Häst som lägger sig ner i transporten

LitenIsa

Trådstartare
Vi var iväg ett gäng från mitt stall och hopptränade uppe i ridhuset (10min körväg).
En av oss har en 8åring som är väldigt van vid att åka transport men idag kom han på en ny sak. Han lägger sig ner:confused:.

Efter 5 min körning ungefär smällde det till som fasen i transporten och dem som körde efter oss såg att hela hästen försvann (vi hade övre luckan öppen). Han reste sig efter bara en liten stund men la sig ner en gång till innan vi var framme. Väl på plats kommer dem som kört bakom oss springande och säger att Frasse ligger ner i transporten. Vi handlar blixtsnabbt i tron att han ligger ner i panik. men när vi väl öppnar ligger han så lungt kvar och är inte ett dugg upprörd. Reser sig sedan och knallar lugnt och fint ur transporten utan skador. Vi tränar i 1½ timme och tänker att nu är han nog trött så han står och tar det lugnt på hemvägen. men vi hann inte ens starta bilen förrän han la sig ner igen och låg sedan så lugnt och fint hela vägen hem och reste sig inte förrän vi var framme och skulle lasta ur honom.

Han är inte rädd och ser inte påverkad ut alls utan ser mest ut som han ligger och vilar.

Ägaren vill ju självklart att han ska sluta med detta innan han skadar sig. Men hur kommetr vi tillrätta med problemet?

Han stod på samma sida som han alltid gjort och han har aldrig tidigare åkt brett utan stått vanligt (iallafall så länge S har ägt honom, ca 8mån).

Någon som haft en liknande häst? Vad gör man för att han inte ska lägga sig ner?
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

Kan tillägga att vi provade stänga övre luckan på hemvägen men han la sig ju ner då också.
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

Han kanske tycker att det är stabilare att ligga ner?
Hade min häst gjort så och jag sett att det inte var pga rädsla/smärta så hade jag nog gjort så gott jag kunnat för att underlätta för henne.

Och med tanke på köregenskaperna så går ju släpet stabilare med liggande häst.

Fast jag HADE nog blivit orolig om hon gjorde så...
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

Vi tror också att det är för han tycker det är stabilare. Men han KAN ju skada sig så det vore skönt att få honom att sluta med det.
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

Jag hörde om någon som satte en höbal under magen på hästen <-- Detta är inget jag förespråkar.

Prova att låta honom, stå brett, min häst gör likadant om han står smalt, dock brukar han vara lite stressad då.
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

Hade för ett par år sen en hbl val som gjorde precis likadant!
Efter att ha åkt smalt, både ensam och tillsammans med annan häst i ett år, så började han plötsligt lägga sig, utan attverka upprörd eller skärrad, han bara låg där, samma sak hände i lastbil där han åkte på tvären. Vi började då att köra honom brett i både transport och lastbil och "problemet" försvann.
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

Min fjord gjorde så där - varför vet jag inte. Vi tyckte inte det gjorde något till den dag han la sig ner då dom var två i transporten - liiite trångt det blev för honom.

En häst som ligger ner längre sträckor misstänker jag kan få problem - den borde bli stum i benen efter ett tag och den kan knappast resa sig upp under färd.
 
Sv: Häst som lägger sig ner i transporten

'kl'
Får väl be henne testa köra honom brett. måste bara se om vi har någon smo har en transport med lång bom.

Tror inte han tar någon större skada av det, men det är ju obehagligt ifall det skulle hända något.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 948
Hästhantering Någon som har tips på hur man ska hantera en häst som i panik lägger sig ner i transporten så fort den börjar röra sig? Förutom då att...
Svar
8
· Visningar
3 653
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 095
Senast: axel
·
L
Träning Hejsan allihopa! Jag har då ett litet problem...Jag kan inte transportera min häst(ett arabsto på 18 år).. :(Hon lägger sig nämligen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 643
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp