Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
TS, köp ett föl/unghäst. Ha den i stora hagar med andra hästar, kan du inte utbilda själv så skicka bort den och sedan när du börjar rida själv så rid ut i skog och mark, vänj den vid trafik, åk på träningar, rid för olika tränare i olika discipliner, ge den en god miljöträning och hantera den konsekvent så den vet vad du förväntar dig av den. Då har du en trygg och snäll häst som du sedan kan sälja billigt så andra får glädje av den.

Inte? Det är ju vad du förväntar dig att andra ska göra för dig? O_o
Det är ju så hästar ska vara varför ska man annars betala för dom liksom 🙄
 
Varför lägga ner tid och träning på att lära in dressyr och hoppa höga hinder? Och sen helt strunta i att miljöträna hästen 😬
 
Varför lägga ner tid och träning på att lära in dressyr och hoppa höga hinder? Och sen helt strunta i att miljöträna hästen 😬
Det beror nog på vad man menar med att miljöträna hästen. Miljöträning skulle jag säga är rida i lite olika miljöer såsom skog, fält, längs vägar utan att riskera livet men att hästen kan hoppa till för om det dyker upp oväntade grejer. Du verkar ju leta efter en häst som är bombsäker med alla ryttare, det är mer än bara miljöträna enligt mig.
 
Det beror nog på vad man menar med att miljöträna hästen. Miljöträning skulle jag säga är rida i lite olika miljöer såsom skog, fält, längs vägar utan att riskera livet men att hästen kan hoppa till för om det dyker upp oväntade grejer. Du verkar ju leta efter en häst som är bombsäker med alla ryttare, det är mer än bara miljöträna enligt mig.
Jo det går bra och är lite jobb att lära in Lätt A dressyr och 110 cm hoppning, men med miljötränad menar man hoppa och flyga för småsaker 🫤🤭
 
Jo det går bra och är lite jobb att lära in Lätt A dressyr och 110 cm hoppning, men med miljötränad menar man hoppa och flyga för småsaker 🫤🤭

Du förstår att hästens reaktioner i miljön också har med ryttaren att göra? Och hur hästens vardag när den inte rids ser ut (exempelvis hagstorlek/stimulans i hagen)?

Jag tror att du förstår. Och att du driver lite med oss 😉
 
Jo men som sagt var det svårt att hitta en vettig häst till ett bra pris som inte var sjuk, skadad eller helt crazy. 😊 Tycker det rent allmänt är dåligt utbud på saluhästar.
Ja men trygga, bra hanterade, välutbildade, friska, bra ålder mm kostar ju såklart. De är attraktiva o säljs oftare genom kontakter än på annonser.
 
Själv kan jag inte lägga några stora summor på hästar då det är en hobby. Har inte den ekonomin helt enkelt. Den hästen jag köpte var ändå inte jättebillig. Vill tillägga att det finns många dyra hästar till salu där det står kräver erfaren ryttare.
Det dyra är ju att äga hästen inte inköpspriset.
 
Varför lägga ner tid och träning på att lära in dressyr och hoppa höga hinder? Och sen helt strunta i att miljöträna hästen 😬
Beror väl på vem man utbildar hästen åt. Nu skiter inte jag i miljöträning iom att jag tycker det är en viktig bit. Men jag lägger ju mycket mer krut på miljöträning, släcka triggers etc om jag utbildar häst som ska ridas av gröna ryttare/amatörer än om jag utbildar häst som ska proffsridas. Just för att en bättre, mer balanserad, lugnt/ej spänd ryttare med rutin kan låta bli att trigga hästar lite mer än vissa mindre utbildade/rutinerade ryttare.
Men oavsett så även om man miljötränar så kan en del hästar vara sådana som speglar ryttaren/människan på marken väldigt, min egen häst är sådan. De funkar fint med någon som kan dämpa dem och folk kan se dem som himla snälla, trygga etc. Men vänder man på det och har ryttare/människa på marken som jagar upp sig så speglar dem det också och kan balla ur.
Vissa hästar har förmåga att självreglera känslor och själva lugna sig fort efter ev rädsla och andra behöver hjälp med det, som min häst. Hjälper man dem rätt så kan de funka fint. Kan man inte hjälpa dem så kan det bli cirkus.

Ska man som osäker, grön etc köpa häst så kan det vara klokt att köpa sådan häst som inte speglar ryttaren så väl och en som kan självreglera känslor. Det går väl att hitta individer inom alla raser.
Morganhästar tex kan ha lite trevligt lynne ganska ofta iom att det även ingår körning i deras visningar etc.
Rena körhästar kanske kan ha svårare för bärighet och galopp. Men Morgans tex kan man hitta trevlig ridexteriör på en del.
 
Att en sketen ridhäst kostar 100 000 kronor är ren bullshit det går utmärkt att hitta en vanlig ridhäst för hälften av dom pengarna om man inte har väldigt höga krav på utbildningsnivå 🤣
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 407
Senast: nexxa
·
Ekonomi & Juridik Jag ska sälja mina hästar och undrar om ni har tips på bra köpekontrakt man kan ta del av? Ladda ner/köpa/osv? Hastnet hade en...
Svar
5
· Visningar
263
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
907
Senast: Ananazen
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldhamster ungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp