. Ett under att ingen blev påkörd. Fångade själv (tillsammans med en stallkamrat) upp 2 st vid ett tillfälle, och i det skick som den hagen var i skulle jag aldrig våga ha mina hästar i, även fast vi står långt ifrån stora vägen. EN tråd som hängde slappt ca 50 cm ovanför marken. Har hänt minst en olycka där förr och en häst omkom.

Hursom, jättetragiskt och jag känner med alla inblandade:(


Åker oxå den vägen avrje dag till stallet. Håller med om reflexerna. En del är jätte duktiga en del sämre... En av stallkompisar kom med bussen och möte dom lössprinagde hästarna hon sa att det var 7-8 hästar med sadel och träns som kom, dock innan en blev påkörd, när jag åkte hem så hade dom precis täckt över hästen vid vägkanten. Vilket var helt ok gjort, men man såg ju fortfarande att hästen låg där under vilket jag tycker var ganska dåligt gjort, då det åker mycket yngre barn där del från mitt stall (säkert andra) och även själva ridskolan där hästen kom ifrån.

Det här med staketet. I sommras hade ju några av hästarna tagit sig ända hela vägen bort förbi kyrkan!

/M
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Jag rider på stallet där hästarna kommer ifrån. Det var en hemsk tragedi och vi i stallet sörjer vår fina Derek (som ponnyn hette). Det var en hemsk olycka och vad jag vet så har inget liknande hänt våra hästar tidigare, så det ryktet tar jag död på redan nu.
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Den hästen som blev påkörd tidigare var nog innan ridskolan flyttade till det stallet, för jag har också ett svagt minne av det, men det var flera år sedan. Innan M flyttade dit med ridskolan, alltså.
 
Sv: Häst påkörd av bil fick avlivas

Det är verkligen inte ett dugg förvånansvärt, det här har man ju bara gått o väntat på.
Att dra ut en grupp med killar som knappt ridit alls i skogen, med en tjej som inte har huvudansvar eller ens är anställd på stället och rider en häst som inte är säker - det är ju bäddat för att det ska gå åt helvete.
Och jo, nog har det varit påkörda hästar från det stallet förrut, även om det var från tiden innan ridskolan.
Jag är inte minsta lilla förvånad, jag tycker hela grejen bara skriker idioti...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst blev på måndagen påkörd av en bil norr om Kristianstad. Hästen skadades så allvarligt att den fick avlivas på plats.
Svar
0
· Visningar
708
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Lidköpings Ridklubb arrangerade under söndagen sin årliga julshow, där ridskoleekipage visade upp sig för publiken. När publiken...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren inträffade en allvarlig olycka i skånska Svedala, då en man körde på en häst och en ponny med sin traktor - hästarna...
Svar
3
· Visningar
1 150
  • Artikel
Hästnyheter Vid 16-tiden skrämdes två hästar av en bil på Ragvaldsbovägen i Sigtuna. En av hästarna hamnade i diket men ingen skadades.
Svar
0
· Visningar
464
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp