Häst som gnisslar tänder och skakar bettet

Neksja

Trådstartare
Har en häst som när man tränsat "skakar" bettet i munnen FORT, hon liksom nickar intensivt med huvudet.. hon gör det under kanske 2 sekunder sedan står hon o gnisslar lite tänder eller står helt still, och när man satt sig i sadeln slutar hon helt med det..
Aldrig någonsin under detta beteende ser hon missnöjd ut, utan ser glad ut och har öronen framåt.

När man rider gnisslar hon tänder från början av rundan till slutet.. Likadant här så ser hon aldrig missnöjd ut, snarare tvärtom - pigg, alert, framåt o öronen riktade rakt fram och glad som alltid.

Hon blir aldrig hård i munnen eller beter sig konstigt om man tar tyglarna, hon verkar helt enkelt inte ha det minsta problem med tänderna i alla fall, och utrustningen ligger bra.. hon är avslappnad och lyssnar under ridturerna, äter och tuggar sin mat..

Alltså jag kan inte för allt i världen förstå varför hon gör detta?
Hon visar inga tecken på att hon skulle ha ont någonstans,
hon ser inte det minsta missbelåten ut,
äter som hon ska m.m.
Har funderat på om hon kan vara spänd eller nervös, men hon är en väldigt lugn och avslappnad häst.. och jag tror inte det kan vara detta.

Jag har provat att byta bett, till ett med rullar men det hjälper inte..

Finns det någon som varit med om detta? :confused:
 
Sv: Häst som gnisslar tänder och skakar bettet

Hästar är väldigt duktiga på att dölja smärta. Min har också haft lite mungrejer för sig, visade sig vara en tand som satt fel och gjorde ont. Så jag tycker du ska kolla henne ändå, att hon ser glad ut är ingen garanti för att hon är smärtfri. Uppenbarligen är det ju något som inte stämmer i munnen.
 
Sv: Häst som gnisslar tänder och skakar bettet

Ska kollas upp! :-)

Jag menade inte på att hon är glad och därför inte har ont. Utan beskrev hur hon ser ut/rör sig under ridningen..
 
Sv: Häst som gnisslar tänder och skakar bettet

Nu kom jag att tänka på! De senaste två gångerna hon har haft bett i munnen har hon varken gnisslat eller skakat.. Ena gången var med ridträns, andra gången med körhuvudlaget..

Var bara tvungen att nämna detta.. har inte ens tänkt på det själv förrän nu..
 
Sv: Häst som gnisslar tänder och skakar bettet

Har en häst som gnisslar tänder ganska ofta när man rider. Är kollad i munnen flera gånger då hon haft lite mellanrum som rättats till, men inte hittat något som borde påverka så att hon gnisslar. Ser helt nöjd ut när hon gör det, så vi (ink tränare + vet osv) tror att det är en grej hon gör när hon är koncentrerad.
Har inte märkt någon skillad om jag byter bett/nosgrimma eller ryttare, och så länge hon inte visar andra tecken på att något är fel tror vi på den förklaring vi fått.
 
Sv: Häst som gnisslar tänder och skakar bettet

Jag har känt igenom min pålla i den mån JAG kan, hon verkar inte öm/spänd eller reagerar varken innan eller efter ridning när jag känt igenom henne, men ska ändå ta ut en kiropraktor/massör som kan känna igenom henne bättre än jag, tänderna är kollade strax innan jag fick hem henne, ca ett år sen, så det är ju ändå dags igen nu :-)
Men skönt att höra att det inte behöver betyda att det faktiskt är något fel!
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
965
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 048
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 407
Senast: Emtherlia
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp