Bukefalos 28 år!

Hästastma?

P

Puffis

Hej!

Jag har precis skaffat häst och har det i ett stall med några andra. I detta stall går det en lite ponny som inte får vara innomhus eftersom hon har astma och är allergisk mot damm, enligt en som jag pratade med. Man riktigt ser hur hon får suga i sig luften... Hästen själv verkar inte bry sig om att vara ensam ute på nätterna, utan går lös på stallplan(bryr sig inte ett skvatt om staket) och letar mat.

Jag är nyfiken på vad detta är. Är det någon som har en sådan här häst? Kan det vara så att det är det som kallas kvickdrag? Vad kan man göra mer för den här lilla hästen(som dessutom är ordentligt fet)?

När jag fodrar så brukar jag blöta upp höet åt henne, men något mer borde ju gå att göra. :confused:
 
Det verkar ju inte som att det sköts ordentligt, har dom fått ett veterinär utlåtande, ofta behöver hästen medicin!
 
är det så illa att den har svårt att andas så är det dessutom betydligt snällare mot hästen att ta bort den.
Jag har själv haft en häst med kronisk bronkit och hästarna LIDER verkligen av det när det är som värst!
 
Sök i sökfunktionen på kronisk bronkit och kvickdrag så kommer det upp massor med trådar.
:)
 
Jag har en ponny som var mycket dålig i astma för 1 1/2 år sedan,han rosslade och hade svårt för att andas.Vetrinären gav honom cortison och ventapulmin vilket hjälpte ett tag.Hon sa också att det bästa var att han fick gå ute på lösdrift.Vi ordnade med två "boxar" utan dörr,fick låna en shettis på foder.Så nu går dom ute jämt,har stor hage och en skogsdel att vistas i.Han får alger i maten.Vetrinären kollade honom för ett tag sen och hon kunde inte höra något missljud på lungorna och friskförklarade honom.Men ett liggstall eller utebox är ett måste.Jag är glad att jag har en frisk ponny igen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 826
Senast: Lhas
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 884
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Cattis_E
·
Däggdjur Vi kommer flytta in våra kaniner så att de har större utrymme och säkrare. Två av dem (honorna) kommer troligtvis att vara i en hage i...
Svar
17
· Visningar
2 053
Senast: dotzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp