Bukefalos 28 år!

Märkligt beteende vid ridning helt plötsligt

Joyze

Trådstartare
Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle lägga detta inlägg men vi gör ett försök här... eftersom det är vid ridning det är problem. Min 6-åriga foderhäst har betett sig väldigt märkligt åt de senaste 2-3 dagarna. Började i lördags när jag hade varit borta en vecka och glatt satt upp och skulle rida (han hade blivit riden 3 utav 5 dagar) och jag kände direkt att något inte var som det brukade. Han sköt rygg, verkade uppenbart irriterad och stressad över något och gick och slog med bakbenen in under magen. Jag lämnade paddocken och provade skritta ut en runda och se om han betedde sig likadant, och han gjorde så även på långa tyglar på rakt spår.
Dagen därpå red jag bort till en stor äng och trimmade en timme utan minsta tecken på det han höll på med dagen innan. Så jag tänkte i mitt stilla sinne att han nog bara varit irriterad över flugorna eller nåt bett eller någonting.
Och sen igår startade jag i paddocken igen och hade tänkt rida lite markarbete då han plötsligt började med exakt samma beteende, om än inte ännu värre. Han studsade lixom fram med bakbenen och bockade näst intill omkring, kändes som att sitta på en oinriden 3-åring. När jag stannade honom stod han och slog med bakbenen in under magen och viftade med svansen, märkbart irriterad.
Kan inte hitta någon öm punkt på honom, varken under magen eller ryggen. Första tanken var givetvis kolik men han bajsar som vanligt och han som ofta är lös i magen har snarare varit väldigt fast och fin senaste dagarna. Han går ute på dagarna på gräs så idag provade vi att ta in honom lite tidigare för att se om det är gräset som "jäser" i magen eller nåt, men han gjorde precis likadant idag och då red jag kanske bara två varv på ridbanan. Nåt är det som inte stämmer, han är inte dum bara för att utan älskar att jobba. Jag bytte sadel idag för att se om det var något med sadeln, men som sagt så gjorde han likadant idag med.
Försökte även rengöra skapet på honom, för där kan de väl bli väldigt irriterade om det kommer skit? Givetvis hissade han in paketet så fort jag närmade mig men spolade lite med vatten och försökte gräva ut lite, men tyckte inte där verkade vara så mycket.

Ska ringa veterinär imorgon och rådgöra, men vad tror ni det kan vara? Man blir ju så orolig :crazy: Tilläggas bör väl att han innan jag började rida honom i vintras varit skadad och avställd ca 8 månader pga olika skador, bl.a. ligament skada o kotledsinflammation. Ägare + veterinär misstänker även att han kan ha artros i en halskota och har därför svårt för att gå i en högre dressyrform utan vill helst gå i låg form. Senaste tiden har jag dock försökt plocka upp honom lite för att se hur han känns, och då blir han ju klart lite spänd men har mest trott att det berott på att han tycker det är lite jobbigt. Tror ni det kan vara en orsak till detta? :nailbiting: Det konstiga var ju att han var konstig ena dagen, bra andra, sen konstig tredje och fjärde igen.. Hm. Era tankar och funderingar?
 
Sv: Märkligt beteende vid ridning helt plötsligt

Ring ägare och vet det första du gör, rid inte mer förens hästen har blivit genomgången ordentligt igen!
Låter som att han har ont någonstans eller att något verkligen besvärar honom! :(
 
Sv: Märkligt beteende vid ridning helt plötsligt

Håller med. Någonstanns har han ont och rida utan att man vet vad det är så förvärrar man bara.
 
Sv: Märkligt beteende vid ridning helt plötsligt

Kanske en dum fråga men... kan det inte vara bromsar han är irriterad på? jag tänker på det där med att gå och sparka mot magen och piska med svansen. Så gör min häst (och många andra) när det är bromsar som biter under magen.
 
Sv: Märkligt beteende vid ridning helt plötsligt

Precis... låter precis som när mitt sto tycker att insekterna är jobbiga...
 
Sv: Märkligt beteende vid ridning helt plötsligt

Har ni möjligtvis älg flugor hos er ?

Sätter sig och kryper i pälsen och kan stanna kvar utan att irritera med mellanrum ?

Utöver det vem har ridit de dagar du var borta och vad är rapport utifrån det ?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 654
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
832
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp