Bukefalos 28 år!

Hästpass till korsningsponny med okänt ursprung!

L

Lyset

Är det nån härinne som vet något om hästpass till korsningsponny? Jag ansökte i tid det vet jag (var det innan utgången av 2005?) och jag vet fler som skickade in handlingar ungefär samtidigt. Ingen har fått pass ännu. Någon hade fått besked i somras att man var inne på handlingar inskickade i november det året, jag skickade i december.
Då var det så oerhört brådskande och det hette att annars kunde veterinären vägra behandla hästen (dvs om den saknade pass) och jag vet inte allt. Men nu står man här efter 2 år och inget pass har kommit? Och veterinären behandlar som tidigare!:smirk:
Det var inte lätt att söka rätt heller. Det visade sig att jag skulle inte vända mig till Svehast. En ponny räknas inte som häst nämligen. Jag skulle in på Svensk Ridponnys hemsida (en ras min shettiskorsning verkligen inte tillhör, helt ologiskt för mig!:confused:) och leta en stund innan det stod något om pass.
Hoppas detta har blivit lättare nu.
Ni andra som var ute i sista minuten när denna lag tillämpades, har ni fått pass till era korsningsponny med okänt ursprung?
 
Sv: Hästpass till korsningsponny med okänt ursprung!

Det är svensk ridponny du ska vända dig till. Jag har en shettis utan papper och tyvärr försvann/slarvades min ansökan bort som inkom hos ASRP 5:e December 2005 så förra året fick jag göra om hela proceduren. Det tog ca 3 veckor efter min nya ansökan så kom min ponnys pass det var väl i somras. Allt som allt tog det 22 månader!
 
Sv: Hästpass till korsningsponny med okänt ursprung!

min korsningsponny är också reggad i asrp, även han med okänd stam. Det tog tid för mig också att få passet, jag skickade också in pappren den tidiga våren 2005 och fick inte hem passet förrän i slutet av 2005, men då hade jag missat att fylla i något. Ring och kolla med dom, de måste ju veta varför du inte fått passet än!? så att du inte gjorde nån miss som jag. tycker det är dåligt att det har tagit två år för dig. låter ju inte rimligt...men hoppas det löser sig för dej!
 
Sv: Hästpass till korsningsponny med okänt ursprung!

Ni andra som var ute i sista minuten när denna lag tillämpades, har ni fått pass till era korsningsponny med okänt ursprung?

Ja, min ponnys pass kom i höstas om jag inte missminner mig.

ASRP, import utan stam.
 
Sv: Hästpass till korsningsponny med okänt ursprung!

jag skickade in på min ponny i slutet av 2005 och fick det på hösten 2006 efter att jag ringt, mailat och faxat måååånga gånger. blev så irriterad på att det aldrig kom så jag bestämde mig för att mail/fax/telefon bomba dem lite.
Min kompis skickade oxå in i slutet av 2005 och hon fick det i sommras efter att hon ringt och sagt att hon MÅSTE ha det eftersom hennes ponny måste tas bort omgående.
så.. stressa dom lite så kommer det nog:)
 
Sv: Hästpass till korsningsponny med okänt ursprung!

Ja visst är det otroligt konstigt att det är så bråttom med att papperena ska komma in till rasföreningarna, men de får tydligen ta hur lång tid som helst på sig innan de måste fått passen färdiga!

Fick vänta på ett pass (okänd stam) i över 18 månader - när jag skickade in om ägarbyte på den ponnyn, som jag då sålt, tog det inte så jätte lång tid innan det kom dock.

Det borde vara en viss tidsbegränsning för avelsförbunden också!
Om man skickar in handlingarna för sitt föl efter den 31/12 födelseåret får man ju helt plötsligt betala en mycket dyrare avgift.
Då borde det ju vara så att om rasföreningen inte utfärdat passet på inskickade handlingar inom ett halvår skulle man bara behöva betala halva avgiften - det vore väl mer rättvist!
Kanske skulle bli mer fart på dem också då!
 
Sv: Hästpass till korsningsponny med okänt ursprung!

Ring ASRP och kolla så att inte pappren kommit bort i hanteringen.
 
Sv: Hästpass till korsningsponny med okänt ursprung!

Det har varit mycket strul i ridponnyföreningens organisation och sätt att handlägga passen. En kompis till mig fick vänta i ca 2 år på pass till sin shettis där.
 
Sv: Hästpass till korsningsponny med okänt ursprung!

Men herregud, det har ju varit KRAV hur länge som helst. Nog för att ASRP har haft det struligt i sin organisation, men de flesta av landets hästägare väntade ju tills absolut sista sekund med att skicka in papperen. Klart organsiationerna blir underbemannade när nästan ALLA skickar in samtidigt.
 
Sv: Hästpass till korsningsponny med okänt ursprung!

Ja, jag får väl göra det. Jag har inte legat på då jag vet fler som har det likadant som jag, jag trodde det var ett mer generellt problem...:angel:
 
Sv: Hästpass till korsningsponny med okänt ursprung!

Ja, jag får väl göra det. Jag har inte legat på då jag vet fler som har det likadant som jag, jag trodde det var ett mer generellt problem...:angel:

min mamma har inte heller fått sitt för min lillasysters korsningsponny. Vi ansökte i tid. Hon fick i höstas från new forestföreningen och jag fick från russföreningen för ca två år sedan ungefär.
 

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 940
Senast: pews1972
·
E
Hästmänniskan Har alla här inne fått sitt/sina pass från asrp ??:confused: Nu menar jag alla som skickade in 2005 !!!??? Det har nämnigen inte jag...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
12 345
Senast: AKB
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 788
Senast: Myzan87
·
B
Hästmänniskan Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför...
Svar
10
· Visningar
1 423
Senast: Linda L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • The Eras tour Stockholm
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp