Bukefalos 28 år!

Hästdressyr - mer övergrepp än sport

Alla har någon gång hört ordet dressyr. Men vad är dressyr egentligen? För somliga betyder det konstigt krumbuktande hästar, för andra betyder det samspel mellan ryttare och häst på högsta nivå. Enligt Wikipedia är det huvudsakliga syftet med dressyr att göra hästen användbar och angenäm att rida, samt att främja samspelet mellan ryttare och häst. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article23243730.ab
 
Japp, men det ger mindre tyngd om man inte låter sig själv granskas. Lite som att de bästa föräldrarna oftast inte har egna barn.

Men vad spelar det för roll egentligen?
Varför är någon med tävlingsresultat mer värd att lyssna på än någon som inte tävlar själv, eller är på en lägre nivå? Hade hennes ord fått mer tyngd oavsett vilken nivå hon själv hade tävlat på oavsett resultat?
Oavsett hur hon själv rider ändrar ju inte det så som det såg ut i tex Falsterbo iår.
 
Men vad spelar det för roll egentligen?
Varför är någon med tävlingsresultat mer värd att lyssna på än någon som inte tävlar själv, eller är på en lägre nivå? Hade hennes ord fått mer tyngd oavsett vilken nivå hon själv hade tävlat på oavsett resultat?
Oavsett hur hon själv rider ändrar ju inte det så som det såg ut i tex Falsterbo iår.

Jo, det spelar roll. Ska man yttra sig som sakkunskap bör man ha på fötterna ordentligt! Varför skriver hon att hon är dressyrryttare, måntro? Jo för att det ska verka som att hon vet vad hon talar om. Hur ska det få minsta relevans om hon inte ens har testat sina kunskaper inför domare utan bara själv tycker hon kan en massa?
 
@Tempen så dom enda som får uttala sig är såna som själva tävlar? Spelar tävlingsnivån då någon roll? Resultat? Antal starter? Gren? Vad är det som säger att någon som inte aktivt tävlar automatiskt inte kan något om ridning eller hästar? Alla har ju inte intresse av att tävla men kan jävligt mycket ändå
 
Aftonbladet hörde av sig och bad henne skriva ett debattinlägg efter att hennes bilder och film från Falsterbo har fått stor (internationell) spridning.
Bilderna och filmen talar för sig själva.

Det är mycket märkligt att debatten alltid vinklas till att handla om vem som har rätt att uttrycka sig.
Varför inte istället försöka se att det finns ett problem som behöver hanteras? Problemet är inte de som försöker belysa hur ridningen ser ut, utan att hela den internationella cirkusen har en vriden syn på vad som är god dressyr.
 
Aftonbladet hörde av sig och bad henne skriva ett debattinlägg efter att hennes bilder och film från Falsterbo har fått stor (internationell) spridning.
Bilderna och filmen talar för sig själva.

Det är mycket märkligt att debatten alltid vinklas till att handla om vem som har rätt att uttrycka sig.
Varför inte istället försöka se att det finns ett problem som behöver hanteras? Problemet är inte de som försöker belysa hur ridningen ser ut, utan att hela den internationella cirkusen har en vriden syn på vad som är god dressyr.
Om bilder och film talar för sig själva behöver väl inte skribenten trycka på att hon själv är "dressyrryttare"?
Det är inte att "vinkla" att vilja se sakkunskap när någon yttrar sig, tvärtom.
 
Det är mycket märkligt att debatten alltid vinklas till att handla om vem som har rätt att uttrycka sig.
Varför inte istället försöka se att det finns ett problem som behöver hanteras? Problemet är inte de som försöker belysa hur ridningen ser ut, utan att hela den internationella cirkusen har en vriden syn på vad som är god dressyr.

Jag håller med. Att fokusera på vem som är tillräckligt duktig för att få säga vad är ju helt fel. Att bara låta de som själva tävlar uttala sig gör ju att gruppen som vill, och kanske vågar säga ifrån blir oerhört liten. Jag känner snarare tvärt om, är ridningen på den höga nivån så pass hård att "hobbyryttare" och kanske till och med vanliga människor reagerar är det ju verkligen något som är fel
 
Om bilder och film talar för sig själva behöver väl inte skribenten trycka på att hon själv är "dressyrryttare"?
Det är inte att "vinkla" att vilja se sakkunskap när någon yttrar sig, tvärtom.

Jag kan givetvis inte svara för hur JÅ har resonerat i skrivandet av artikeln, men att skriva under med "dressyrryttare" är väl knappast att "trycka på" något? Jag tolkar det som att hon helt enkelt menar att hon själv rider dressyr och inte har något emot dressyrridning som sådant, utan enbart har en åsikt om hur det utförs på till exempel bilderna och filmen från Falsterbo.
 
Om bilder och film talar för sig själva behöver väl inte skribenten trycka på att hon själv är "dressyrryttare"?
Det är inte att "vinkla" att vilja se sakkunskap när någon yttrar sig, tvärtom.
Vad behöver vinklas? Bilderna? Filmen? Neej, vet du vad, dom talar för sig själva. Men är man dressyrryttare själv kanske man våndas extra mycket då man känner till hur det egentligen ska vara.

Denna ridning är en skam för sporten och Sverige. Hoppas verkligen detta får konsekvenser framöver.
 
Jo, det spelar roll. Ska man yttra sig som sakkunskap bör man ha på fötterna ordentligt!

Det är redan många med stor sakkunnighet som har yttrat sig om hur galet det är med den typ av ridning som visas upp på filmerna. Om nu den saken är viktig för dig.

Själv är jag hobbyryttare men inte på något vis okunnig eller dum i huvudet. Om man inte ser att den typ av ridning som visas fram är galen så undrar jag hur det är ställt. På riktigt. Det finns många proffsryttare som inte rider på det sättet och vi får väl hoppas att dessa kan föregå med gott exempel och att vi får bort fulridningen inom sporten oavsett vilken gren det än gäller
 
Det är redan många med stor sakkunnighet som har yttrat sig om hur galet det är med den typ av ridning som visas upp på filmerna. Om nu den saken är viktig för dig.

Själv är jag hobbyryttare men inte på något vis okunnig eller dum i huvudet. Om man inte ser att den typ av ridning som visas fram är galen så undrar jag hur det är ställt. På riktigt. Det finns många proffsryttare som inte rider på det sättet och vi får väl hoppas att dessa kan föregå med gott exempel och att vi får bort fulridningen inom sporten oavsett vilken gren det än gäller

Jag hoppas fulridningen försvinner, jag med. Men jag ogillar att folk kallar sig experter till höger och vänster bara för att de har en ÅSKT. Patos ersätter inte kunskap. Ingen har kallat hobbyryttare dumma i huvudet, vad jag vet. Hade Josefin titulerat sig hobbyryttare så hade jag inte reagerat på samma sätt. Nu kallar hon sig just dressyrryttare.
 
Personen som utger sig för att vara dressyryttare återfinns inte i TDB. Det är lätt att döma andra...


Man behöver väl knappast vara tävlingsryttare, dressyrryttare, ryttare, sakkunnig eller ens hästmänniska för att se att mycket som händer på film från Falsterbo och andra ställen är åt skogen?
Att försvara det med motiveringen att de som ifrågasätter det är mindre kunniga gynnar inte på något sätt varken hästarnas välbefinnande eller sporten när den granskas av just media.
 
Jag hoppas fulridningen försvinner, jag med. Men jag ogillar att folk kallar sig experter till höger och vänster bara för att de har en ÅSKT. Patos ersätter inte kunskap. Ingen har kallat hobbyryttare dumma i huvudet, vad jag vet. Hade Josefin titulerat sig hobbyryttare så hade jag inte reagerat på samma sätt. Nu kallar hon sig just dressyrryttare.

Och tänk att jag skiter högaktningsfullt i hur hon titulerar sig och applåderar att hon lyfter fram problemet i ljuset så att det kan granskas. Det är det som är huvudsaken och det är där fokuset bör ligga och inte på nånting annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp