Bukefalos 28 år!

Hästj**veln är inte klok!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Det var det här jag kommenterade:
vad ni bor komma ihag nar ni tittar pa buck/laser BBs skrifter o sadar ar att han forst och framst ar en showman, han kan sta pa scen, fanga er uppmarksamhet och behalla den. Det har han drillats till sedan barnsben. Och show saljer, quickfixes ocksa.

Jag har inte assosierat till filmen (dokumentären) alls, jag har inte ens sett den än. Jag tycker bara att din bedömning av BB är helt uppåt väggarna. Jag uppfattade det som att det var din allmäna bedömning av BB, inte bara hänvisat till dokumntären.

Skulle det här tex bevisa att det handlar om show och quickfix?

T.ex. ar det en "liten ponny" vars agare har svart att halla henne pa volten under "ledovningarna" - Buck bryr sig inte om att forklara for tjejen att hasten bryter och vander in for att HON star i en bromsande position till hastens bog.

Om din bedömning nu är den rätta, vilket jag ju inte kan avgöra då jag inte sett filmen, så det enda detta bevisar är att ingen är perfekt och felfri, varken du, jag eller BB. Jag har också hjälpt och försökt instruera andra människor, antar att även du gjort det, och troligtvis missat bra mycket mer felaktigheter än detta, och det handlar verkligen inte om show eller quickfix, det handlar bara om att man inte är mer än en människa.


Sen Clinic = kurs, jag har gått på massor med clinics (dock ej med BB) och aldrig har det handlat om show eller quickfix då heller. Dessa clinics återkommer, flera gånger per år, och tanken är att man fortsätter det man påbörjat när man kommer hem. En clinic är alltså inget man går på 1 gång för att fixa ett problem, man kan lägga grunden första gången, om man har ett specifikt problem, SEN börjar det verkliga arbetet. Det arbetet måste man göra själv, tyvärr är det många människor som inte förstår detta samband, dom går på en clinic, får hjälp, åker hem och fortsätter som vanligt, tror att problemet är fixat.

Det dessa skickliga horseman egentligen försöker förmedla är att det är DU SJÄLV som måste göra jobbet. Hästen är en spegel av dig själv. Dom kan bara försöka påverka dig så att du ser dig själv i spegeln, ge dig några verktyg, guida dig på rätt spår, men det verkliga arbetet måste du stå för själv. Dom "fixar" inte hästar, dom "fixar" människor....kan man sen göra det på ett roligt och underhållande sätt, så har man helt klart större förutsättning att få fram sitt budskap utan att trampa nån på tårna och det är den talangen som BB har och som du missuppfattat som show och quickfix.

Här är några länkar till clinics med BB, förklara gärna var showen och quickfixen är.

http://www.youtube.com/watch?v=ys7i5GnUXH8

http://www.youtube.com/watch?v=n26b-u5IsUA&feature=related
 
Senast ändrad:
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Går väl på datorer? Iaf på min, kan se region 1-dvd med Windows Media Player. Funkar inte det så kan man ladda ner VLC. :laugh:

Jo det så klart, men jag är inte så himla teknisk och vill inte riskera att inte få det att funka i datorn...:D
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

han forlorade sin mamma, blev flaskmatad och bodde i huset upp till 3 manader om jag minns ratt sen akte agaren in i sjukhuset o han hystades ut i en hage dar han fick springa vild till x ars alder. Han utvecklade helt enkelt ingen vettig relation till tvabenta... ehm. Sen hingst uppe pa det. Han ar inte elak utan helt enkelt en hast som inte ar mentalt sund. Flaskmatade hastar kan bli lite speciella, han blev bara j-vligt speciell. Han var alltsa kliniskt dod nar hon hittade honom i hagen som folunge, sa de misstankte hjarnskada uppe pa det.


Okej då förstår jag:)
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

..for mgi ar det ratt uppenbar att du antingen argumenterar med mig for att du vill det, eller sa missforstar du totalt vad jag egentligen forsoker saga... du laser vad jag skriver som kritik och det ar faktiskt inte Menat som "iih titta vad dalig".

Sa, antingen lagger vi helt olika mening i vissa ord eller sa missforstar du mig med mening. Oavsett vilket sa ar jag inte sardeles intresserad av att diskutera BB i en trad dar han inte hor hemma med mindre an om TS lyckas ta sig till en av hans clinics ;)

Att kunna vara en showman ar INTE DALIGT. Show ar inte fairydust utan show ar en talang som hjalper en i arbetet med kunderna. :grin: Ett beteende kan mkt val sattas under kontroll av en quickfix - forutsatt att kurshallaren (och du behover inte oversatta ord for mig, jag ar flytande pa bade svenska och engelska) lyckas satta tummen pa roten till beteendet och ge agaren medlen att losa det underliggande problemet. :cool:

Nej DU har kanske inte associerat nagot med filmen MEN faktum kvarstar - DU argumenterar med mig pga EN kommenter som var en reflektion over nagon annans reflektion over FILMEN.

Fiador, du behover inte forsoka laxa upp mig, eller BBfralsa mig. Jag ar varken dum i huvudet eller intresserad av att diskutera en tranare. :angel:
 
Sv: Hästj**veln är inte klok!

Jag stänger tråden då den sedan en tid spårat ur.

Immer
Hjälpmoderator på forumet Hästhantering
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 788
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 685
Senast: Araminta
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 682
Senast: liiinnea
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp