häst som skakar konstant på huvudet, nästan stegrar.

Har aldrig sett henne skaka på huvudet när hon står i boxen, inte heller när hon lös longeras.

tyvärr står hon inte i hage. (Bor mitt i stan i Sydney så det finns inga hagar. Ja jag vet det är jätte dåligt blablabla men det är en annan diskussion)
 
så jag hade lektion igår med en jätte bra tränare.

tränaren sa att hon märkte att hästen gör det när nått händer utanför manegen (en häst går förbi på asfalten, en bil kör förbi, eller nått annat ljud) och så märkte hon att hästen kollar upp och spänner sig och då spänner jag mig och slutar rida och bara sitter och då märker hästen att jag slutat rida och börjar skaka på huvudet.

istället måste jag hela tiden aktivt rida hästen, om hon spänner sig och kollar på nått så ska jag ställa henne innåt och lägga på skänkeln, om hästen ändå drar upp huvudet och skakar ska jag driva och om det behövs rida på en liten volt. Vi höll på så här i 30 minuter samtidigt som ungefär 15 små tjejer sprang omking i manegen och byggde bana så det var mycket att kolla på. Många små volter. Hon skakade på huvudet lite grann men jag visste hur jag skulle hantera det.

det ser säkert inte snyggt ut men vi ska fortsätta så här nu tills jag och hästen lärt känna varandra mer och vi blivit mer säkra, sen ska tränaren hjälpa mig med att gå vidare. men nummer 1 är att inte tappa kontrollen och att kunna hantera huvud skakningarna.

ska rida ikväll, hoppas jag kan göra detta själv nu utan att ha min tränare där.

ska tillägga att jag står på ett stall med 300 hästar så det är alltid mycket liv och rörelse och bilar som kör förbi och transporter som rattlar och hästar som går på asfalt så det är hetisgt och svårt för oss båda att slappna av. men förhoppingsvis kommer vi vänja oss.

tack för era svar. hoppas att de tipsen jag skriver här kan kanske hjälpa nån annnan som läser detta och har samma problem.
 
Men hur rider du din häst när hon gör så? är det alltid lika illa eller är det olika från dag till dag? får hon nån behandling eller medicin? Har du provat ett sånt där nät på mulen, funkar det?
Ah hon rids inte längre efter diagnosering, jag var dock tvungen att rida henne under diagnoseringen, var inte kul :( hoppade mest jämfota hopp och på två ben i slutändan och jag kände mig jätte usel för att jag visste att hon antagligen hade kraftig nervsmärta. Jag har varit upp i tingsrätt angeånde köpet med henne och provar nu att ta ett föl på henne, klarar hon inte ens av att gå som avelssto så får hon somna in sedan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 277
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 688
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Ridning måste få gnälla av mig nu på kvällskvisten för det bara snurrar i huvudet.... Jag har en arabsto på 10 år som jag haft i 6 år nu. Hon...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 047
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp