Bukefalos 28 år!

Häst som fått konstiga symtomer !

millisen83

Trådstartare
Hej alla!

Hoppas jag kan få några vettiga svar härifrån !
Har en welshcob 20 år alltid varit pigg & glad.
För ca 1 månad sen hände det nåt. Han brukar alltid ligga ner på natten i boxen & rullar sig alltid i hagen men nu lägger han sig inte ner längre.
Han har gått dåligt i vinter pga dåligt väder men alltid varit i hagen o rört på sig.
Hade en IDIOT hovslagare hemma som skulle sko han men han öppnade inte sömmen utan bara flängde loss skon & efter det stod hela hästen och skakade i bakbenet presic som en nerv/muskel brast & han är väldigt stel i skinkan/baksida lår och han står & drar upp bakbenen ganska högt mot (buken). När han står i boxen står han & byter ben främst bak och bygger upp liksom högar med torven.
Han är svullen i skapet båda sidor & tvättat kommit ut massa äckligt.
Han har fått mycket lusern vilket är mycket protoin i.
Ibland får han liksom ryckningar i hela kroppen.
Han har varit väldigt musklad och rädd för att han inte har fått tillräckligt med motion som kan orsaka detta.
Det som oroar mig mest är att han inte ligger ner längre blir ju jätte belastning & stå upp dygnet runt.

Är det någon som känner igen symtomen hör av er
 
Sv: Häst som fått konstiga symtomer !

Har du inte haft en veterinär som tittat på hästen?
Annars är det hög tid att en veterinär gör det!
 
Sv: Häst som fått konstiga symtomer !

Hästen är pigg, äter med god aptit ej halt men stel bak, går korta sakta steg.
 
Sv: Häst som fått konstiga symtomer !

Då kanske det är dags att åka till klinik för utredning. Eller en duktig kiroprakor/Et om veterinären som kollat honom tycker att det är okej.
Har den skor på bak? En bra hovslagare som kollar hovarna.
 
Sv: Häst som fått konstiga symtomer !

Det låter som om din häst har ont. Vad sa veterinären? Hade han/hon inga idéer eller rekommendationer om vad det kunde vara och vad du skulle göra? Hur länge har det varit såhär? Varför han inte lägger sig ner beror troligen på att han har ont och inte vågar lägga sig, ifall han inte kommer upp tillbaka pga smärta eller oförmögenhet.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 410
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 561
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 165
Senast: mackan
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp