Bukefalos 28 år!

Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

E

elobe

Hej,

Jag vet att liknande trådar har postats här, men jag skulle ändock vilja ha er hjälp.

Jag har bara haft min foderhäst i tre dagar nu så givetvis kan detta ligga till viss grund för mitt problem, men jag vill ändå direkt belysa detta för att hitta en snabb åtgärd.

Idag när jag red henne för första gången (jag har givetvis provridit henne innan) så var hon jättenervös och tittig. Hon gick väldigt bra i skritt men så fort jag drev på henne lite så bockade hon och sparkade bakut. Jag kunde hålla henne lugn på volten och i fin form, men så fort jag drev på henne så sagt - samma resultat.

Hon är ett 14årigt sto, varmblodig travare. Jag har en allroundsadel på henne, och pessoabett eftersom hon är så het. (detta har ägaren skickat med och som hon använt sedan tidigare) Ägaren hävdar att hon alltid "trippar" i skritten och att hon har svårt att hålla sig lugn.

Vad tror ni om detta, lämpliga åtgärder etc? Självklart förstår jag att hon kanske testar mig, har svårt att anpassa sig till den nya miljön etc, men vad tycker ni att jag ska göra? Kunde som sagt inte ens få upp henne i trav idag utan att det blev kaos.

Jättetacksam för alla råd och tips!
 
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

har liknande problem med min häst. fick honom för en vecka sedan och första gången jag red honom själv var det liknande rodeo. först var han övertittig och spänd, sedan i traven skulle dte gå snabbt ! och i galoppen likaså, och så kom de därbakhovarna upp.. bakut blev det och mycket kastande med huvudet för att komma iväg.

har fortsatt nu varenda gång jag ridit, men mindre och mindre, tror både att han testar mig och för att han har så mycket energi i sig( får för mycket energi just nu)

några konkreta tips har jag nog inte till dig.. mer än att kämpa på :P ne, men låt din häst använda hjärnan, så den får annat att tänka på.

hoppas det löser sig ! :)
 
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

Prio 1: Har hästen ont någonstans? Varför bockar hästen och sparkar i högre tempon? Varför trippar hästen iväg?

Prio 2: Problemlösning.
Jag skulle markarbeta 1-1½ vecka innan jag började rida en ny häst, så man lär känna den främst från marken och den lär känna mig.
När den förstår mina små signaler skulle jag hoppa upp. Testa att rida med ett hackamore (kan det vara så att lilla pålle springer ifrån bettet pga obehag?) men ha pessoat under som nödstopp.
Skrittarbete 1-2 veckor, skittråkigt men nyttigt. För att få hästen att främst bli harmonisk och lugn i skritten. Blir den het och vill framåt så är det bara longera 15-20 minuter innan uppsittning.
Efter 2 veckor skulle jag försöka lägga in en lugn trav, utan att h*n stissar upp sig och springer ifrån mig. Vad är det för nytta med en oharmonisk häst?
Här är harmoni prio 1.
:)

/Frida
 
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

Hej igen,

tack för tipsen, jag ska testa att markarbeta henne samt ha tålamod. Idag märkte jag dock att hon vid bjudning "viker in" baken under sig, vad tror ni att detta kan vara?

Hörde från ägaren att hon tidigare haft en sträckning i V skinka och därför smorde jag med liniment och använde skritttäcke för bästa effekt, men ingen skillnad.

Visst det kan nog fortfarande vara så att hon testar mig, men att hon "viker in" baken under sig känns anmärkningsvärt. Vad tror ni? Kan det vara så att hon brunstar? Kan det få sådana effekter?

Till saken hör också att hon är enormt het, vilket ju borde betyda att hon gärna skulle vilja springa. I skritten kan jag inte ens ha henne på långa tyglar utan att hon småtrippar och frustar.

Visst, nu har jag bara ridit henne i två dagar och hon har precis flyttat in i det nya stallet, men jag vill ändå se över alla möjliga orsaker förutom att hon testar mig. :confused:
 
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

Personligen rider jag aldrig en ny häst innan den har fått acklimatisera sig i nya stallet ordentligt. DVS de får minst en vecka på sig med att undersöka hagar, boxkamrater och mig. Under tiden gör vi inget annat än kelar, borstar och går promenader. Allt för att lära känna hästen och få dess tillit innan jag sätter mig på ryggen. Förstår inte denna panik med att RIDA....
 
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

Nej det är helt sant, vi ska skynda långsamt har jag tänkt och innan jag red henne promenerade vi bara i två dagar och nosade in oss etc...men det kan ju tänkas att hon behöver mer tid än så, kanske jag som stressar henne.


Jag tror dock mycket att det handlar om hennes gamla streckning i vänster skinka, ägaren menar på att hon känner igen symptomen med att hon "viker in" baken under sig vid mer ansträngande rörelser som trav exempelvis. Vi smörjer som attsingen med liniment och masserar och hoppas på att det släpper även det inom kort.
 
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

Jag skulle nog skippa det skarpa bettet och prova bettlöst för att se om problemet sitter i muinnen. Min ena häst gjorde exakt likadant under en tid och det visade sig att han hade stora sår i munnen som troligtvis hade vart där från förra ägaren som red på lite skarpare bett än jag. inte konstigt att dom strular då liksom:(
 
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

Vad rekommenderar du bett-lösning istället?
 
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

Fast om du misstänker sträckningen - då känns det väl rätt uppenbart att försöka kolla upp saken? Kolla med vet. om hästen kan ha några men kvar av sträckningen, kolla med ET/kiro om hästen kanske råkat få låsningar i samband med det?

Har du själv dubbelkollat sadeln så den verkligen ligger bekvämt?
Att hästen hade sadeln sen tidigare känns inte som någon garanti, förra ägaren kanske hade hunnit sätta disciplinen bra så den aldrig hade en tanke på att visa sina symptom på så vis.

Just bockningar har ofta med ryggen att göra. Eller baken då, men OM det fortfarande är sträckningen det sitter i, då skulle jag nog inte kräva någon trav eller galopp på ett tag! :angel:

Sen kan det ju vara att den inte gillar skänkelhjälperna. På hästar som är inlärda att drivas för enbart sits/lår kan det bli lite av en kulturkrock. Att man testar gå över i trav enbart för tanke istället för med tydliga skänkelhjälper, om du inte redan gör det vill säga.

Bettet tror jag inte mycket på. Orolig mun och dylikt är ofta en symptom i sig, men när de bockar så vill de ju lassa bort vikt bakifrån.
Skulle iaf INTE pressa hästen till att använda bakbenen "rätt" förrän du vet vad det beror på. Om man tjurar med en häst som har ont eller upplever obehag får man bara surt tillbaka det sen. även om ma lyckas lära bort det felaktiga beteendet kommer hästen bli anti och förmodligen inte särskilt arbetsvillig.

Jag köpte själv en häst vars ägare sa att den var kanonsnäll, hade aldrig bockat eller stegrat sig eller så. Den var verkligen kanonsnäll - tills man bad om lite mer kvalitet i det hela :angel:
Min första galoppfattning (från lugn skritt f ö på nästan långa tyglar) blev mest tre halvbocksprång, tror den blev lite för rund i ryggen mot vad den kände var bra för den. Så hade den väldigt mycket låsningar också till en början, så jag förstår den! Även om det mesta redan hade släppt vid det laget.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

Fast om du misstänker sträckningen - då känns det väl rätt uppenbart att försöka kolla upp saken? Kolla med vet. om hästen kan ha några men kvar av sträckningen, kolla med ET/kiro om hästen kanske råkat få låsningar i samband med det?

Har du själv dubbelkollat sadeln så den verkligen ligger bekvämt?
Att hästen hade sadeln sen tidigare känns inte som någon garanti, förra ägaren kanske hade hunnit sätta disciplinen bra så den aldrig hade en tanke på att visa sina symptom på så vis.

Just bockningar har ofta med ryggen att göra. Eller baken då, men OM det fortfarande är sträckningen det sitter i, då skulle jag nog inte kräva någon trav eller galopp på ett tag! :angel:

Sen kan det ju vara att den inte gillar skänkelhjälperna. På hästar som är inlärda att drivas för enbart sits/lår kan det bli lite av en kulturkrock. Att man testar gå över i trav enbart för tanke istället för med tydliga skänkelhjälper, om du inte redan gör det vill säga.

Bettet tror jag inte mycket på. Orolig mun och dylikt är ofta en symptom i sig, men när de bockar så vill de ju lassa bort vikt bakifrån.
Skulle iaf INTE pressa hästen till att använda bakbenen "rätt" förrän du vet vad det beror på. Om man tjurar med en häst som har ont eller upplever obehag får man bara surt tillbaka det sen. även om ma lyckas lära bort det felaktiga beteendet kommer hästen bli anti och förmodligen inte särskilt arbetsvillig.

Jag köpte själv en häst vars ägare sa att den var kanonsnäll, hade aldrig bockat eller stegrat sig eller så. Den var verkligen kanonsnäll - tills man bad om lite mer kvalitet i det hela :angel:
Min första galoppfattning (från lugn skritt f ö på nästan långa tyglar) blev mest tre halvbocksprång, tror den blev lite för rund i ryggen mot vad den kände var bra för den. Så hade den väldigt mycket låsningar också till en början, så jag förstår den! Även om det mesta redan hade släppt vid det laget.

Jag håller med dig på många punkter här, men inte riktigt om munnen. Min häst blev helt bockfri och en mkt gladare häst ö h t när jag började rida på enbart hackamore. Man kunde verkligen se hur lättad han blev när han märkte att han slapp bettet. Jag trodde också det var en låsning eller nåt fel i ryggen på honom, men en grundlig vet. genomgång bevisade motsatsen. Men jag håller såklart med om att det finns hästar som har låsningar och dylikt i rygg och därför bockar och håller på, men inte alla:)
 
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

skulle du inte kunna lära känna henne mer den första veckan istället för att hoppa upp & rida direkt?
Det skulle jag gjort :)
Gå promenader, pyssla, löshoppa kanske, el. nått liknande.
:D
 
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

jo absolut, men som sagt. Det här har nog inte med det att göra, vi lärde känna varandra rätt bra innan hon kom till mig och det verkar onekligen som att det är den här gamla skadan som ligger till grund.
 
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

Alltså.. Hur ska jag förklara.. Försök alltid ha frågan Varför i huvudet. Varför gör hästen såhär? Varför händer detta när jag gör såhär? Varför, Varför, Varför.

Viker in rumpan? Hur menar du? Det vanligaste sättet att se om pålle har ont i bak är just att hela rumpan försvinner när de sätter ner det onda benet. Den sas "viks" åt sidan. Men inte åt andra.
Hur går pålle vid longering? Tar h*n jämna steg? Kortar pålle något ben? Varför?
Varför skyggar pålle i det varvet men inte i andra (t ex). Varför är en jäkligt bra fråga.
 
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

om hästen är het skulle jag pröva hackamore... mitt varmblod är väldigt het och kan hitta på sånt där skit ibland men när jag rider med hack är hon väldigt lugn och kan arbeta i lugnt tempo. Det brukar framför allt funka på varmblod så ett tips är att du kan testa det.
 
Sv: Häst som bockar och sparkar bakut vid trav och galopp

Jag håller med dig på många punkter här, men inte riktigt om munnen. Min häst blev helt bockfri och en mkt gladare häst ö h t när jag började rida på enbart hackamore. Man kunde verkligen se hur lättad han blev när han märkte att han slapp bettet. Jag trodde också det var en låsning eller nåt fel i ryggen på honom, men en grundlig vet. genomgång bevisade motsatsen. Men jag håller såklart med om att det finns hästar som har låsningar och dylikt i rygg och därför bockar och håller på, men inte alla:)

Fast det där har jag också tänkt på! ;)
Om man rider bettlöst på en häst som har låsningar, då "kommer man inte åt" låsningarna på samma sätt som metall mot underkäken. Hästen har mycket lättare att komma undan.
Det behöver inte vara något stort, ffa inte som en veterinär skulle se/leta efter, en låsning i halsen/nacken, ländryggen eller dylikt. Kanske käkleden i sig.

Det behöver inte vara något "stort". Ffa inte något som en veterinär skulle leta efter.? Men så är ju detta fortfarande inom ramen för friskvård - veterinärer pysslar med sjukvård i första hand.

Alla som bockar behöver givetvis inte ha låsningar. Kan finnas andra orsaker också. Men hjälper det att byta bett - ffa till bettlöst - då skulle jag personligen till 99% vara övertygad om att det beror på låsningar. Att man inte påverkar bakre delen av ryggen - länd/kors/höftled på samma sätt med det bettlösa.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 702
Träning Min häst har plötsligt (3 senaste ridpassen) börjat sparka bakut/bocka när jag ställer krav på samling. Hon har gått i en mycket högre...
Svar
3
· Visningar
1 729
Senast: skuggi
·
Träning Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga detta inlägg men vi gör ett försök här... eftersom det är vid ridning det är...
Svar
5
· Visningar
1 595
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp