Bukefalos 28 år!

Häst som sparkar på redan liggande häst

L

liljekonvaljen

Hej!

Tänkte höra lite med er alla då jag inte riktigt vet hur jag ska tolka detta.

Har skaffat ett vbl som togs ur stall ut till lösdrift. Hon går med 4 kompisar
i lösdriften, varav 2 är ponnys. Den ena ponnyn är hög i rang och det är mitt vbl också men vi tänkte att det löser dem. I 2 veckor har det gått riktigt bra,
men för några dagar sedan så blev hon helt tokig och sprang runt och vaktade allas mat utan att stanna och äta själv under minst en kvart. Hon lät ingen komma fram till varken maten eller vattnet.

Hon sparkade på ponnyn med båda bak, och fortsatte sparka fast ponnyn låg ner :confused:. Ägaren av ponnyn försökte få henne sluta men hon nådde inte fram till mitt sto (ropade och skrek:SLUTA) och vågade inte gå nära då det var mörkt. Ponnyn klarade sig utan några men efter händelsen - vet. var där några dagar senare och kollade henne.

Jag var tyvärr inte där och såg detta själv utan fått det återberättat av ponnyns ägare. Nu går min häst instängslad i en hage i den stora hagen en bit därifrån, för ägaren vill inte släppa ihop dem igen, och det förstår jag fullständigt!

Hon har även rest sig vid ett tillfälle mot ponnyns ägare vid kvällsfodringen.
Det är bara vid kvällsfodringen som hon blir "knäpp" och bara under de sista dagarna innan hon fick egen hage. Hon brunstar också.

Så klart tycker ponnyns ägare att hon är aggressiv och livsfarlig,och ponnyns ägare vill att hon ska därifrån - helst slaktas :cry:
Är en häst galen, knäpp när hon är så här?

Jag var och provred, tittade på henne och besiktigade henne sammanlagt 4 ggr och jag upplevde henne inte alls vass eller kaxig mot människor - däremot följsam och lyhörd för signaler.

Jag tror hon behöver mer tid, men den andra hästägaren vill absolut inte släppa ihop med ngn annan häst (eller bara 1) för att riskera skador - och det förstår jag med.. :crazy:

Jag vill bara höra era åsikter, om ponnyns ägare har rätt..

I all övrig hantering är hon som "vanligt" lätt att pyssla med och "flytta" på med signaler. Jag har inte börjat rida henne än men promenerat med henne varje dag.

Att flytta henne därifrån just nu kan jag inte göra förrän nästa månad, då det blir ledigt i ett stall nära mig, om det inte blir bättre.

Men fram tills dess är jag jätteglad för svar/hjälp, alla tips emottages tacksamt!!
 
Sv: Häst som sparkar på redan liggande häst

Att hon fjantar och vaktar maten är inget ovanligt men däremot så är det extremt stressande för hästarna om det inte är övergående. Är det bara den ponnyn hon utagerar mot och gör ponnyn detsamma så att de gör upp om rang men ingen ger sig?

Alla hästar funkar inte ihop och sånt här kan leda till allvarliga skador vilket du skriver. Tycker det är bra att hästen går i en egen hage jämte dom andra, hon ser ju dom och behöver inte vara ensam utan att se en häst. Hästar som sparkar så pass och inte kan acceptera rang och en annan häst ska inte gå med dem. En del funkar inte med någon häst utan sparkar utan att ge sig och ska man då behålla en sån häst så får den tyvärr gå i en ensam hage.

Vet en tränare som tog emot hästar för inridning och hade ett sto där som tom hade tillägg i försäkringen då hon va känd för att skada andra hästar. Trots detta så släpps detta sto in i hagen med de andra träningshästarna vilket resulterar i att en lovande ungvalack fick benet avsparkat, avlivades på plats och ett sto sparkades svårt och skulle precis visas vilket fick läggas åt sidan. Detta skulle inte hänt om hästen hade fått gå för sig själv då andra som lämnar sina hästar på inridning inte ska riskera i onödan att få benen avsparkade på sina hästar då det råkar vara ett sto med skum skalle i hagen också.

Bättre att ta det säkra före det osäkra. Kanske hon funkar med en annan ponny/häst men kan ni veta och vågar ni chansa? Hoppas det blir till det bästa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som sparkar på redan liggande häst

Jag har som hästägare råkat ut för såna hästar och jag har full förståelse för ponnyägaren, det är inte alls kul när hästarna inte kan ge sig och börjar det exkalera så gör det tills någon blir allvarligt skadad eller ger sig vilket ingen direkt verkar vilja göra här.

Men jag undrar över om förutsättningarna verkligen varit de bästa..

Hästen togs ur stall till lösdrift, ni verkar fodra dem istället för att ge fri tillgång och hon är travare.

Travarna är ofta vana att gå ensamna och av nån anledning så blir de högranga och går ofta sen in bland andra och tar kommandot både snabbt och ibland brutalt och släpper inte en tum. Är hästen van att gå med många, är hon ens van att bli ifrågasatt i en flock sen tidigare? Olyckor händer det får man ta med i beräkningen när man har hästar i flock, men man kan undvika en del genom att har rätt individer ihop.

Å hur är det med maten, det beténde hon uppvisar att hon vaktar både mat och vatten tyder på en hungrig häst som inte får tillräckligt med mat å naturligtvis så vaktar hon då allt hon kommer åt för att stilla sin hunger som just ledarhäst, likaså att hon anfaller vid kvällmaten kan bero på just hunger, hon har ju gott ute nu under en priod, det har varit kallt och till slut så blir en hungrig häst aggressiv när mat visas, helt naturligt. Det går åt en hel del mer mat på en lösdrift än att stå uppstallad. Å är det så att ni inte kan ge fri tillgång för att ägarna anser att ponnyhästarna blir feta så blir det ju fel redan där eftersom de har så olika foderkrav.

Kan ponnysarna äta fri tillgång så skulle jag mata på vbl under några dagar så att hon blir mätt och sedan ge fri tillgång och sätta de två som bråkar ihop under en period innan de får återgå till flocken.
 
Sv: Häst som sparkar på redan liggande häst

Tack er båda för så konstruktiva svar!! :)

Hon har gått i lösdrift till hon var 3 - 3och ett halvt år. Så jag hoppades att hon där har blivit ifrågasatt och har "viss" vana att gå med en flock trots att det var några år sedan. Sedan har hon gått med en val i 3 år på travstall. Hon är inte travtränad alls och inte ens tänkt gå på trav, men ägarna ville ha en ridhäst/avelssto och köpte henne som liten.

Jag personligen tror nog precis som du sissu att det handlar om att hon får för lite mat - eller äter för lite när hon får mat då hon är van att fodras 4 ggr/dag på stall... (Känner mig dum nu att jag inte tänkt på det tidigare:o:o ) Jag ska diskutera detta med ägaren imorgon och kolla om jag kan åka ut o ge min häst extra foder mellan fodringarna så att hon känner sig mätt och inte behöver vakta all mat som hon har gjort nu.

Så det behöver inte bottna i en "lös skruv" eller "galenskap" utan det är ett beteende som har kommit fram av "naturliga orsaker", vad skönt!!

Jag hoppas vi kan hitta en lösning på detta då förra ägaren var så glad över att hon skulle få gå tillbaka på lösdrift då hon trivdes så bra med det tidigare.

Men finns det fler tips/råd/tankar är jag otroligt tacksam för det!!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 280
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp