Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sånt händer också. Köper man en sån häst så är man rätt beroende av hur duktig tidigare ägare har varit på att träna hästen. Det finns duktiga amatörer, men en hel del som inte är så duktiga också. Och som många sagt tidigare i tråden - en välriden trygg häst är attraktiv och kostar därför en del. Men hittar man en sån så har man ett bra utgångsläge. Sen måste man själv underhålla den utbildning hästen fått - för även att vara lugn och trygg på uteritter är en utbildningsfråga.

Man blir ju också hemskt beroende av den tidigare ryttarens teknik.

Min förra sprätthäst som var rädd för allt hade den tidigare ryttaren vänt och backat förbi läskiga saker.

Vilket innebar att när hon såg läskiga saker gjorde hon en 180 graders vändning och slog i backen på 0,2 sekunder. Eller eventuellt bara slog i backen. Det var liksom en horribel lösning när man inte är med på det.

Med min nuvarande (som jag ridit in) använder jag hellre att man får gå hur som helst så länge man går framåt. Sidlänges, passage, terre-a-terre. Bryr mig inte så länge vi fortsätter framåt och kommer 'förbi'. Nu är han väldigt stadig över lag och blir sällan skrämd/upprörd men olika tänk ger olika teknik och det ger olika "säkerhet" för den som tar över hästen sen.
 
Man blir ju också hemskt beroende av den tidigare ryttarens teknik.

Min förra sprätthäst som var rädd för allt hade den tidigare ryttaren vänt och backat förbi läskiga saker.

Vilket innebar att när hon såg läskiga saker gjorde hon en 180 graders vändning och slog i backen på 0,2 sekunder. Eller eventuellt bara slog i backen. Det var liksom en horribel lösning när man inte är med på det.

Med min nuvarande (som jag ridit in) använder jag hellre att man får gå hur som helst så länge man går framåt. Sidlänges, passage, terre-a-terre. Bryr mig inte så länge vi fortsätter framåt och kommer 'förbi'. Nu är han väldigt stadig över lag och blir sällan skrämd/upprörd men olika tänk ger olika teknik och det ger olika "säkerhet" för den som tar över hästen sen.
Ja precis, och att utbilda åt andra är ett yrke som kräver skicklighet. Att utbilda åt sig själv är en helt annan sak - och ger inte alltid ett resultat som funkar för andra.
 
Vem hade förr råd att föda upp alla hästar? Ofta var dom inga tävlingshästar men mycket ofta trygga, välhanterade, okomplicerade. Inte kostade dom enorma summor pengar heller.
Jag tror att du eventuellt har en lite nostalgisk bild av hur det var förr. Dels har priserna gått upp rent allmänt i samhället, dels tror jag kanske inte att bra hästar nånsin varit billiga. Men allt är ju relativt + subjektivt. Du tar din första häst, en travare, som exempel. Som några har nämnt går det fortfarande att hitta sådana ganska billigt, men jag fick för mig att du inte ville ha en sån?

Vissa raser tror jag faktiskt har stigit i status och pris på ett sätt som är gynnsamt för rasen. Nån får gärna säga emot mig här, men visst har t.ex fjordhästens status höjts litegrann? Jag förstår att det fortfarande inte är en lönsam affär att föda upp fjordhäst, men min bild är att en välriden fjording kostar mer nu än för 15 år sen, även om man tar med i beräkningen att allt har blivit dyrare. Det är väl i så fall bra.
 
Ja det var ju ett evigt tjatande att det kostar för just uppfödaren att ta fram hästen men hur många uppfödare rider in och utbildar en färdig häst?

Jag tycker att du är rätt tjatig i den här frågan. Det är bara att acceptera att en välriden, trygg och trevlig häst kostar en hel del eftersom många vill ha en sån. Utbud och efterfrågan styr priset. Vill man komma billigare undan får man göra avkall på nåt.
 
Men kan nån förklara varför hästar var lugnare mer okomplicerade förr och mycket billigare med lägre tävlingskapacitet? Varför ska man ha en häst med hög tävlingskapacitet om det ändå inte funkar att rida den pga hästens nerver.
 
Finns många fina araber till salu på hästnet nu som är bra skogsmullar, finns ingen säkrare häst än araben i skogen. Säker på foten, orädd och bra med alla typer av ryttare! De är också generellt sunda o friska o lever länge.
 
Men kan nån förklara varför hästar var lugnare mer okomplicerade förr och mycket billigare med lägre tävlingskapacitet? Varför ska man ha en häst med hög tävlingskapacitet om det ändå inte funkar att rida den pga hästens nerver.
För att man som du inte vill betala för det? Mycket av skötselpriserna har skenat senaste åren (el, strö, foder) och det kostar lika mycket att föda upp en häst med kapacitet för tävling som det gör att föda upp en skogsmulle.
 
Men kan nån förklara varför hästar var lugnare mer okomplicerade förr och mycket billigare med lägre tävlingskapacitet? Varför ska man ha en häst med hög tävlingskapacitet om det ändå inte funkar att rida den pga hästens nerver.

Är det inte bättre för dig själv om du bara accepterar fakta och anpassar dig efter hur verkligheten ser ut? Istället för att lägga så här mycket energi på atts tälla samma fråga om och om igen.
 
Men kan nån förklara varför hästar var lugnare mer okomplicerade förr och mycket billigare med lägre tävlingskapacitet? Varför ska man ha en häst med hög tävlingskapacitet om det ändå inte funkar att rida den pga hästens nerver.
Jag försöker förstå vad det är du skulle vilja ha. T.ex. tinkern som @parellikusken nämnde, låter det som ett bra pris för den hästen?
 
Men kan nån förklara varför hästar var lugnare mer okomplicerade förr och mycket billigare med lägre tävlingskapacitet? Varför ska man ha en häst med hög tävlingskapacitet om det ändå inte funkar att rida den pga hästens nerver.
Vad menar du med förr?
Jag fick min första ponny -96, sedan följde några halvblod på det när ponnyn var urvuxen efter ett par år. Alla hästarna ansågs då vara dyra i inköp, mellan 60-130” i inköp beroende på ålder och utbildningsnivå.
Då som nu ansågs det som en lyx att kunna ha häst och det var mer ovanligt då att ha egen häst än vad jag upplever att det är nu.

Ang tävlingshästars nerver så vet jag inte om jag tycker de har ”mer nerver” än andra. Titta på GP hästar i alla dicipliner. De klarar av stora arenor med mycket och högljudd publik, de rids ut, åker världen runt osv utan problem. Hästen blir vad du gör den till, men får den inte utlopp för sina behov av stimulans och rörelse så kommer även den lugnaste häst att ”få nerver”.
Jag tänker att det beroende på individ hellre handlar om hur mycket motion och annan stimuli som den enskilda hästen behöver för att må bra och hålla sig lugn.
Sedan finns det ju så klart de som är riktiga clowner och gillar att skoja till det en del, oavsett ras och ålder.
 
För att man som du inte vill betala för det? Mycket av skötselpriserna har skenat senaste åren (el, strö, foder) och det kostar lika mycket att föda upp en häst med kapacitet för tävling som det gör att föda upp en skogsmulle.
Så du menar att det lönades bättre att föda upp hästar utan kapacitet förr men att man nu måste föda upp tävlingshästar för att det ska lönas? Därmed blir det mer hästar med känsligare psyke eftersom tävlingshäst och lugn och stabil inte alltid riktigt går ihop.
 
Vem hade förr råd att föda upp alla hästar? Ofta var dom inga tävlingshästar men mycket ofta trygga, välhanterade, okomplicerade. Inte kostade dom enorma summor pengar heller.

Förr födde staten upp hästar. När jag började på ridskola -79 och några år framåt fanns fortfarande "ackordshästar", dvs hästar som ägdes av staten för militära ändamål men som lånades ut till ex-vis ridskolor när de inte behövdes (dvs i fredstid). Den typen av hästar kanske inte finns längre - hästar av halvblodstyp som var stabila, passande för nybörjare, viktbärande och "enkla". Då hade ju som sagt militären ett behov och såg till att den sortens hästar fanns, så är det ju inte längre.

Däremot tror jag inte det var billigare att ha hästar "förr" - när jag växte upp var det helt klart en lyx förbehållet de relativt rika att ha egen häst, det känns betydligt vanligare nu att folk med "vanliga" jobb faktiskt har råd med häst.
 
Men kan nån förklara varför hästar var lugnare mer okomplicerade förr och mycket billigare med lägre tävlingskapacitet? Varför ska man ha en häst med hög tävlingskapacitet om det ändå inte funkar att rida den pga hästens nerver.
För att det är andra hästar som folk vill betala för. Uppfödare föder upp de hästar som efterfrågas mest av marknaden.
Vad gäller SWB har det lett till att det inte längre finns kvar så många hästar av den gamla stammen utan det avlas mer på främst tyskt och holländskt tävlingsblod. Det är såna hingstar som används och lönar sig att ha i avel. Det är avkommor till sådana hingstar som lönar sig att föda upp.
 
Så du menar att det lönades bättre att föda upp hästar utan kapacitet förr men att man nu måste föda upp tävlingshästar för att det ska lönas? Därmed blir det mer hästar med känsligare psyke eftersom tävlingshäst och lugn och stabil inte alltid riktigt går ihop.
Fast de flesta nu vill ändå ha en häst med viss kapacitet.
Allt med hästar har dessutom blivit dyrare, allt ifrån det basala som foder och strö till utrustning, tränare, hovslagare och veterinär. Jag tänker även att det är vanligare nu än på tex -70, -80 talen att de som utbildar hästar har det som yrke snarare än som hobby.
 
Men kan nån förklara varför hästar var lugnare mer okomplicerade förr och mycket billigare med lägre tävlingskapacitet? Varför ska man ha en häst med hög tävlingskapacitet om det ändå inte funkar att rida den pga hästens nerver.
Var dom. Tycker det dräller av historier om svåra hästar. Som exempel så ville ingen ha blivande polishästen Utter när han var ung då han gick på bakbenen. Militärens hästar som jagade dom som gjorde lumpen. Inte ovanligt med tips som att dra spöt mellan öronen på hästen om den reste sig, själv ha benskydd på armarna om hästen bet vid borstning och sadling, ha en pinne med en vass sida om du skulle in i spiltan till hästar som brukade trycka in folk i spiltväggen.
 
Fast det beror väl på ras och ambitioner ändå, hur mycket hästen kostar?

Om man vill ha en bussig kompis till häst, och huvudsakligen rida ut i naturen, men någon gång då och då åka och träna för tränare för att förkovra sig utan stora tävlingsambitioner, så fungerar väl vilken ras eller rasblandning som helst egentligen, bara hästen passar storleksmässigt och utbildningsmässigt?

Om den bussiga hästen kan vara såväl av en större ponnyras, som häst, och lika gärna rätt kallblodsras som varmblodig ridhäst, så ökar utbudet i lite lägre prisklasser, från kanske 50-60 tusen för en rimligt utbildad individ.

Vill man ha något "bra" ur de etablerade varmblodiga ridhästraserna, så blir naturligtvis dyrare.
Javisst, men jag tolkade TS som att hon letade och letat inom "halvblodstyp", och även om enstaka fynd alltid finns så är det även för korsningar osv svårt att hitta under 100
 
Aveln är dessutom annorlunda nu. Förr betäckte man sitt sto med grannens hingst och bytte mot en säck potatis, typ.
Nu sker i stort sett all avel av halvblod via semin. Det kostar att ha en godkänd hingst i avel och det kostar att ha sitt sto på seminstation. Ett halvblodsföl tillverkat via semin kostar minst 20000kr bara i tillverkningskostnad.
 
Undrar varför det inte föds upp fler hästar av den här typen om det dessutom är stor efterfrågan. Min gissning är att det numera avlas efter tävlingsambitioner och därför inte blir så många hästar som tar allt med ro.

Men kan nån förklara varför hästar var lugnare mer okomplicerade förr och mycket billigare med lägre tävlingskapacitet? Varför ska man ha en häst med hög tävlingskapacitet om det ändå inte funkar att rida den pga hästens nerver.
Ah, så det är en klagotråd trots allt. Varför tar du inte bara och köper en travare eftersom att du var så nöjd med första hästen, de är billiga, och du ändå inte verkar tycka om halvblodsuppfödare? Du kan gapa och skrika, men det är ingen som tar höga priser för att jävlas med dig. Man ska väl få lov att tjäna på att driva företag och inte gå back på varje häst eller? Tycker det är snålt att sitta här och begära i stort sett gratishästar av uppfödare.
 
Jag tror att de som föder upp hästar för att tjäna pengar på det, väljer hästar som de har störst chans att få vettigt betalt för. Då blir det troligtvis "tävlingshästar", med lite mer nerv.

De som föder upp "skogsmullehästar", gör det nog oftast för eget behov. Man kanske inte tänker på alla kostnader i att ta fram en unghäst som något man vill "få igen", utan som ett "billigare" sätt till att skapa sin egen framtida skogsmullehäst (förutsatt att man har ett lämpligt sto då, givetvis).

Jag, som har läst en del hästannonser, tycker mig se att de raser som ofta anses som "skogsmullehästar" (t. ex. fjording, tinker m. fl.) har stigit ganska ordentligt i pris nu, jämfört med för bara 10 år sedan.

Min häst (ponny) är en fantastisk skogsmulle! Oerhört trygg och snäll "tanthäst" för mig, skuttar snällt över småhinder med andra ryttare, trevlig att rida dressyr på men inte särskilt mycket utbildad. Hon är absolut inte av "halvblodsmodell", men väl av en modell som är högt eftertraktad som just skogsmulle, familjehäst, ridskoleponny. Hon är absolut inte till salu, men skulle hon vara det, så skulle jag förmodligen med lätthet kunna få igen pengarna jag betalade för henne (köpt från Irland genom en bekant).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 347
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
851
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 358
Senast: grodan21
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp