Bukefalos 28 år!

hästtandläkare

Förstår inte att bara orden Utbildning i USA ska vara någon garanti. Jag vet vad deras utbildning består i och inte är det förtroende ingivande!
Hur lång var din häst tandläkares utbildning?
Jag kan skriva ett diplom till mig själv och göra mig till leg. häst tandläkare, det är ingen skyddad titel så det är fritt fram.
Varit flera gånger på hemsidan som det tipsas om i den här tråden. Fullständigt FULLT med grova felaktikheter, vore en barnlek att förstå om man anser sig kunna anatomin som dessa personer gör.
/absolut
 
Den jag ska använda mig av till min häst är han som delvis jobbar i Helsingborg på djursjukhuset. Är det någon som vet om han är veterinär oxå, om han därigenom får ge lugnande?
Antar att jag inte får skriva hans namn...
 
Den hästtandläkaren vi anlitat i 10 år till våra olika hästar är utbildad i USA. Alltid gjort ett bra jobb, och det märktes tydligt skillnad när vi gick till en annan (svenskutbildad och har gått hos Mästaren själv... är vet i botten osv osv, samt talat mkt illa om våran USA-utbildade...) ett år. Året efter (svenskutbildade gjorde nada utan klagade på att hästen var överarbetad osc) hade hästen, som inte haft några probem sedan 4 års ålder, sår i munnen och mkt vassa kanter samt var allmänt jobbig i munnen.

Så, "skit" i utbildningen och hör er för innan ni väljer. Bara för att personen har en "fin" utbildning behöver den inte göra ett bra jobb.
 
Tror jag vet vem du menar, ganska smal och halvlångt hår. Isåfall kan jag säga att han INTE är vet. i botten. Om jag minns rätt var han försäljare innan han började med häst tänder!
/absolut
 
det finns inget som heter legitimerad hästtandläkare. det finns ingen utbildning för det, så egentligen har ingen rätt att kalla sig det.
 
Jag kan inte påstå den är full av grova fel som absolut menar. Den är väldigt vinklad, det är bara att ta ut en "Equine Dentist" som gäller, jag förstår inte hur någon kan kalla sig hästtandläkare efter 5 veckors utbildning. International Association of Equne Dentistry kalla sina certifierade för Equine Dental Technicians, hästtandtekniker.
Skolan hemsideinnehavare har gått i har dock sin egen certifiering o kallar sina för Equine Dentists.
PL
 
5 veckort är väl ändå ganska mycket mer än vad vanliga svenska veterinärer har i utbildning på just hästens tänder.
 
Kan inte direkt påstå att veterinärers grundutbildning på tänder är särskilt bra (lär även gälla USA o England mfl.)Men de har en omfattande utbildning i anatomi fysiologi mm samt en vana vid att jobba med levande vävnad. I de fem veckorna i USA ingår en massa saker som veterinärerna har i botten. Men visst, för att en veterinär skall göra ett bra jobb fordras ett intresse att ta reda på saker själv.
Betvivlar inte att det finns EDT utbildade i USA som gör ett bra jobb, liksom de som inte är så bra, men några tandläkare är de inte
PL
 
Men det är väl som överallt annars, det finns klåpare bland vanliga veternärer, hovslagare, equiterapeuter och även EDTutbildade, ingen utbildning har bara perfekta utövare.

Mig veteligen kallar sig inte EDT "tandläkare" heller utan tandtekniker.
 
Det är väl just det som är problemet att många kallar sig hästtandläkare samt att åtminstone en del utför ingrepp som de enligt lagen inte får göra ibland tydligen med bistånd av veterinär som lämnar ut lugnande medel.
PL
 
Jag har fått ett jättebra svar via mail så nu vet jag hur det ligger till, och vad den personen jag tänker anlita får o inte får göra. Sen har jag kallat honom "hästtandläkare" men det är kanske fel titel, men jag vet iallafall vad han "sysslar" med.
Jag kan ju inte hindra er från att fortsätta diskutera, men själv har jag fått de svar jag ville utav denna tråden.
 
Det finns något som kallas certifiering av hästtandtekniker i USA. Man behöver ha gått utbildningen först och jobbat under några år och det är inte ens säkert att man får komma till certifieringtillfället även om man vill... Provet sträcker sig över två dagar och innehålkler bland annat teori, ålders- och problembestämmning av skallar och riktig häst att åtgärda. Sverige har dock inte någon certifierad hästtandtekniker ännu, men vindarna viskar om att vi kanske inte behöver vänta i evighet...
 
En legitimering börjar bli högst nödvändig i sverige. Största problemet idag är att det är så olika uppfattningar om anatomin och hur tugg systemet fungerar. Dessa saker är inte svårt att få fakta kring och har inget med "olika skolor" att göra, anatomin är fakta och går inte att ändra på. Dagens skillnader gör att behandlings sätten är väldigt varierande, på det planet måste det till en ändring så vi slipper alla behandlings skador i munnen.
/absolut
 
Lånar knappen, även om jag kanske besvarar några av dina ursprungliga frågor.

Jag håller med om att det det råder oklarhet i "hästtandläkarnas" status. Det är faktiskt lite märkligt att inte veterinärutbildningen har insett behovet av att faktiskt utbilda veterinärer med tandvård som specialinriktning! Särskilt som många veterinärer (särkilt de äldre "stordjursveterinärerna") har ganska dålig kunskap i hästtandvård. Pga denna "okunnskap" hos veterinärer är det förståeligt att de flesta hästägare (så även jag) väljer att kalla på "hästtandläkare" snarare än veterinär när det kommer till munhälsan.

Vad jag dock vill säga är att det är viktigt att använda sig av hästtandläkare (obs! måste vara utbildade "människotandläkare") som arbetar under tillsyn av veterinär. Dessa har alltså "tillåtelse" att utföra ingrepp på djur.

Varför är då detta viktigt? Ja, främst för att vara hyfsat säker på att få ett högkvalitativt, väl, utfört arbete. Man vill ju inte att någon klåpare skall gräva runt i sin hästs mun. Dessutom, om något skulle gå galet - låt oss säga att hästen skulle skada sig, eller avlida till följd av ingreppet, så får man inte (vet ej om det är olika för olika försäkringsbolag) ut någon ersättning på försäkringen.

Välj därför din "hästtandläkare" med omsorg! Dessa finner du lämpligtvis på hästkliniker runt om i landet.
 
lånar knappen jag också

Det är intressant också att när hästen behandlas på kliniken kan försäkringen ersätta, men det går inte när hästen behandlas "hemma" hos/av samma person.

/P
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
482
Senast: Sirap
·
Samhälle Jag är remitterad till MR, remiss skickad för 2 månader sedan och märkt som prioriterad. Kontaktade kliniken idag för att fråga om...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 831
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 252
Senast: Twihard
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 613
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp