Bukefalos 28 år!

Häst som halkat och Korsbensled förskjutning

Smurfmodesty

Trådstartare
Hallå!

Min häst behandlades för ca 2 månader sedan för en förskjutning av korsbensleden av en equi terap.
Han skrittades ca 3 veckor efter det, och vi masserade och stretchade.
Nu har jag precis kommit igång igen och han har känts kanon fin! :love:
Igår skulle jag longera honom, och precis när jag satt igång och skritta honom så kom några av travkuskarna och körde efter vägen brevid ridplanen. I vanliga fall brukar han bara kika lite längtansfullt efter dom (är en varmblodstravare) men igår fick han nåt knäpp och började kuta runt på volten och lyckas självklart halka till... :(
Han halkade med vänster (inner) bakben in under sig, och sätter sig liksom på vänster sida av baken.

Han visade ingen stelhet då, och markerade inget. Gick kanonbra i både trav och galoppen i båda varven. Trampade under sig bra och gick samlat och fint. Red sedan ut och skrittade och kändes kanonfin.

Idag longerade jag lite först för att se hur han såg ut och han är lite stel bak, men inte direkt halt. Markerar litegrann mest i skritten. I traven markerar han inte utan ser mer lite stel ut.
Skrittade ut en sväng och lät han mest gå lång och låg i formen.

Nu till frågan :)
Hur stor är risken att han lyckades trycka till korsbensleden igen? Hur känsligt är det? Vet ju att det ofta är pga att hästarna gått omkull dom får detta problem.
Går det på något sätt att känna själv eller se om det blivit en förskjutning?
Hade hoppats på att få vänta tills nästa månad att ta ut equi terap. igen för återkontroll.

Det är så typiskt att det ska hända sånt här när man väl känner att man börjar komma igång och pållen känns kalasfin!

Jag hoppas att han bara fått någon liten sträckning eller något sådant. Han ömmar lite på höger sida bak vid korset ungefär när man masserar.

Tips någon?
 
Måste bara veta om du menar korsbenets led -Som ledar till sista ländkotan-eller om du menar det som folk i allmänhet kallar korslederna, dvs. Sacroillaclederna (En på var sida)

Det kan mkt väl vara så att det går tillbaka, då kroppen är van vid att ligge i ett specifikt läge, så är det minnet starkt om kroppen kommer i ett läge där det måste skapas balans omedelbart, som i en situation som du beskriver.

Kontakta din ET och hör med denne!
 
Hmmm equiterapeuten kallade det bara korsbensleden, men det måste vara Sacroillaclederna isåfall, för det är den som det finns en på var sida.

Ja jag får ta och ringa henne efter helgen och höra.
Får se hur han verkar i helgen om det blir någon ändring.
 
Japp, svenska språket ställer lätt till det när man kommer in på termer, det är lätt att det blir missförstånd!

ring du din ET och fråga, var beredd på att det förmodligen behöver rättas till ganska snart igen.

Lycka till!
 
Ja jag misstänker att det måste det.
Typiskt att han ska dratta på rumpen nu bara :crazy:
Alla dyra utgifter lyckas alltid klumpa sig på samma månad av någon anledning :p
Men det är bara att ringa och se glad ut =)

Har verkligen märkt skillnad sen han blev tillrättafixad sist.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 437
Senast: Jamtland
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 245
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp