Bukefalos 28 år!

Flytta eller ej?

Jag hade flyttat. Men jag hade också låtsats att den nya lägenheten var lika dyr som den gamla och sparat mellanskillnaden första året. Som arbetsmarknaden och världen ser ut känns det tryggt att inte få panik om man måste nalla av sparpengarna (men då måste man ju ha sparat först).
Tanken är att jag ska spara pengarna 🙂 Jag har redan ett ganska stort sparande (cirka en årsinkomst) så är inte så orolig rent ekonomiskt 🙂
 
Jag hade flyttat och sett över om inte körkort vore en lösning. Jag vill inte lägga så mycket av min inkomst på boende.
Så…jag ska först lägga pengar och tid på att ta körkort, för att sedan köpa en bil som jag sedan ska betala försäkring, underhåll/reperationer, skatt och bensin/diesel för, för att kunna lägga dom 5000:- i månaden på en bil istället….?
 
Jag har nästan alltid pendlat till jobb. Ibland mer, ibland lite mindre; men har sällan haft kortare än 30 minuter till jobbet. Under ett par år hade jag tre minuters promenad till jobbet och det var så klart fint. Men inte avgörande. Jag hade flyttat för att få större del av min inkomst disponibel för annat än boende. Men då är jag som sagt van vid att pendla.
 
Så…jag ska först lägga pengar och tid på att ta körkort, för att sedan köpa en bil som jag sedan ska betala försäkring, underhåll/reperationer, skatt och bensin/diesel för, för att kunna lägga dom 5000:- i månaden på en bil istället….?

Jag hade och har gjort så men beror ju på att jag bor och absolut vill bo på landet och ha den friheten! Du gör såklart det som DU tycker känns mest värt 😊.
 
Jag skulle definitivt flytta. Även om jag klagar bittert över att diska så är det faktiskt inte så jobbigt. Låter som fördelarna är fler än nackdelarna. Om du dessutom redan är medveten om att du måste flytta pga hyran skulle jag definitivt göra det nu när du har ett bra alternativ du inte vet om du kommer ha när hyran höjs.
 
Man får köra bil, slipper i många fall vara beroende av andra och det är alltid ett plus när man söker många jobb, t ex.

Plus partner haha. Min sambo tyckte inte det var värst kul att skjutsa runt på sin flickvän ständigt så han sa lite skämtsamt att ett körkort var ett måste att jag har när vi träffades. Haha. Nej men som du säger är det fördel i ett antal arbeten helt klart :)
 
I min värld får man i ditt läge börja fundera på vad som är mest värt.
Vad vill du helst? En diskmaskin och egen tvättmaskin samt nära till motionsslinga eller vänner, lägre hyra och inglasad balkong.
Vilket av detta som betyder mest för dig är tyvärr bara du som kan svara på.
 
Jag hade flyttat och hållt utkik efter något bättre som kanske är mer mittemellan?

Det är sjukt drygt att flytta, men visst var det relativt nyligen du flyttade? Det blir värre om man hinner bo in sig ordentligt några år.
För mig hade det varit mycket mer värt att kolla runt och bo lite sämre nu. Sen om du har närmare till vännerna så är det ett väldigt stort plus.

Se om du kan cykla till skogen och promenera där, 2km kan kanske vovven springa vid sidan?

Jag hade inte stört mig nämnvärt på att det var gemensam tvättstuga.
Inglasad balkong är en bonus.
Jag hade bänkdiskmaskin i min lägenhet och det var så värt att kunna stoppa in det mesta i den. Betydligt enklare att köra i omgångar vid behov eller tex stoppa in allt utom tallrikar, gör iaf mycket för mig.

Det som jag tycker låter som negativt är just att det är 2km till skogen och att du till viss del blir beroende av kollegan.
Men samtidigt hade jag lätt stått ut med det om jag hade mer pengar över var månad.
 
När man bor själv så tycker jag inte det är betungande att diska.
Jag diskar direkt när jag använt något, diskar under tiden som jag lagar mat osv. Blir aldrig några berg och går väldigt snabbt.
Har gemensam tvättstuga men har även bökat in en kombinerad tvättmaskin i badrummet.
Så jag hade flyttat.

Håller med om körkort, för mig är det självklart att ha körkort som vuxen om det inte finns medicinska hinder.
 
Hur blev det? Vad valde du?
Jag har fortfarande inte bestämt mig :laugh: eller jo, till 90%. Är tacksam för en tålamodig uthyrare. Jag lutar faktiskt åt att inte flytta.

Anledningarna är ganska många, men i grund och botten så känner jag att jag inte vill vara beroende av varken tåg eller kollega för att ta mig till/från jobb, utan istället ha gångavstånd hem. För hundens del är det bäst, sitta i vinter och vänta på ett försenat tåg kommer vara en pina för henne trots massa täcken.

Närheten till skogen…. Jag är tacksam för tipsen om att jag kan cykla till skogen, men ärligt talat så känner jag mig själv och jag kommer troligtvis inte att göra det - vilket leder till att jag inte kommer att röra på mig alls efter arbetstid. Vilket jag verkligen behöver och jag har den perfekta motionsslingan på 5 km ett stenkast bort nu.

Jag sålde mitt hus i årsskiftet och under alla åren där så tjatade jag på min (ex)man om diskmaskin. Nu har jag äntligen min diskmaskin och vill inte ha någon gräslig bänkdiskmaskin :o Hela grejen för mig är att jag vill ha så lite som möjligt ståendes på diskbänken, i det ingår både disk och bänkdiskmaskin.

Efter att ha ägt eget hus så var denna lägenheten en räddning; noll ansvar, ingen pendling och en fast utgift utan överraskningar. Jag skulle äntligen få unna mig att bo fint efter att ha bott i ett hus som min (ex)man aldrig ville fixa till för att ”det är slöseri med pengar” och han hade inget intresse av något underhåll av huset. När vi sedan skildes fick jag hålla i sparpengarna för att kunna ha dem som buffert om något hände med huset, och inte lägga dem på renovering.

Jag hade dessutom i åratal lagt orimligt mycket pengar på mina hästar, mina hästar var dyrare än min boendekostnad och jag hade aldrig råd att unna mig något. När en av dem blev sjuk så avlivade jag och efter det så åkte den andre ut på foder. Helt plötsligt hade jag pengar över och gick inte bara jämt ut! Då sålde jag huset.

Så jag börjar se denna lägenheten som att jag unnar mig. Äntligen bor jag fint, äntligen har jag fått min diskmaskin och äntligen har jag gångavstånd till jobb efter år med pendling. Den ÄR dyr, det förstår jag också. Men jag har råd. Jag har inga laster som kostar pengar, ingen bil och lever i övrigt sparsamt. Jag sparar ändå minst 20% av min lön, trots hög boendekostnad. Jag förstår att jag troligtvis kommer behöva flytta någon gång och då har jag råd att köpa något istället. Men just nu, då vill jag nog helst bo här.
 

Bifogade filer

  • IMG_0181.jpeg
    IMG_0181.jpeg
    247,2 KB · Visningar: 143

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 694
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 658
Senast: LaMagia
·
Äldre Av ingen annan anledning än ren nyfikenhet, så vill jag fråga Buke vad ni tycker är en rimlig hyra för nedanstående objekt. Jag bor...
Svar
2
· Visningar
613
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Kära Buke, jag och maken tänkte kanske ta vår bebis från Luleås kalla kust och prova bo nära Stockholm. :nailbiting: Flytten kommer då...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 426
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp