Bukefalos 28 år!

Hästen osäker....

JennyPenny

Trådstartare
Har bara kört nya hästen ett par gånger och behöver lite råd! Han vill gärna försöka vända hemåt, "maskar" på utvägen, tittig och "rädd" för blommor, stenar, hus... Sist jag körde såg han en traktor och började bråka mellan två hagar med elstaket, (dyrbar hingst i ena), började försöka vända, backa, lyfte i fram och vände i luften... Till slut låtsades jag att jag vände och tog en annan väg runt, men funderar nu på vad detta innebär nästa gång jag ska ut!

Vad hade ni gjort i den här situationen?
 
Sv: Hästen osäker....

Idag dummade han sig, men lyssnade bättre då jag körde med spö idag. Värsta stället hoppade jag av och ledde honom förbi, känns inte helt säkert men känns inte heller helt säkert att hålla på och krångla utmed staketet...

Jag kommer att kunna köra med sällskap ibland, men inte jämt. För att kunna få hästen till kval är det ett måste att jag kan träna honom ensam.

Vill gärna ha Praktiska tips hur ni hanterar tuffare hästar och gör i sådana här situationer!
 
Sv: Hästen osäker....

Det där låter mer som en osäker häst som inte vågar än som en tuff häst.

Jag rider gärna in mina osäkra så att de kan känna att inte jag är osäker för alla hemskheter - och som limpan skrev - sällskap som visar hästen att det inte är farligt åtminstone första gångerna.

Jag har varit med om det motsatta också, en häst som jag trodde var helt säker som visade sig bli helt omöjlig när han fick en osäker medryttare.

Spöet gör ju att man har en möjlighet till till distraktion genom att peta på dem bakifrån och det funkar ofta bättre än att lämna det hemma på hästar som stannar, vänder eller backar.

(Säger jag som har spöet liggande i bilen för att inte glömma det de gånger om året som jag kör provlopp med hästarna :meh:)

Vad som finns i hagarna i era trakter förstår jag inte riktigt hur det har med ert problem att göra? ;)
 
Sv: Hästen osäker....

Lite uppdatering....

Har kört mest med sällskap och det har funkat bra. Idag skulle vi dock prova att gå först, i en sväng tvekar hästen och börjar backa, jag provar först att smacka och att driva med rösten, men när han fortsätter tvecka går jag på hästen en gång med spöt och då slog han rakt bak- hårt- med ena hoven och träffade fotstödet. Jag ryade till och gick på en gång till med pisken och då gick han om än tveksamt.

Så nu blir det slaggjord på nästa gång, jag vill inte tvinga fram hästen men det blir ju farligt om han vägrar ta styrning. :crazy:

Även på hemvägen gick han först, på eget initiativ vilket jag berömde honom för och uppmuntrade, men han liksom slingrar sig fram och det känns som han går med handbromsen i.

Tips på hur jag kan träna för att undvika att hamna i konflikt med hästen??
 
Sv: Hästen osäker....

Jag utsätter mina för situationer där det kan bli konflikter hela tiden. De måste veta att de inte kan göra som de vill.

Funkar inte det kan de ju bli farliga på tävling.
 
Sv: Hästen osäker....

Har du något tips, något konkret hur jag ska göra?
Slaggjord och gå på direkt han stannar med spö nästa gång?
Slår han inte så har han rest sig och vänder, backar in mig i staket, så jag har måst gå av och fram och leda honom vid huvudet ett tag.
Har bara kört snälla hästar förut så ovan vid att behöva ta de här diskussionerna varje gång vi ska ut!
 
Sv: Hästen osäker....

Det beror ju på om hästen är istadig eller om det är modet som sviker.

Jag har faktiskt inte haft någon istadig sen shettis-tiden och de andra är det ju att jobba ego på även om man måste "chocka" förbi dem när de stannar och springer baklänges. Jag rider gärna sådana hästar och kör bara där det finns gott om utrymme tills jag kommit underfund med hur de funkar åtminstone.

Och så KÖR jag dem, inte bara åker med. Slalom, göra halt, skritta mycket osv osv...

Jag har varit ute och "spanat häst" med min som var hästrädd i dag, på en provloppsdag! I höstas var det flera som ansåg henne dum och istadig när hon var skräckslagen. Nu har vi tränat och nu har hon en helt annan säkerhet och då funkar det.
 
Sv: Hästen osäker....

Jag vet inte om det här kan hjälpa dig, men jag har en häst som vat otroligt "dum" när jag fick honom. Han hade antagligen fått gjort precis som han ville sen han var ung, för han var allmänt ouppfostrad (skrapade med frambenen när han stod på gången, kunde vägra att gå ut eller in från hagen/boxen, arg i boxen vid utfodring o.s.v.) och så var han dum vid körning. Han kunde kasta sig runt eller börja backa tills det tog stopp. Han sprang även av banan när han skulle kvala hos förra ägarna...

Jag fick börja att leda honom, och lära honom att inte trampa på mig. =) Sen började jag att tömköra honom och när han började att backa, så började jag direkt att dra honom bakåt (fortsatte backa) JÄTTELÅNGT, som ett straff. Det behövdes bara ett par gånger, sen har han aldrig backat för mig. Jag har även använt det vid lastning (backat jättelångt om han krånglat) och då funkar det halvbra. Han kastade runt ett par gånger med mig förra vintern (och lyckades ta sig runt), men då var jag bara noga med att vända tillbaka honom åt samma håll (ej göra en volt) och få honom att gå framåt. Peppar, peppar så han han skött sig sen dess och nu har han tom kvalat! Han skulle slaktas i fjol vår, så jag känner redan att vi "vunnit". Han är nu som en vanlig häst, förutom att han kan vara lite sur i boxen vid utfodring mot andra än mig (försökte stämpla min sambo för några veckor sen, så han har nu inträdesförbud i boxen). Hoppas på att få honom till start, men han vilar nu efter att han har fått båda framkotorna behandlade.
 
Sv: Hästen osäker....

Kl*

Har också en sån häst hemma som vänder hela tiden vid "faror" eller "bara för att". Backar ner i diken, slår, stegrar sig, vägrar och svänga där jag vill att hon ska vända, you name it! Hon har allt!
Hon gör allt för att komma undan! Hon är väldigt skör i sitt psyke men samtid "stönig" i sitt sätt, bestämd dam men ändå inte.

Det som hjälpte mig mycket och framförallt hästen var att jag tränade henne i horesmanship, väldigt lätta övningar.
Som flytta på dig, backa, gå i volt, gör halt, byt volt, skritt, trav. Enkelt ska det vara! Behövs inte vara svåra grejer utan bara så att hästen börja få tänka på vad du säger och följa ditt kroppspråk. Bara att få hästen att "glömma bort" världen runt omkring och bara se dig och göra som du vill, gör en väldigt stor skillnad i hästens tänk efteråt.

Sen tömkörde jag henne mycket, mycket. Körde henne där hon helst inte ville vara men bara körde på. Krånglade hon, så fick hon stå där tills hon gav sig och gjorde det jag bad henne.

Det man ska tänka på är att inte "go all in!". Kräv inte för stora saker i början. Utan börja i små, små steg och sen ökar eftersom. Börjar man för stort ifrån början kan det blir en motsatt effekt och man får en ännu osäkrare häst.

Är du osäker vilka övningar du ska använda är det bara att söka på youtube. Där hittar du många duktiga hästmänniskor. Välj det som passar dig och din häst.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 317
Senast: Blyger
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 609
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 941
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp