Hästar kedjades fast vid turridning

Och såren var ett sår, och troligen inte från hobblingen. Det är för mig obegripligt hur man kan våga hobbla en häst men jag tycker man ska ta det lite lugnt med ilskan.
Oavsett om det kommer från hobblingen eller inte så är hobblingen i sig helt vidrig.
 
Från mina år i USA minns jag att man brukade ha en typ av hobbles på Saddlebredhästarna vid träning, och även vid uppvärmning på showerna. Det fick hästarna att rycka upp frambenen bättre, tydligen..... Jag tror dessa hobbles var något längre än de på Islandshästarna här, men ändå.
 
Från mina år i USA minns jag att man brukade ha en typ av hobbles på Saddlebredhästarna vid träning, och även vid uppvärmning på showerna. Det fick hästarna att rycka upp frambenen bättre, tydligen..... Jag tror dessa hobbles var något längre än de på Islandshästarna här, men ändå.
Det är inte hobbles utan gummiband som används för att skapa motstånd när hästen lyfter benen, precis som när människor tränar med gummiband mellan fötterna för att musklerna ska få jobba mer. Detta resulterar i att hästen tar i mer när den rör sig och lyfter benen högre. En annan variant på detta är vikt-boots som har samma effekt.
 
Det är inte hobbles utan gummiband som används för att skapa motstånd när hästen lyfter benen, precis som när människor tränar med gummiband mellan fötterna för att musklerna ska få jobba mer. Detta resulterar i att hästen tar i mer när den rör sig och lyfter benen högre. En annan variant på detta är vikt-boots som har samma effekt.
Aha! Tack! Jag har länge undrat. Jag hittade ett foto nyss tahet därifrån, och linan/gummibandet är nog kanske 60 - 70 cm långt och fäst runt karlederna. Jag kan inte lägga upp bilden just nu (har ingen photobucket...) men jag får intrycket att hästen inte kommer att kunna sträcka fram benet helt utan att snodden sträcks?
 
Aha! Tack! Jag har länge undrat. Jag hittade ett foto nyss tahet därifrån, och linan/gummibandet är nog kanske 60 - 70 cm långt och fäst runt karlederna. Jag kan inte lägga upp bilden just nu (har ingen photobucket...) men jag får intrycket att hästen inte kommer att kunna sträcka fram benet helt utan att snodden sträcks?
Det beror lite på hur lång snodden är, på en otränad häst har man rätt lång snodd och på en mer tränad häst har man en kortare snodd och därmed mer motstånd.
 
Företaget använder gummifodrade bojor på frambenen för att hästarna ska kunna strosa omkring och ha möjlighet att söka foder på större ytor när de pausar på de längre turerna där det inte finns möjligheter att sätta upp tillräckligt stora hagar eller att köra ut hö. (I vildmarken på kalfjället alltså) Där hästarna fotograferats är det 10km till närmsta bilväg. Växtligheten på Norska och Svenska kalfjället består sällan av speciellt mycket gräs, så en eventuell hage för 10-30 hästar skulle behöva vara väldigt stor för att föda dem.

Det är inte något de använder i träningssyfte utan för att kunna ha turer i vildmarken där det oftast är väldigt glest mellan grässtråna.

Företaget har dispens för att få använda bojorna vid behov, hästarna kan röra sig med bojorna på och kan även lägga sig och resa sig upp.

De som använder bojorna är Norges äldsta turridningsföretag och har varit en kraftigt bidragande orsak till att Islandshästen blivit så populär utanför Island. Grundaren har bland annat fått medalj av norska kungen för sin insats för turistnäringen. Han och hans söner som har verksamheten idag är enligt min uppfattning vettiga hästmänniskor och inte sadistiska djurplågare som det framställs i häxjakten som nu pågår på nätet.

Om hästarna led så borde de inte kunna få behålla dispensen tänker jag, Norge har också strikta djurskyddslagar. Eventuella missförhållanden borde rapporteras flitigt av deltagare på turerna. Det här är inget som sker "i smyg". Om de for illa borde de inte hålla för att gå med på turerna som är långa och går i tuff fjällterräng.

Jag hoppas att detta inte kommer att leda till att de måste lägga ner sin verksamhet, i mina ögon är det en förlust. Att rida i de områdena på det viset de gör är nog de närmaste "Island" man kommer utanför Island och verksamhetshästarna är fantastiska ambassadörer för islandshästen.

Såret som syns på en av hästarna kan lika gärna ha kommit under ridningen som att det är ett skavsår som det framställs som. Om det visar sig att hästarna far illa så lär dispensen dras in.
 
Senast ändrad:
Ytterligare info för att ge fler sidor av saken: Hästarna går i verksamheten ca 3mån/år och vilar efter de längre turerna och ersätts då av andra hästar. Under lågsäsong går de i stora flockar. De sätts igång efter vintervilan och kastas inte direkt in i turverksamheten.

Hästarna går där det finns möjlighet i hagar. Det är där det inte är möjligt att ordna hagar som frambenen fjättras som det visas på bilderna. De står inte dag ut och dag in på det viset.
 
Och om man live träffat en häst som är tränad för och van vid hobbling, så känner man sig inte så upprörd faktiskt. Som liten var jag på turridning där man hobblade hästarna. De strosade runt i godan ro och var så nöjda så. Precis som med att binda upp en häst så måste man självklart lära dem att hantera det med ro.
 
Och om man live träffat en häst som är tränad för och van vid hobbling, så känner man sig inte så upprörd faktiskt. Som liten var jag på turridning där man hobblade hästarna. De strosade runt i godan ro och var så nöjda så. Precis som med att binda upp en häst så måste man självklart lära dem att hantera det med ro.
Nu har Ridsport uppdaterat med att Länsstyrelsen inte vidtar några åtgärder mot företaget. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Var sjätte år undersöker Jordbruksverket hur många hästar som finns i Sverige. 2010 fanns drygt 360 000 hästar, och nu är det dags att...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdagsförmiddagen såg ett vittne en häst som hade rymt från hagen utanför Enköping. Hästen sprang ut på vägen och blev påkörd av en...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 512
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Hästnyheter Två personer har skadats i en olycka med häst och vagn på en camping i Uddevalla. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett stall i Danmark brann i natt. De flesta hästarna kunde räddas, men två blev kvar i lågorna. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp