Bukefalos 28 år!

Hästinfl. vaccination...

milly

Trådstartare
Om det står "02-2010" (=februari 2010?) på den lilla lappen vet. satt i passet vid senaste vaccinationen betyder det då att det är innan det datumet nästa vaccination måste ske? (gäller min nya häst som är 2år)

Kan man vaccinera mot stelkramp samtidigt eller måste det ske vid ett annat tillfälle? Och botulism? (han är inte vaccinerad mot dom två)
 
Sv: Hästinfl. vaccination...

Lappen är väl numret på vaccinationssändingen, det är typ batch nr eller något liknande. Nästa datum att vaccinera beror på vad det är för typ av vaccination du gjort.

Är det en grundvaccinering så är det tidigare än om grunden är färdig. Annars är det varje halvår eller årligen man revaccinerar beroende på hur bra skydd man vill ha.
Veterinären lär väl ha skrivit ett datum för vaccinationen, räkna framåt från det.

Stelkramp och botulism måste du grundvaccinera mot om den inte är vaccinerad mot det förut och du kan börja samtidigt som du ger den andra sprutan, men stelkramp skulle jag börja med snarast för det finns ju risk för att de kan få det om de t.ex. får ett sår eller liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästinfl. vaccination...

Det är vaccinets sista förbrukningsdatum ("utgångsdatumet") som står tillsammans med batchnummer och vaccinets namn på klisterlappen. Giltighetstid för vaccinationen får du hålla reda på själv om inte veterinären skrivit in det i passet.

Det går utmärkt att vaccinera mot stelkramp, influensa och botulism samtidigt.
Är inte hästen stelkrampsvaccinerad tycker jag du ska se till att få det gjort snarast!
 
Sv: Hästinfl. vaccination...

Tack för era svar.

Jag har ju nyligen köpt hästen och är lite ringrostig i hästägandet för tillfället då jag vart utan egen häst i 4år. Det har ju hänt en hel del märker jag - med tex avmaskningsrutiner (att de numera bara skrivs ut på recept av veterinär -om mask kan påvisas! Vilket är BRA, tycker jag)

Jag har lite mycket omkring mig (heltidsjobb o familj med en 1½åring) så har inte hunnit ta tag i allting ännu med min nya pålla... Kom att tänka på vaccineringen häromdagen och visste att jag sett i passet att det var nån vacc. märkt där. Så kom jag på att det kanske är dags igen snart om jag ska slippa grundvaccinera IGEN!

Det var den 20 oktober -08 han har fått vacc. mot hästinfluensa ( i samband med att han kastrerades). Det står bara EN gång, vet inte vad det innebär? Har dom inte gjort "klart" grundvaccinationen?? Brukar man inte behöva vaccinera en gång till inom en viss SNAR tid?

Det står inget om andra vaccinationer. Ja, stelkrampsvacc. är ju viktigt! Jag måste ta tag i det här i veckan som kommer. Får fudnera på botulismvacc. också... han går på lösdrift med hösilage som foder...

Måste se över hans tänder också. Han är ju 2½år... och vad jag förstått är det en tid då det kan bli lösa tänder o skit (jag är ny med UNGhäst). Kan inte direkt säga om han visar tecken på problem eftersom han går på lösdrift o jag inte går o kollar så noga på hur han äter, ;) men det jag sett ser allting normalt ut (då han tuggar silage). Morötter äter han också utan större problem då han får av mig i hagen... och inte ser det ut som han tappat några framtänder ännu heller...
Lite spännande att lära sig allt detta om en unghäst. Ska bli så kul att se hur han utvecklas!!! :idea:
 
Sv: Hästinfl. vaccination...

Har han bara fått en spruta en gång måste du göra om alltihopa med grundvaccination.
 
Sv: Hästinfl. vaccination...

Det varierar från veterinär och distrikt.. Mellan 300-500 per spruta gissningsvis.
 
Sv: Hästinfl. vaccination...

Det varierar från veterinär och distrikt.. Mellan 300-500 per spruta gissningsvis.

Okej per spruta... ungefär som jag trodde. Sen brukar det tillkomma ca 5-700kr för veterinärens närvaro? Om jag minns rätt...
Måste bara förbereda mig på den ungefärliga avgiften (är inte rik direkt efter att ha tömt sparkontot på att KÖPA pållan :o :p).
 
Sv: Hästinfl. vaccination...

tjuvar tråden lite... hur e det då med den tredje spruten? vet har skrvit: inom 6-8mån. men på vac står det 6 mån? måste jag jag då göra om hela grund vac då den förra ägaren trodda att hon hade till den sista nov? ville inte vac på bete, kom från det igår direkt till mig nämligen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 995
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 573
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 720
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp