Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jamen va bra! Ge då exempel på någon ras med ypperligt temperament för ej tävlingsintresserade. Det har tjatats tidigare i tråden om att det inte finns några temperament utan ALLT handlar om träning vilket jag inte alls håller med om 🙂
Typ..alla raser..kan passa till en vanlig hobbyryttare utan att ha en vilja att tävla. Det handlar till största delen om individer mer än om rasen.
 
Har inte skrivit generellt en hel ras, heller 🙃 Dock är min upplevelse att kallblodstravare generellt är mindre reaktiva än varm/halvbloden, även om de har mycket "go" i sig. Vissa här har ju skrivit att de anser fullblod vara trygga hästar att rida ut på, och där har jag själv helt annorlunda uppfattning - jag upplever dem helt galna och skulle inte skaffa en ens om jag fick betalt 🙈
Visst är det härligt med olika upplevelser?
Fullblod har jag träffat jättefina, helt galna och tokigt lata. Nästan som om det hänger på nåt annat än rasen ;-)
 
Jamen va bra! Ge då exempel på någon ras med ypperligt temperament för ej tävlingsintresserade. Det har tjatats tidigare i tråden om att det inte finns några temperament utan ALLT handlar om träning vilket jag inte alls håller med om 🙂

Kigermustang, men prislappen är nog inte en du gillar...

Och så är dom små också.

Vill du ha en stor, viktbärande, lugn, billig.. Ardenner. Dyra i drift dock 😛.
 
Nja du vet väl snarare att ingen föder upp en häst där aveln går ut på att få fram stensäkra hästar, rider in den miljötränar dem max och skänker den till dig för en strunt summa. Du vill själv tjäna så mycket som möjligt på hästköpet (alltså att säljaren har en mycket attraktiv häst som säljs billigt till dig) men unnar inte säljaren att göra det samma utan att beskriva dem sarkastiskt som snåljåpar som är ute efter dina pengar.

Sen är ju inte en lugn häst det samma som en säker häst. Det finns hästar med mycket motor som är "stensäkra" och de som knappt rör sig som kan bli skrämda och kasta sig åt sidan eller något.

Jag tror du som ryttare är den som har mest utmaning, det krävs något extraordinärt från hästen för att inte bli nervös om ryttaren konstant sitter och spänner sig och är nervös för att trilla av och skada sig. Jag tror du skulle satsa på ridskola/turridning - där du förklarar ditt problem och gradvis får mer utmaningar i takt med att du slappnar av och blir säkrare - hästarna där tar stöd av varandra och är mindre beroende av en ryttare som är säker på sig själv. Utifrån din beskrivning av dig själv har jag svårt att se att du skulle hitta något annat utom möjligen en robot eller en käpphäst som passar annars, och roboten går bort för den är för dyr, En käpphäst däremot är billig i drift, har ingen önskan om stora hagar och kan fås i lyxutförande för under en tusenlapp.
Det där kan jag lika bra träna hemma min häst tar stöd av dom andra som går i hagen bredvid då jag rider det håller henne lugn då hon blir rädd för något. Hon är rätt beroende av att se dom hela tiden.
 
Det där kan jag lika bra träna hemma min häst tar stöd av dom andra som går i hagen bredvid då jag rider det håller henne lugn då hon blir rädd för något. Hon är rätt beroende av att se dom hela tiden.

Lägg pengar på att utbilda dig själv så du kan utbilda din häst :).

Finns många bra nätbaserade utbildningspaket numera.
 
Det där kan jag lika bra träna hemma min häst tar stöd av dom andra som går i hagen bredvid då jag rider det håller henne lugn då hon blir rädd för något. Hon är rätt beroende av att se dom hela tiden.
Då lär du dig lita på just din häst i en situation du redan litar på den. Poängen med en ridskola/turidning är att utmana dig med nya hästar, miljöer och med lite mänsklig hjälp.
 
Då lär du dig lita på just din häst i en situation du redan litar på den. Poängen med en ridskola/turidning är att utmana dig med nya hästar, miljöer och med lite mänsklig hjälp.
Går alldeles utmärkt att lära sig nya saker av hästar, mänsklig hjälp är överskattat. 😂
 
Det kanske inte finns såna hästar mer som är lämpliga lugna och snälla som första häst eftersom det ska bara vara sporthästar nuförtiden eller? 🤔
Klart dom finns, men man kan nog få leta efter dom. Min stallägares dotter har en sådan, äldre pensionerad ridskolehäst (korsning arab/new forest). Rids ut själv av tolvåring och tar hand om henne som en kunglighet. Knatar alltid på med öronen framåt och känns som en vis liten enhörning typ.
 
Jamen va bra! Ge då exempel på någon ras med ypperligt temperament för ej tävlingsintresserade. Det har tjatats tidigare i tråden om att det inte finns några temperament utan ALLT handlar om träning vilket jag inte alls håller med om 🙂
Själv brukar jag trivs väldigt bra med partbred med fullblod och ponny/cob.
Funderar själv på att tillverka en egen sådan.
 
Det där kan jag lika bra träna hemma min häst tar stöd av dom andra som går i hagen bredvid då jag rider det håller henne lugn då hon blir rädd för något. Hon är rätt beroende av att se dom hela tiden.
Är du nöjd med att bara rida så din häst kan se de andra hästarna så gör det då. Inlägget du svarar på förutsatte dock att du vill mer än så, eftersom du uttryckt det i tråden, och gav dig förslag på hur du kan nå dit.

Du för så märkliga cirkelresonemang; vad folk än säger går diskussionen inte framåt. Jag förstår att folk tror att du trollar.
 
Går alldeles utmärkt att lära sig nya saker av hästar, mänsklig hjälp är överskattat. 😂
Lär dig då hur andra hästar fungerar i diverse miljöer och få tryghet med det genom att du i din ensamhet i din egna padock rider din egen häst som du redan är trygg med i den miljön.

Hur du ska få ihop det är mer än jag begriper men tydligen klarar du det.
 
Rida kan jag redan så det behöver jag inte lära mig 😅
Då kanske käpphästen är det bästa alternativet.

Först kan man inget, sen efter några år tror an att man kan allt. Ju mer man sen lär sig dess mer inser man att det finns kvar att lära. Av ditt svar så står du på trappsteg 3-4 kanske , av 100-tals. När du taget dig upp till 6 eller kanske 10, då inser du att du har en del kvar att lära. När du kommit upp över 10 så vet du att du bara skrapat på ytan.
 
Då kanske käpphästen är det bästa alternativet.

Först kan man inget, sen efter några år tror an att man kan allt. Ju mer man sen lär sig dess mer inser man att det finns kvar att lära. Av ditt svar så står du på trappsteg 3-4 kanske , av 100-tals. När du taget dig upp till 6 eller kanske 10, då inser du att du har en del kvar att lära. När du kommit upp över 10 så vet du att du bara skrapat på ytan.
Nu är det så att jag är nöjd med min ridkunskap finns liksom mer att hinna med i livet än snöa in sig på ridning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 367
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
250
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
886
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp