Bukefalos 28 år!

Häst som anfaller andra hästar!

Russin8

Trådstartare
Har en fjording valack hemma som har ett lite udda beteende.

Tar från början. Han gick som hingst tills han va 5 år. Har alltid gått tillsammans med andra hästar. I den hagen va dom två hingstar och en valack. När han blev fem anföll han varmblodsvalacken han gått med sen han va föl. Han jagade honom som en galning. Det var då jag fick hem honom första gången.
Han kastrerades då. Fick gå själv i ca 1 mån, sen släppte vi ihop honom med en 13årig ponny valack. Gick hur bra som helst.

Sen släppte jag ihop honom med min då 3-åriga kallblodstravar hingst. Gick bra det med. Dom brottades en del men verkade sen trivas jätte bra ihop.

Släpper sedan in min då 16-åriga halvblods valack. Då tog det "hus i helvete", fjordingen jagade honom helt vansinnigt. Jag fick rädda valacken ur hagen. Men fortfarande gick det bra med hingsten.

Sen åker fjordingen iväg på foder. Vi har berättat om hans beteende mot andra hästar. Hela sommaren går han med en ponny valack utan några problem. Dom släpper även in en ponny till utan att det händer något.

Till hösten flyttas han till en ridskola. Där släpper dom ihop honom med en varmblods valack. Men se det gick inte. Han jagade och sparkade honom så den hästen stod halt. Efter det fick han gå själv.

Fick hem fjordingen för en månad sedan. Han fick först gå själv, sen släppte jag ihop (eller rättare sagt släppte hästarna ihop sig själva) med min nu 4-åriga hingst. Dom pep några gånger sen va allt lugnt. Tog ut halvblods valacken, vågade inte låta han gå med fjordingen.

Nu är det lungt i hagen, fjordingen och hingsten trivs utmärkt.

Men varför beter han sig så här? Det går bra med ponnyer och min hingst, men inte med några stora hästar? Har aldrig stött på en häst med det sättet förut. Är det någon annan som gjort det.

För övrigt är det en hemskt trevlig häst, han är snäll och social hålla på med. Snäll i alla hantering.

Jag skulle ju verkligen vilja ha ihop dom alla tre, men törs inte riskera halvblodet. Hur skulle ni göra?

Ursäkta att det blev långt, men ville få med allt.

MVH Russin8
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Jag skulle försöka dela upp dem innan någon blir skadad. Alla hästar funkar inte tillsammans.

Vi har en korsning som är världens bussigaste och klokaste. Inte varken hög eller låg i rang. Trygg i sig själv. Har gått med både märrar och valackar.
Han har dock visat sig vara riktigt dum om det dyker upp nån i hagen som är extremt ranglåg. Vet inte varför, men vi skiftar i hagarna tills det funkar för alla.
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Svårt att säga varför men jag har en liknande erfarenhet med en av våra valacker. Han kastrerades som 4 åring och fungerade efter det bara med yngre valacker/hingstar i hagen, inte ston, men var ett RIKTIGT monster mot de som var äldre än honom, vi pratar blodvite. Inte kul.
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Halloj!
Näe alla hästar trivs inte med andra hästar. Har en valack ("togs" tidigt) som alltid varit en dröm med andra hästar - vilka som helst och hur som helst.
Men.... som Tony Irving skulle säga
När han var tjugo fick han nog för sig att damerna var hans (de gick i annan hage) och drev ut sina gamla valack- och ungshingstkompisar ur sin hage, trots att de gått ihop i åratal resp sedan fölen avvänjts. De gick desutom i en hage där de inte kunde se stona, men luktsinnet och vårkänslorna var det inte något fel på i alla fall....
Det var bara att byta hage för den äldre valacken som attackerade de andra - till stohagen! så var det problemet löst. Nu är han kung och "storhingsten" på vårt ställe....
Det kan vara att den ena ser den andra som en konkurrent.
Det står inte i inlägget om det finns ston inblandade - men det kan således vara en orsak. även om de inte går i samma hage. Kanske funkar han bättre med bara ston där han får vara kung i sitt eget rike?
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Jag känner också en som kastrerades sent, och det var bara vissa (ponnysar) han kunde gå med sedan. Trots att han gått fint med alla sorter när han var hingst.
Kanske är det någon effekt av den sena kastreringen som går till sig efter några år, eller så kanske han alltid kommer vara svår med vissa.
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Jag skulle försöka dela upp dem innan någon blir skadad. Alla hästar funkar inte tillsammans.

Vi har en korsning som är världens bussigaste och klokaste. Inte varken hög eller låg i rang. Trygg i sig själv. Har gått med både märrar och valackar.
Han har dock visat sig vara riktigt dum om det dyker upp nån i hagen som är extremt ranglåg. Vet inte varför, men vi skiftar i hagarna tills det funkar för alla.

Givetvis går han inte tillsammans med valacken nu. Han går med hingsten och valacken går själv.

Det som jag tycker är lite konstigt är att han bara reagerat på stora hästar. Inte ponnyerna eller min hingst.

Sen är det ju inte så praktiskt att ha en häst som inte fungerar med andra. Jag vill ju inte att valacken ska behöva gå själv hela tiden, men fjordingen är inte min så om jag inte kan sätta ihop dom så får han åka tillbaka till sin matte.

MVH Russin8
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Jag känner också en som kastrerades sent, och det var bara vissa (ponnysar) han kunde gå med sedan. Trots att han gått fint med alla sorter när han var hingst.
Kanske är det någon effekt av den sena kastreringen som går till sig efter några år, eller så kanske han alltid kommer vara svår med vissa.

Den här hästen flög på en valack när han va hingst oxå, men kunde gå tillsammans med två andra hingstar utan problem. Men det var en irish cob och en islänning. Den han flög på va ett varmblod.

Man får hoppas att han blir bättre, men det krånglar till det när man bara har tre hästar och dom inte kan gå tillsammans. Vill ju inte ha en själv.

Får se om hingsten stöddar till sig så han kanske kan klara av att hålla lugnet i hagen även om jag släpper in den stora valacken. Men det få allt vänta till det blir barmark så man kan ta bort broddarna (va ju inte riktigt meningen att dom skulle släppa ihop sig själva, gick genom staketet:crazy::crazy:). Som det blev nu var det bara tur att det inte hände något, då hingsten har sex brodd i varje fot och fjordingen fyra:o

MVH Russin8
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Jag känner också en som kastrerades sent, och det var bara vissa (ponnysar) han kunde gå med sedan. Trots att han gått fint med alla sorter när han var hingst.
Kanske är det någon effekt av den sena kastreringen som går till sig efter några år, eller så kanske han alltid kommer vara svår med vissa.


Min är ju sent kastrerad och jag har nästan omvänt problem. (Att det snarare är den som fått stryk av andra mer aggressiva valacker trots att min är väldigt hög i rang.)
Är det ston med i bilden (han blir väldigt "MINA STON!!" lite beroende på hur hagarna är placerade, alltså ibland även om de inte går i samma hage) så bryr han sig inte om andra valacker utan försöker tvärtom skärma sig bort från dom, lite beroende på vad han har för relation till stoet/stona och lite beroende på personkemin till valacken. Vilket mer kan bli ett problem beroende på om den andra valacken är lika sto-ägande! :p (Är den inte aggressiv brukar det inte vara någon fara iom att min alltid "vinner" isf).

Den mest aggressiva häst jag varit med om (hittills) mot andra hästar har varit en tidigt kastrerad valack som eg. borde vara socialt tränad iom att den gått med flera andra hästar tidigt i livet men sen *poff* en dag (eller om det var när den gick med andra hästar än just de första) så började den spöa upp andra hästar och tränga in dom i staketet. Funkar varken med ranghöga eller -låga hästar. (min som ju är ranghög men "fredlig", men som ändå står på sig om någon muckar, den blev efter ett tag så skraj för den att det var ren panik det var frågan om så snart hästen tittade på honom :crazy: ).
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Men ponnyn han gick med i somras var större än han. Det var arab. Det är något annat som utlöser det här. Frågan är bara VAD?????
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Hade en häst på min ridskola för en tid sedan - Fjording - privat häst mn gick med ridksolehästarna. Alla var ponnysar upp till maxade D.
Han jagade en av hästarna i 4 TIMMAR!!! och hon stot som blev jagat höll på att dö. Några som var i stallet öppnade grinden och stot smet ut där och ramlade ihop. Hon hade totalt 63 bett över hela kroppen, blockhalt på 1 framben och massor med sår och helt slut! Veterinärerna sa att hon skulle stallas in, hon skulle inte klara resan till kliniken.

Alla hästar fungerar inte tillsammans och efter ett tag smäller det, jag skulle inte släppa ihop dem, som en säkerhet. Min mini shettis klarar inte av att gå i flock, han blir väldigt vad ska man säga "vild häst", men sedan kan det va som det är mellan min mini och hästen jag har inne på träning - den stora hästen bokstavligt talat MOBBAR miin mini och efter ett tag blir han förbannad och flyger på honom. Fullt förståeligt. (Stora hästen går och puttar på honom, backar mot honom - hotande, slår med frambenen etc etc), tror dock att den stora bara vill leka men förstår inte när han skall sluta. Detta pågår dock bara under max någon minut, lillen blir förbannad de flyger på varandra och särar sedan på sig och allt är lugnt.. Tills att den stora kommer tillbax och ska fortsätta å jävlas. De särar jag på då och då bara för att de ska "slippa varandra" ett tag. Men den stora skall dock åka hem nu.

Men som sagt, jag skulle inte släppa ihp dem. Det är om du har n möjlighet att låta dem stå med boxarna brevid varandra så att de kan göra upp lite där och fortsätta därifrån. Ridas tillsammans promenera osv osv.
// Lycka till, Camilla
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Dom bryr sig inte nämvärt om varandra när man rider eller står i stallet. Jag släppte ihop dom förra gången fjordingen va här. Det gick jätte bra så länge det bara var dom två. Men när hingsten kom in i hagen så gick det inte längre.

Halvblodet har varit väldigt rang hög men har alltid vikit sig för hästar som är högre i rang. I hagen nu är han högre i rang än hingsten, men jag tror att hingsten är på g att ta över. Och det verkar han helt lugn med. Halvblodet har i hela sitt liv gått med andra hästar, ston, valacker och även hingstar. Han har aldrig haft några problem, förutom den här fjordingen.

Det som jag tycker är konstigt är att det hela tiden är stora hästar han reagerar mot. Man undrar varför han inte flyger på ponnyer?

Det är synd att han är så, för det är ju mycket lättare att ha tre hästar i samma hage. För jag hatar att ha hästar gående själva:(

Får se hur det artar sig.

Ska i alla fall göra ett försökt längre fram att få ihop dom. Halvblodet är ju snabbare än fjordingen, så han får inte tag på honom i alla fall. Har stor hage så det finns yta att komma undan på.

MVH Russin8
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Jag vet att min fd islänning var väldigt "rasistisk", inte så att han var elak, men han ville bara umgås och leka med "liknande" hästar. Dvs lite mindre, kraftiga och med mycket hår. Nordis, shettis, ponnysar i olika storlekar var jättekul, alla andra TOTAL-dissade han :crazy:

Kanske kan vara nått sånt? :p
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Han jagade en av hästarna i 4 TIMMAR!!! och hon stot som blev jagat höll på att dö. Några som var i stallet öppnade grinden och stot smet ut där och ramlade ihop. Hon hade totalt 63 bett över hela kroppen, blockhalt på 1 framben och massor med sår och helt slut! Veterinärerna sa att hon skulle stallas in, hon skulle inte klara resan till kliniken.

Varför i hela friden väntade man i 4 timmar med att ingripa????
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Jag vet att min fd islänning var väldigt "rasistisk", inte så att han var elak, men han ville bara umgås och leka med "liknande" hästar. Dvs lite mindre, kraftiga och med mycket hår. Nordis, shettis, ponnysar i olika storlekar var jättekul, alla andra TOTAL-dissade han :crazy:

Kanske kan vara nått sånt? :p

Det där har jag faktiskt sett förut. För många år sedan när jag hade mitt gotlandsruss jobbade min mamma på ridläger. När vi släpper ut russet till ridläger hästarna, ca 25st, springer han direkt fram till det enda russet som var i hagen:laugh:

Men i det här fallet verkar det inte så troligt. Det är ju många olika hästar vi provat med.

MVH Russin8
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Har samma problem här. Mitt nordissto och shettisvalacken har gått ihop flera år och i höstas så kom det ett halvblod (sto) in i flocken och allt fungerade jätte bra. Hon var låg i rang så det vart inget bråk med mina pga det. Så nu för två veckor sen fick jag hem min nya häst ett D-ponny sto och släppte ihop henne med dom andra och mina två brydde sig inte om den nya hästen utan var mer intresserade av maten som fanns. Då släppte jag ut halvblodet som vart som förbytt och gav sig på alla hästar, hon jagade, sparkade och hugg efter alla tre. Även dom två hon gått med förut utan minsta problem.
Halvblodet fick då stå själv i egen hage brevid dom andra då jag inte vill riskera något. Men det gick inte då hon bara gick igenom staketet och sen slutade det med att det nya stoet fick en sparkskada som syddes med 67 stygn ev. förlorat föl, nordisen spark skada på ena frambenet och jag fick mig en vurpa då halvblodet sprang rakt över mig för att attackera dom andra. Nu när D-ponnyn går själv och dom andra tre ihop så fungerar det igen efter några duster mellan halvblodet och ledarstoet.
Kan tillägga att det inte funkat i stallet heller då halvblodet rivit ner ena boxväggen två gånger slutat ätit och även varit allmänt dum i hantering.

Lite långt och krångligt men jag vet inte vad som kan vara problemet med halvblodet. Veterinären har kollat på hästen och ställt diagnos och är det så finns det inte mycket att göra då hästen är förgammal att operera och inte försäkrad pga ålder.
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Fy vad läskigt!

Vi klarade oss dessbättre utan blodvite och vår extremt ranglåge boxgranne går nu med märrarna istället (fast då fick vi problemet att tanterna snodde hans lunchmat, men vi har lyckats lösa det).

Lite förvånande så går det bra att stuva in båda antagonisterna i samma trailer och båda sköter sig exemplariskt.
 
Sv: Häst som anfaller andra hästar!

Det där lät inge roligt:crazy: Man undrar vad som försigår i huvudet på dom när det blir så där. Det måste ju vara saker som vi inte ser.

MVH Russin8
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
995
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 630
Senast: Juli0a
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp