Bukefalos 28 år!

Häst utan framåtbjudning, hur få igång den???

finapina

Trådstartare
Hej, hur ska man få seg häst att bli lite mer på G? Jag jobbar på med min medryttarhäst varje vecka för tränare men det känns sådär just nu...Det känns som hon hatar dressyrpass på banan och att gå i form är inte alls kul. Tränaren klagar jättemkt på att hon saknar framåtbjudning sist och att det därför är så svårt att rida henne bra när energin saknas.Säger typ att det inte är mitt fel utan hästens. Har provat rida fram ute på grusvägar etc men inne på banan "dör" hon typ....Provat rida fram en god stund innan lektionen osv. Har läst att slöa hästar ska ut och galoppera mkt bl.a men det är lite svårt nu på vardagskvällar...Åker man till ngn ny miljö kan hon bli väldigt taggad så det känns som hon är uttråkad på ngt vis hemma?Tips? Känns lite trist att bara höra negativt om hästen eftersom jag ju annars tycker så mkt om den. Vad gör man, ni kloka?
 
Sv: Häst utan framåtbjudning, hur få igång den???

Man får göra ridbanearbetet roligt, inte bara sitta o fila för att man vill fila :).

Jag använde mig mkt av serpentinarbete exempelvis som framridning, det passar både framåt hästar som behöver något att tänka på och sega hästar som behöver peppas.

Vanliga serpentinbågar

Serpentinbågar med volter i bågarna

Serpentinbågar, med halter, halvhalt eller kort avsaktning på medellinjen

Serpentinbågar, med halter, halvhalter eller korta avsaktningar på olika platser... kvartslinjerna, medellinjen, mitt i bågen... funkar FRUKTANSVÄRT BRA på hästar med för mkt egna idéer mellan öronen ;) som min vackra vita hade.

Serpentinbågar med olika gångarter på olika bågar... båge ett trav, båge två skritt, båge tre trav, båge ett skritt, båge två galopp, båge tre trav... kan alltså varieras i oändlighet och just den här övningen funkar FRUKTANSVÄRT BRA på sega hästar :)

Serpentinbågar med bommar på marken eller med cavaletter

Serpentinbågar med bommar, cavaletter och små krysshinder. Detta väcker nästan den "dödaste" häst :)
 
Sv: Häst utan framåtbjudning, hur få igång den???

Det finns säkert olika skolor, men det jag har fått lära mig är att man ska vara lite återhållsam med böjda spår när man rider fram. Böjda spår sliter väldigt på hästen (lederna), särskilt om den är under uppbyggnad som en unghäst ju är. Så jag skulle absolut inte sätta mig och rida en massa serpentiner när jag rider fram en fyraåring.
 
Sv: Häst utan framåtbjudning, hur få igång den???

Det finns säkert olika skolor, men det jag har fått lära mig är att man ska vara lite återhållsam med böjda spår när man rider fram. Böjda spår sliter väldigt på hästen (lederna), särskilt om den är under uppbyggnad som en unghäst ju är. Så jag skulle absolut inte sätta mig och rida en massa serpentiner när jag rider fram en fyraåring.

Var står det att det är en fyraåring tråden gäller? När jag red in unghästar, satt jag givetvis inte och filade med serpentiner, då satt jag rent utav väldigt sällan på ridbanan och jobbade längre pass, men än på de stora ridvägarna typ rätt upp, vänd över ridbanan, vänd snett igenom och stora mittvolten med övergångar. Och har man då en fyraåring som redan då är seg och less på ridbanearbete, då kanske man ska lyssna på hästen och rida ut i skog och mark i stället.

Men just den framridningen jag beskrev ovan, jobbade jag enligt de gånger jag ridit mina sköt/foder och min egna häst på ridskolelektion med egen häst i stället för ridskolehäst. Och sedan har jag tagit med de övningarna i min egna privata ridning sen jag slutade på ridskolan.
 
Sv: Häst utan framåtbjudning, hur få igång den???

Man leker ;) Har "peppat upp" flera segproppar på det sättet på senare tid, stoppa fickan full med godis (eller bara gå dit med extra gott humör om man inte gillar att ge godis, kanske bäst att förtydliga att jag inte ger godis som muta utan som förstärkning), och träna från marken. Träna trick, lek lekar, hitta på nya grejer.
Ös på beröm även när du sitter på och rider. Vips blir ridbanan skitskoj för där får man göra kul saker :) Träna ska vara kul.
Ta fram bommar och koner, vissa hästar gillar att få tänka på något nytt.

I ridningen tycker jag övergånger fungerar. Det ska vara trav NU, halt precis på den punkten, galoppfattning där etc. Så blir hästen lite mer alert och med på noterna.
 
Sv: Häst utan framåtbjudning, hur få igång den???

Man leker ;) Har "peppat upp" flera segproppar på det sättet på senare tid, stoppa fickan full med godis (eller bara gå dit med extra gott humör om man inte gillar att ge godis, kanske bäst att förtydliga att jag inte ger godis som muta utan som förstärkning), och träna från marken. Träna trick, lek lekar, hitta på nya grejer.
Ös på beröm även när du sitter på och rider. Vips blir ridbanan skitskoj för där får man göra kul saker :) Träna ska vara kul.
Ta fram bommar och koner, vissa hästar gillar att få tänka på något nytt.

I ridningen tycker jag övergånger fungerar. Det ska vara trav NU, halt precis på den punkten, galoppfattning där etc. Så blir hästen lite mer alert och med på noterna.

Exakt, det ska hela tiden hända nya saker. :) Så att hästen inte hinner tröttna.
 
Sv: Häst utan framåtbjudning, hur få igång den???

Viss typ av ridning kan göra så att hästen blir seg.

T.ex. där ryttaren håller emot och sparkar på för att få bakbenen längre under hästens kropp. Hästen kan inte göra ryttaren till viljes och följa båda hjälperna utan väljer en av dem. Om det då blir den förhållande hjälpen som hästen väljer går den inte fram.
Tips: Separera hjälperna - antingen skänklar eller hand, absolut inte båda samtidigt.

T.ex. då ryttaren med sina skänklar tjatar på hästen i varje steg. Hästen blir då döv för skänklarna.
Tips: använd de framåtdrivande skänklarna baramer rörelse framåt önskas - absolut inte för att bibehålla fart. När hästen tänker gå fram för skänkeln upphör väldigt tydligt med hjälpen (för ut skänkeln från hästens sida) och beröm.
 
Sv: Häst utan framåtbjudning, hur få igång den???

Hej!

Jag känner igen ditt problem då jag själv har en medryttarhäst som påminner mycket om din. Du har redan fått flera bra tips men jag kan ju berätta hur jag rider min häst. Hon är den sävligare typen av häst som helst drar hovarna efter sig och luktar på blommorna om man inte ställer krav på henne, samtidigt har hon mycket egna idéer och testar gärna gränser.

Jag måste ställa krav på henne omedelbart från att jag sitter upp, faktum är att jag börjar redan på vägen till ridhuset, jag ska inte behöva dra henne dit när jag leder utan hon ska gå med mig med raska aktiva steg. När jag rider fram så börjar jag med just att hon ska gå fram, några andra alternativ finns inte! Vissa dagar får jag vara VÄLDIGT tydlig med att det är framåt som gäller, det är ingen idé att tänka på form och korrekta ridvägar innan du har framåtbjudning.

När jag känner att hästens egna motor kommit igång lite börjar jag böja och ställa på stora volter och serpentiner och så kan jag fortsätta därifrån. Jag måste hela tiden vara noga med att se till att jag får rätt respons när jag ger en hjälp, svarar hon inte framåt med ett lätt skänkeltryck så påminner jag med en dutt med spö. Framförallt måste jag påminna mig själv ständigt om att inte bli tjatig med skänkeln och gnaga och klämma, vilket är väldigt lätt på en sån häst. Det är ett sjå att lära sig av med det! Att bara låta benen hänga när man känner att energin tar slut i hästen.

Mot slutet av passet går hon för lätta hjälper och är väldigt mjuk och följsam. Just nu jobbar vi på att komma över den tröskeln lite tidigare i ridpasset :p

Men framförallt så kräver min häst varierat arbete, jag rider dressyr max 3 dagar i veckan. Varierar med hoppning 1 dag, vilket hon älskar :) och rider ut mycket.

Kolla om du har möjlighet att rida på en stubbåker eller äng eller liknande nu under vintern? Där brukar energin vara helt annorlunda (jag kan knappt hålla hästen för hon blir så pigg och stark där!), om du eller hästen inte är förtjusta i hoppning så finns det massor av cavalettiövningar att träna med. Eller ta inspiration från WE och gymkhana tex, där ni jobbar tillsammans mot ett konkret mål eller syfte (att öppna grinden, hämta saker mm) istället för att målet bara är "att gå i form".
 
Sv: Häst utan framåtbjudning, hur få igång den???

Om tränaren fortsätter gnälla på hästen skulle jag byta tränare. Dels är det inte konstruktivt, Det hjälper inte dig att ha någon som talar om hur dålig hästen är, och dels är det förbannat knäckande tycker jag. Jag tycker det är det är bra att tränaren talar om vad man ska träna på och att de säger till om man borde byta häst eller om den inte passar, men sedan måste de respektera ryttarens val och försöka hjälpa ekipaget på den nivå de är tillsammans. Gör de inte det tror jag oftast det beror på att de inte kan helt enkelt!

Jag hade en sån period där mina två oberoende tränare var väldigt kritiska mot min häst och ofta talade om att jag borde sälja den trots att jag sa att det inte var aktuellt just då. Jag åkte efter ett tag till en proffsryttare för att träna, ett ganska känt namn. Jag förväntade mig att hästen skulle bli sågad precis som den alltid blev av alla men istället så öste hon lovord över min häst. Sa ENBART en massa positiva saker om hästens egenskaper, ingenting negativt. Sedan sa hon vad jag måste jobba med för att komma vidare(framåtbjudning) och hon hjälpte mig mycket mer engagerat än någon annan. Ett par träningar senare och jag trodde att jag hade fått en ny häst;) och det var roligt hela tiden eftersom hon sa att min häst var fin och duktig på en massa saker! Min förebild både som ryttare och tränare numera, jag försöker att se det positiva i hästarna och fokusera på det.

En annan aspekt kan vara att hästen har ont någonstans och därför maskar, trots min lilla solskenshistoria så tror jag att min kanske hade ngt litet problem hela tiden och att det var därför han maskade egentligen(borttagen nu pga skada). Är hästen seg även när ägaren rider och det inte blir bättre så skulle jag åka in till klinik(men det är ju inte ditt beslut som medryttare såklart).

Ridmässigt har du fått en del bra tips redan. Det är viktigt att vara konsekvent med skänkeln så att man får effekt och inte behöver driva för att "hålla farten". Tempoväxlingar, övergångar etc.. måste hända något hela tiden och "rid inte för läktaren" utan skit i form etc utan tar inte hästen skänkeln gör som min tränare sa "...och nu rider du ett varv runt fyrkanten i SKEN". Rid inte för länge utan hellre korta pass för att du ska orka vara konsekvent och för att hästen inte ska tröttna.


Det svåraste tycker jag är att tajmingen. Jag är ganska långsam och lugn som ryttare och har därför har jag svårt för långsamma hästar - vi blir långsamma tillsammans. Heta hästar och känsliga hästar passar jag bättre på. Så det är en utmaning att vara tillräckligt snabb i min hjälpgivning men just därför är det utvecklande att rida sega hästar också.

Andra tips är att försöka ta reda på vad hästen tycker är kul, gillar den at hoppa kan man skutta lite i början av passet och sedan rida dressyr när hästen är taggad och igång. Är den piggare ute - träna ute. "Tungt" arbete som bygger muskler kan man göra roligare, t ex intervallträna ute med en annan häst som draghjälp. Klättra. Men sånna saker beror också på vad man har för underlag och träningsmöjligheter ute såklart.
 
Sv: Häst utan framåtbjudning, hur få igång den???

Om hästen bara är 4 år kanske det är dags att kolla över om den inte behöver vila? Iallafall, träning måste vara roligt, särskilt unga hästar. Gör enkla övningar och beröm mycket, man måste alltid berömma så att man märker att hästen tar åt sig. Somliga kröker nacken och 'ler' bara dom hör 'bra pojken' och en liten strykning på halsen, andra får man nästan sjunga serenad för : P Om inte hästen känner sig duktig och uppskattad så känner den ingen anledning att springa i cirklar. Avsluta alltid med något den gör bra och klappa om ordentligt när ni slutar och ska skritta av, säg tack. Omväxla med lite nya övningar, bommar på marken och lite annat dressyrarbete, kanske lite western/WE-inspirerat en vecka?
 
Sv: Häst utan framåtbjudning, hur få igång den???

Jäkligt mkt övergångar! Halt till galopp får min gamla tant HET! :d Typ 10 steg-övergång-10 steg-övergång osv. Se till att den lyssnar DIREKT för skänkeln, många lata hästar är olydiga för skänkeln tycker jag :)
 
Sv: Häst utan framåtbjudning, hur få igång den???

Tränaren klagar jättemkt på att hon saknar framåtbjudning sist och att det därför är så svårt att rida henne bra när energin saknas.Säger typ att det inte är mitt fel utan hästens.
...
Tips? Känns lite trist att bara höra negativt om hästen eftersom jag ju annars tycker så mkt om den.

Jag tycker det är en väldigt tråkigt inställning hos en tränare. En tränares uppgift enligt mig är att instruera och inspirera ryttaren till att rida den häst man har på bästa möjliga sätt för dagen. Såvida inte tränaren anser att hästen inte är frisk och inte bör ridas alls, eller om det nu är en ung häst att hästen kanske behöver en viloperiod men då måste tränaren förklara det.

Det är få förunnat skulle jag tro, att byta häst när man känner för det. Man får ofta helt enkelt vara tacksam för att hästen man har är frisk och samarbetsvillig.

Är hästen flegmatisk så är det tränarens uppgift, anser jag, att tala om för och ge ryttaren övningar som får igång hästen. Många gånger kan det räcka med lite frisk galopp och övergångar samt tempoväxlingar men en tränare ska inte gång efter gång klaga på hästen då har man nog valt fel yrke
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
901
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 613
Senast: Fiorano
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 144
Senast: Whoever
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp