Bukefalos 28 år!

Hästägarkurs, vad tror ni?

P

pannkakssmet

Jag kom igår på den (enligt mig) lysande idén om en grundläggande hästägarkurs. Tanken är ett ridlägerupplägg ungefär där man under en vecka har både teori och praktik i det många ridskolor missar att lära ut. Foderkunskap, lastning, hästpsykologi, anatomi och liknande.

Kan det finnas någon efterfrågan på detta? Tanken är att rikta mig till folk som ska köpa första häst, föräldrar som vill engagera sig i barnens intresse mfl.

Och nej, det är inte aktuellt än på många år, men drömma får man ju.
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

Vilken typ av utbildning kan vara relevant? Hippolog eller liknande?
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

Jag skulle om inte annat vara intresserad i att gå en sådan kurs den dagen jag väl har möjlighet att uppfylla "drömmen".
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

Liknande kurs försökte Studieförbundet Vuxenskolan i Piteå genomföra som cirkel för några år sedan, kallades "Hästkörkort". Inga anmälda, så det gick i graven.

Men intresset kanske är större på din ort, du får genomföra en liten marknadsundersökning.
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

*kl*

I min kommun genomförde vi en liknande kurs tillsammans med Vuxenskolan. Kallade den "Att bli med häst". Fick två fulla grupper direkt och det var väldigt roligt och givande.

Vi utgick då från boken "Hästägarens handbok" med tillhörande studiematerial. I vissa avsnitt tog vi in föreläsare bla. djurskyddsinspektörerna i kommunen, som kom ut en kväll och pratade regler och djurskydd.

Efter avslutad cirkel var efterfrågan stor på att starta nya cirklar med olika inriktningar tex foder, hovvård etc. Tyvärr räckde då inte tiden till för mig och vi kom aldrig igång med fortsättning.

Man få dock inte glömma bort att om man har praktiskt innehåll med egna djur så ska man ha verksamhetstillstånd, precis som vilken ridskola som helst, alternativt låta en ridskola med instruktör hålla i de praktiska bitarna.

/zelma
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

För foderkunskap - husdjursagronom t ex, inte hemmasnickrade psykologi"kunniga", utan folk med utbildning (djupare, inte bara hippologer).
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

Vilken typ av utbildning kan vara relevant? Hippolog eller liknande?

Kan svara på det jag med. Tror också, som Lovisaleonora, att husdjursagronom kan vara aktuellt för foderkunskap. Vidare veterinär för föreläsning om sjukvård och anatomi, djurskyddsinspektör för mått/bestämmelser mm. Detta ger trovärdighet och tyngd till kursen, och lockar säkert fler intresserade.
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

Har vänner som läser till husdjursagronom och dom är inte så nöjda med foderbiten, framförallt inte för häst. Fast mer utbildad än så kan man väl inte bli?
Men olika föreläsare är en bra idé! En bra vet. och en bra hovslagare som pratar känns ju givet!
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

Personligen tror jag det bästa är att ha en eller flera erfarna hästägare som berättar hur det funkar och kommer med bra tips.
Att ha med hovslagare och djurnäringsexperter känns faktiskt som att skjuta lite över målet.

Du säger ju att det ska vara en grundläggande hästägarkurs, vilket jag tolkar som att du vänder dig till rena nybörjare.
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

Kan svara på det jag med. Tror också, som Lovisaleonora, att husdjursagronom kan vara aktuellt för foderkunskap. Vidare veterinär för föreläsning om sjukvård och anatomi, djurskyddsinspektör för mått/bestämmelser mm. Detta ger trovärdighet och tyngd till kursen, och lockar säkert fler intresserade.

En sån kurs skulle jag anmäla mig till direkt, även om jag inte stod i beredskap för att köpa häst just nu utan för att jag är intresserad för att lära mig mer om hästar rent allmänt.
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

Personligen tror jag det bästa är att ha en eller flera erfarna hästägare som berättar hur det funkar och kommer med bra tips.
Att ha med hovslagare och djurnäringsexperter känns faktiskt som att skjuta lite över målet.

Du säger ju att det ska vara en grundläggande hästägarkurs, vilket jag tolkar som att du vänder dig till rena nybörjare.

I så fall skulle jag inte längre vara intresserad... erfarna hästägare hittar jag hemma i stallet. Ska jag gå kurs ska det vara för utbildat folk som kan lära mig mer än det jag kan läsa mig till i Bonniers stora bok om hästar.

Det blir ungefär som tjejen jag kontaktade angående annonsen om lydnadskurs för hundar och när jag frågade henne vad hon hade för utbildning/meriter så blev svaret: "jag har två schäfrar jag tävlar med". Jaha.....?
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

Låter som en bra ide men tror att det finns en risk för att intresset inte är tillräckligt stort, mkt av det här försöks läras ut på ridskolor men så fort det står teori på schemat så kommer ingen. Folk är mindre och mindre intresserade av att verkligen lära sig häst utan vill bara rida, tyvär tror jag att detta är en genomgående trend även hos de som vill skaffa egen häst. Man tror att man kan allt redan. Ser många på ridskolan som tycker att de kan allt men så ser man dem hantera hästarna i stallet och förstår att de ine fattat något om vanlig hästhantering och de går inte att lära dem eftersom de redan "kan allt".

Om du lyckas med ett riktigt bra upplägg och lyckas göra bra reklam kan det kanske fungera. Bjud gärna med folk som redan har häst också, finns en massa hästfolk som gömmer sig ute i skogarna som också skulle behöva en sån här kurs och för att locka dem behövs det nog lite intressanta föreläsare och ett bra upplägg.
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

Jag kom igår på den (enligt mig) lysande idén om en grundläggande hästägarkurs. Tanken är ett ridlägerupplägg ungefär där man under en vecka har både teori och praktik i det många ridskolor missar att lära ut. Foderkunskap, lastning, hästpsykologi, anatomi och liknande.

Kan det finnas någon efterfrågan på detta? Tanken är att rikta mig till folk som ska köpa första häst, föräldrar som vill engagera sig i barnens intresse mfl.

Och nej, det är inte aktuellt än på många år, men drömma får man ju.

Vi har liknande kurser ungefär en gång/år på ridskolan och intresset har väl varit lite blandat. Vissa kurser har varit fulltecknade och andra inte mer än några anmälda. Däremot har de som gått kursen varit väldigt nöjda. Vi har haft lastning, hästskötsel, stallskötsel, foderkunskap, hästköp etc. En person ansvarig för kursen, men till varje tema har vi bjudit in en expert som hållit föreläsning i sitt ämne. Vi har bett föreläsarna om att inte lägga sig på en "hög" teoretisk nivå, utan att försöka hålla det praktiskt. Det har fungerat jättebra och vissa som sedan har köpt häst har tyckt att det varit tryggt att innan gått kursen. Om det skulle finnas marknad för att ha ett läger med samma tema vet jag inte, men omöjligt är det ju inte:DTror det är viktigt att kurshållaren är kunnig och entusiasmerande och att det inte blir för mycket skola av det hela. /arrak
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

Finns redan en sådan utbildning i sammarbete med studiefrämjandet/ridsportförbundet/länstyrelsen "hästkörkortet"
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

kl.
det ar valdigt synd att det inte finns ngt liknande "the pony club" i sverige. Dar ar de tvungna att ta olika kurser oh lar sig en hel massa ocksa.

Men man kan ga in pa ponyclub/bhs och kopa bockerna och sen ga och gora exam pa det.

Kanske inte riktigt vad TS pratade om, men jag haller fullstandigt med, et hastkorkort skulle verkligen vara nodvandigt..

Fortsatt dromma ts, det ar en superidea.
 
Sv: Hästägarkurs, vad tror ni?

jätte bra med sådant, men tyvärr så är problemet de som anser sig redan kunna och inte kan.. och vägrar inse det.. de som är öppna och villiga att lära, de brukar lösa problemen varefter de kommer utan att djuren far illa vid.

snarare skulle jag vilja se ett TVÅNG på grundläggande förkunskaper med avlagda prov innan man öht får införskaffa en häst eller dyl, där man kan applicerar eget regelvärk med stränga påföljer om det inte sköts upp såsom förbud av djurinnehav etc..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 436
Senast: Efwa
·
B
Hästmänniskan Det är alltså så att min sambo vill att jag minskar ner på hästeriet. Nu har jag häst 4 dagar/v, lägger väl en 2500-3000kr/mån på häst...
10 11 12
Svar
226
· Visningar
23 519
Senast: Ryttare42
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp